Εκτυφλωτικές ανατριχίλες στην καρδιά του «Μεσοκαλόκαιρου»

Η νέα ταινία του Άρι Άστερ αναβιώνει αποστομωτικά την κινηματογραφική σχολή του folk horror.

Εκτυφλωτικές ανατριχίλες στην καρδιά του «Μεσοκαλόκαιρου»

Η νέα ταινία του Άρι Άστερ («Η Διαδοχή») αναβιώνει την κινηματογραφική σχολή του folk horror, φέρνοντας στο προσκήνιο τις σκοτεινές πτυχές των αρχαίων παραδόσεων, και συντάσσεται με μια σειρά ομότεχνών του, οι οποίοι τελευταία σκορπούν τον τρόμο στις αίθουσες με πρώτη ύλη το παρελθόν.

Εκτυφλωτικές ανατριχίλες στην καρδιά του «Μεσοκαλόκαιρου» - εικόνα 1
Παραδοσιακές φορεσιές και παγανιστικά σύμβολα εν αφθονία στην ταινία του Άρι Άστερ

Στοιχειά, παραδοσιακές φορεσιές, φανατικοί σε έκσταση, βλάσφημες τελετές και παγανιστικά σύμβολα αποτελούν τα συνήθη συστατικά μιας ταινίας του folk horror. Το άτυπο υποείδος στο σινεμά τρόμου ξεκίνησε στα τέλη των ’60s με τη λεγόμενη βρετανική «ανίερη τριλογία», δηλαδή τα «Witchfinder General» (Μάικλ Ριβς, 1968), «The Blood on Satan’s Claw» (Πιρς Χάγκαρντ, 1971) και την ταινία-ορόσημο «Το Καταραμένο Σκιάχτρο» (Ρόμπι Χάρντι, 1973), κι έθεσε τα θεμέλια του είδους, χωρίς όμως την αυστηρή οριοθέτηση της αισθητικής του. Έτσι στο πέρασμα του χρόνου το folk horror εμπλουτίστηκε θεματικά και στιλιστικά, έως την πρόσφατη επανάκαμψή του με χαρακτηριστικά παραδείγματα το ψυχεδελικό «A Field in England» (Μπεν Γουίτλι, 2013) και το γοτθικό «The Witch» (Ρόμπερτ Έγκερς, 2015).

Παρά τις επιμέρους διαφορές, κοινή συνισταμένη των ταινιών αυτών είναι τα απομονωμένα απέραντα φυσικά τοπία, όπου ζουν ομάδες ανθρώπων με τους δικούς τους πολιτισμικούς κώδικες. Η συναναστροφή με αυτές τις κοινότητες, για όσους τις επισκέπτονται άθελά τους ή όχι, αντικατοπτρίζει –με όρους εφιάλτη– το άγχος της ένταξης σε μια συλλογικότητα και της εκπλήρωσης των προσδοκιών απέναντί της. Γι’ αυτό το κυρίαρχο συναίσθημα στις folk horror ταινίες είναι εκείνο της άβολης οικειότητας, καθώς αντιλαμβανόμαστε κι εμείς ως θεατές την ασφάλεια που δίνει ένα γνώριμο περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα βλέπουμε σαφώς πως κάτι δεν πάει καθόλου καλά. Αυτό εκμεταλλεύεται στο έπακρον ο σκηνοθέτης Άρι Άστερ, ο οποίος μετά τη «Διαδοχή» δοκιμάζει ξανά τα όρια του τρόμου.

Εκτυφλωτικές ανατριχίλες στην καρδιά του «Μεσοκαλόκαιρου» - εικόνα 2
H Φλόρενς Πιού βλέπει το... φως το αληθινό

Το φάντασμα της απώλειας
Το έναυσμα για την ενασχόληση του Άστερ με τον «δημώδη τρόμο» δεν ήταν ένα ξαφνικό ενδιαφέρον για τις αρχέγονες παραδόσεις, αλλά ένας χωρισμός. «Το “Μεσοκαλόκαιρο” ήθελα να είναι μια οπερατικών προδιαγραφών ταινία για το πόσο οδυνηρό είναι να αποχωρίζεσαι τον άνθρωπό σου. Επιπλέον με ενθουσίαζε η προοπτική να κατευθύνω την αφήγηση σε μια ισοπεδωτική κορύφωση κι εκεί ακριβώς να βάλω τέλος», έχει δηλώσει ο σκηνοθέτης και μπορούμε να επιβεβαιώσουμε πως η κατακλείδα στο «Μεσοκαλόκαιρο» είναι το λιγότερο καυτή... Η έννοια της απουσίας όμως δεν διατρέχει την ταινία μόνο ως ερωτικό κενό αλλά και ως φυσική απώλεια, με έμφαση στο πένθος που τη συνοδεύει. Η κεντρική ηρωίδα της ταινίας (Φλόρενς Πιού) βιώνει ένα σφοδρό σοκ ύστερα από μια οικογενειακή τραγωδία, η οποία διαταράσσει την ήδη εύθραυστη σχέση με τον σύντροφό της. Η απόφασή τους να ταξιδέψουν μαζί με φίλους του σε ένα απομακρυσμένο φεστιβάλ στη Σουηδία μετατρέπεται γρήγορα σε εφιάλτη, καθώς εκεί τους περιμένει μια αίρεση με δολοφονικές τάσεις.

Εκτυφλωτικές ανατριχίλες στην καρδιά του «Μεσοκαλόκαιρου» - εικόνα 3
Οι επισκέπτες του φεστιβάλ θα μάθουν πως η είσοδος είναι ελεύθερη, αλλά η διαμονή έχει μεγάλο τίμημα

Μια επώδυνη αποδοχή
Στο «Μεσοκαλόκαιρο» ο δημιουργός εμβαθύνει σε θεματικές που έθιξε στο ντεμπούτο του, τη «Διαδοχή». Ερωτήματα πάνω στη θηλυκότητα, την εμπιστοσύνη και την επικοινωνία επανέρχονται με νέα ορμή, με αφορμή τις τελετές της αίρεσης. Ο Άστερ και η ομάδα του έχτισαν για τις ανάγκες της ταινίας ένα ολόκληρο χωριό από την αρχή, στην Ουγγαρία αντί της Σουηδίας, ενώ έκαναν ενδελεχή έρευνα πάνω σε αρχαίους σκανδιναβικούς πολιτισμούς. Η νέα «θρησκεία» του Άστερ βέβαια αποτελεί απλώς το δόγμα που καλείται να ενστερνιστεί η ηρωίδα για να «επαναπρογραμματίσει» τον εαυτό της. Σε αυτόν τον ρόλο η Πιού, η ανερχόμενη ηθοποιός που ξεχώρισε στη «Λαίδη Μάκβεθ», καλείται να κοιτάξει βαθιά μέσα της, με τη βοήθεια της κοινότητας, και να απελευθερωθεί από τις πιο άσχημες –και συχνά δολοφονικές– πτυχές του χαρακτήρα της. Στο «Μεσοκαλόκαιρο» η αίρεση λειτουργεί σαν το βίαιο και ταυτόχρονα ανεκτικό καταφύγιο μιας πληγωμένης ψυχής. Είναι όμως αλήθεια όλα αυτά ή πρόκειται απλώς για ένα παρά πολύ κακό τριπ;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.