Ακίνητο Ποτάμι

2,5

Τα φαντάσματα των Ταρκόφσκι και Ζβιάγκιντσεφ κυκλοφορούν σε αυτό το ατμοσφαιρικό, εσωτερικής έντασης όσο και δύσκαμπτο, βαριά συμβολικό δράμα πάνω στην πίστη, στην εμπιστοσύνη και στα αναπάντητα υπαρξιακά ερωτήματα.

Ακίνητο Ποτάμι

Γυρισμένο στη Ρωσία και τη Λετονία, το «Ακίνητο Ποτάμι» είναι διαποτισμένο από μια βορειοευρωπαϊκή υπαρξιακή αγωνία, τυλιγμένη στη μεταφυσική αύρα της ρωσικής καλλιτεχνικής παράδοσης. Ένα επικίνδυνο κινηματογραφικό τοπίο για έναν Μεσόγειο που αναμετράται στα χιόνια της Σιβηρίας με μια ταρκοφσκική προβληματική, εκεί όπου τα μυστήρια της ζωής πατούν με το ένα πόδι στον ορθολογισμό και με το άλλο στη –θρησκευτική ή μη– πίστη. Αφηγηματικά ώριμος, ο Φραν­τζής («Το Όνειρο του Σκύλου», «Σύμπτωμα») δεν φοβάται να αναζητήσει διέξοδο ανάμεσά τους, ανιχνεύοντας όλα αυτά που οδηγούν τους καλών προθέσεων ανθρώπους στην (αυτο)καταστροφή.

Όπως η Άννα και ο Πέτρος, ένα παντρεμένο ζευγάρι Ελλήνων που μετακομίζει σε μια βιομηχανική κωμόπολη της Σιβηρίας λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων του τελευταίου. Μηχανικός που υπερασπίζεται την εκτροπή ενός μολυσμένου ποταμού, γεγονός που εξοργίζει την τοπική κοινότητα, μια και θα στερέψει μια «θαυματουργό» πηγή, θα βρεθεί προ σοκαριστικής εκπλήξεως όταν δια­πιστώσει πως η Άννα έχει μείνει έγκυος χωρίς οι δυο τους να έχουν τον τελευταίο καιρό ολοκληρωμένες σχέσεις. Εκείνη ισχυρίζεται πως δεν έχει πάει με άλλον, αυτός δεν την πιστεύει και, καθώς η αμφιβολία αρχίζει να δηλητηριάζει τη σχέση τους, η Άννα στρέφεται προς τη θρησκεία, πιστεύοντας πως η εγκυμοσύνη της είναι δώρο θεού.

Ακίνητο Ποτάμι - εικόνα 1

Τα φαντάσματα των Αντρέι Ταρκόφσκι («Στάλκερ») και Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ («Η Αποξένωση») κυκλοφορούν ανάμεσα στις εικαστικά υποβλητικές εικόνες (το μεγαλύτερο ατού της ταινίας) ενός ατμοσφαιρικού, εσωτερικής έντασης δράματος πάνω στην πίστη, στην εμπιστοσύνη και στα αναπάντητα υπαρξιακά ερωτήματα. Δουλεύοντας με δίπολα σε διαρκή αντιπαράθεση (φύση - τεχνολογία, λογική - πίστη, παράδοση - εκσυγχρονισμός, άντρας - γυναίκα, εξωτερικό φως - εσωτερικό σκοτάδι), ο Φραντζής γίνεται όλο και πιο συμβολικός καθώς προσπαθεί να ανακαλύψει τι κρατάει ακίνητο ένα ποτάμι.

Θέτει τολμηρά ερωτήματα, κρατά τη σωστή απόσταση από τις έτοιμες απαντήσεις, παραδίνεται όμως σε ένα σημειολογικό φετιχισμό και μια φιλοσοφική σοβαροφάνεια (η πόζα της πρώτης σκηνής και των περισσότερων δια­λόγων) που βαραίνουν υπερβολικά το θαρραλέο, μυσταγωγικό κινηματογραφικό δοκίμιό του.

Ελλάδα, Γαλλία, Λετονία. 2018. Διάρκεια: 133΄. Διανομή: ΔΑΝΑΟΣ.

Περισσότερες πληροφορίες

Ακίνητο Ποτάμι

2,5
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 133 '
  • Άγγελος Φραντζής

Η Άννα και ο Πέτρος είναι ένα ζευγάρι Ελλήνων που μετακομίζει σε μια κωμόπολη της Σιβηρίας λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων του τελευταίου. Κι ενώ αυτές μπαίνουν σε κρίσιμη φάση, η Άννα διαπιστώνει πως έχει μείνει έγκυος χωρίς οι δυο τους να έχουν τον τελευταίο καιρό ολοκληρωμένες σχέσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.