Μαρία Λάφη: «Η διαφορετικότητα δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο αλλά ευκαιρία»

Η σκηνοθέτιδα μας μιλά για το κοινωνικά ανήσυχο ντεμπούτο της «Holy Boom».

Μαρία Λάφη: «Η διαφορετικότητα δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο αλλά ευκαιρία»

Η σκηνοθέτιδα μας μιλά για το κοινωνικά ανήσυχο ντεμπούτο της «Holy Boom».

Μαρία Λάφη: «Η διαφορετικότητα δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο αλλά ευκαιρία» - εικόνα 1

Μετά από μια σειρά μικρού μήκους επιλέξατε ένα κοινωνικά ανήσυχο και επίκαιρο φιλμ για το ντεμπούτο σας. Τι σας κινητοποίησε να ακολουθήσετε αυτήν την κατεύθυνση;
Όλα μου τα φιλμ αφορούν τις αξίες και την θέση του ανθρώπου στη κοινωνία. Βιώνουμε μια νέα πραγματικότητα, πιο βίαιη από το παρελθόν. Η αναστάτωση της κανονικότητας που έχει φέρει η κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο, σε προκαλεί να μιλήσεις, να δείξεις, να καταγγείλεις. Οι ήρωες του «Holy Boom» υπάρχουν γύρω μας. Είναι ευανάγνωστοι, τους ξέρουμε, και δυσκολεύονται να ζήσουν. Αισθάνομαι την ευθύνη ως άνθρωπος να μην απέχω από τα γεγονότα και να εκφράσω τη θέση μου μέσω του κινηματογραφικού μου έργου. Ο τρόπος που τοποθετούμαι απέναντι στη σπουδαιότητα της ανθρώπινης φύσης πέρα από σύνορα και ιδεολογίες πηγάζει από την ενσυναίσθηση.

Ποιες σκηνοθετικές δυσκολίες συναντήσατε στο στήσιμο της αφήγησης των παράλληλων ιστοριών;
Ούτως ή άλλως είναι δύσκολο να αφηγηθείς μια ανεξάρτητη ιστορία. Πόσω δε μάλλον τρεις. Υπήρξαν στιγμές που ήταν τρομακτικό να τις διαπραγματευτώ με τις θεματικές τους. Στο σενάριο όλα έμοιαζαν να λειτουργούν πολύ καλά. Είχε γίνει αυστηρή μελέτη και μετακίνηση δράσεων από σελίδα σε σελίδα. Όταν φτάσαμε στο γύρισμα ήταν όλα οργανωμένα. Όμως η αλήθεια είναι ότι τίποτα δεν γίνεται να είναι απόλυτα τακτοποιημένο σε ένα ζωντανό κινηματογραφικό δημιούργημα. Αργότερα, στη διαδικασία του μοντάζ, έγιναν πολλές αλλαγές στη σειρά των ιστοριών. Χρειάστηκε χρόνος και σκέψη για να «κοπεί» η τελική ταινία. Αναγκάστηκα, για παράδειγμα, να αποχωριστώ πολλές καλές σκηνές ώστε να λειτουργήσει η ροή της αφήγησης.

Μαρία Λάφη: «Η διαφορετικότητα δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο αλλά ευκαιρία» - εικόνα 2

Η ταινία υπαινίσσεται πως η Αθήνα είναι ένα πεδίο μάχης. Εσείς πώς αντιλαμβάνεστε την ατμόσφαιρα της πόλης;
Ο ρόλος κάθε έργου οφείλει να υπαινίσσεται και να θέτει ερωτήματα. Κάθε μεγάλη πόλη έχει δικούς της ρυθμούς και χαρακτηριστικά. Το κοινό στοιχείο που τις συνδέει είναι η αποκοπή της ανθρώπινης φύσης από το φυσικό περιβάλλον. Βλέπεις μόνο τσιμέντο, αναπνέεις καυσαέριο, και κάπου αντικρίζεις μια υποψία πρασίνου. Αυτό από μόνο του έχει σαν αποτέλεσμα να επηρεάζει την ιδιοσυγκρασία του ατόμου τοποθετώντας το σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο. Υπό αυτές τις συνθήκες καλείται να λειτουργήσει και να συμβιώσει με τους υπόλοιπους. Η διαφορετικότητα δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο αλλά ευκαιρία. Δίνει το έναυσμα για έναν καινούριο, πιο ανθρώπινο κόσμο.

Χρησιμοποιείτε το Πάσχα συμβολικά, ως ένα μέσο συμφιλίωσης. Με το ρατσισμό να έχει παρεισφρήσει για τα καλά στο κοινωνικό πεδίο πόσο κοντά βρισκόμαστε σε μια ειρηνική συνύπαρξη;
Θέλω να ελπίζω ότι όσα ακραία περιστατικά και αν ακούω που σχετίζονται με τη ρατσιστική βία, υπάρχει ένα αντίβαρο που εξισορροπεί τα πράγματα. Ίσως δεν τα μαθαίνουμε και δεν τα ακούμε όσο θα έπρεπε στα Μέσα γιατί δεν πουλάνε ως είδηση. Το πόσο κοντά όμως βρισκόμαστε στο να συμβιώνουμε ειρηνικά, καθορίζεται από τη συνείδηση του κόσμου και από την ελευθερία του να καταστήσει δυνατές τις ανθρώπινες αξίες.

Μαρία Λάφη: «Η διαφορετικότητα δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο αλλά ευκαιρία» - εικόνα 3

Στο ελληνικό σινεμά δε συνηθίζεται να βλέπουμε ανοιχτά καταγγελτικό σινεμά. Θα κατατάσσατε τον εαυτό σας σε αυτό το κινηματογραφικό στιλ;
Ο αρχικός μου στόχος δεν ήταν να κάνω πολιτικό σινεμά. Η φτώχια, ο ρατσισμός, η μετανάστευση και η έλλειψη κοινωνικής πρόνοιας με απασχόλησαν ως φαινόμενα και όχι ως όρους που ήθελα να τους κατατάξω σε ένα αυστηρό πολιτικό πλαίσιο. Η ταινία αποτελεί μια ρεαλιστική καταγραφή της Ελληνικής πραγματικότητας.

Δείτε εδώ το τρέιλερ της ταινίας:

Περισσότερες πληροφορίες

Holy Boom

2
  • Κοινωνική
  • 2018
  • Διάρκεια: 99 '
  • Μαρία Λάφη

Ο νεαρός Φιλιππινέζος Ίγκε ανατινάζει με τους φίλους του ένα γραμματοκιβώτιο του ΕΛΤΑ. Έτσι θα καταστραφεί το γράμμα με τα ναρκωτικά που περιμένουν η Λένα και ο Μανού, ένα ιδιαίτερα αποκαλυπτικό για τη θεούσα κυρία Θάλεια και ένας πολύτιμος φάκελος από τα Τίρανα με παραλήπτη την Άντια, όλοι τους συγκάτοικοι στην ίδια πολυκατοικία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Broadway

Αλμοδοβαρικό δράμα με αφηγηματική ευρηματικότητα και φρεσκάδα. Αν και χωρίς ολοκληρωμένες σεναριακές ιδέες, εντυπωσιάζει ως πολλά υποσχόμενο σκηνοθετικό ντεμπούτο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
22/09/2022

Φτερά και Πούπουλα

Μεγάλο Βραβείο της "Εβδομάδας Κριτικής" των Καννών για μια αθόρυβη σουρεαλιστική σάτιρα που ανατέμνει βιτριολικά την αιγυπτιακή πραγματικότητα.

Μην Ανησυχείς Αγάπη Μου

Το American dream ως αστικός εφιάλτης και ένα ψυχολογικό θρίλερ που δεν ξέρει να διαχειριστεί, σεναριακά και σκηνοθετικά, τις ιδέες του, οδηγούμενο σε μια αυτοκαταστροφική, παρωδιακή σχεδόν κορύφωση.

Η Συγκάλυψη

Τυπικό - ατμοσφαιρικό και κοινωνικά καταγγελτικό - Nordic noir, βασισμένο στη λογοτεχνική σειρά "Τμήμα Q" του Γιούσι Άντλερ – Όλσεν. Έχουν προηγηθεί τέσσερις δανέζικες ταινίες (2013-18) με διαφορετικούς πρωταγωνιστές.

Ο Ντογκτανιάν και οι Τρεις Σωματοφύλακες

Οι "Τρεις σωματοφύλακες" διασκευάζονται σε μια διασκεδαστικά παιδική, καρτούν εκδοχή, πιστή στο περιπετειώδες πνεύμα του Αλέξανδρου Δουμά.

Αδελαΐδα

Λιγοστοί διάλογοι, ατμοσφαιρικά πλάνα (σε γήινα, σαθρά χρώματα) και μια αίσθηση αδυναμίας φυγής από το – ιστορικό – πεπρωμένο κυριαρχούν στη μελαγχολική ποιητική ελεγεία για έναν αδύνατο έρωτα.

Avatar

Ανεπανάληπτο, εκθαμβωτικό υπερθέαμα περιτυλίγει ένα απλοϊκό love story και τα απαραίτητα οικολογικά κι αντιμιλιταριστικά μηνύματα που δεν θέλουν να αφήσουν κανένα απογοητευμένο.