Κλέφτες Καταστημάτων

4

Συγκινητική περιπλάνηση στη σκοτεινή πλευρά του ιαπωνικού θαύματος και μια βαθιά ανθρώπινη ταινία φτιαγμένη από τα αγνότερα κινηματογραφικά υλικά, η οποία απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Κανών.

Κλέφτες Καταστημάτων

Η έννοια της συνύπαρξης επανέρχεται διαρκώς στο έργο του Χιροκάζου Κορεέντα, ενός μινιμαλιστή συνεχιστή της ανθρωποκεντρικής κινηματογραφικής παράδοσης των Γιασουχίρο Όζου και Μίκιο Ναρούσε. Ανατόμος της μέσης ιαπωνικής τάξης, ο 56χρονος δημιουργός αναζητά μέσα από τα χαμηλότονα δράματά του τους δεσμούς εκείνους που συνέχουν μια κοινωνία, εστιάζοντας στο κουκούτσι της: την οικογένεια και τις ερμηνείες που εκείνη μπορεί να λάβει στην παρούσα πραγματικότητα.

Έτσι, από τα «Κανείς δεν Ξέρει» και «Μια Μέρα του Καλοκαιριού» μέχρι τα «I Wish» και «Πατέρας και Γιος», οι περίπλοκες οικογενειακές σχέσεις, η ενηλικίωση, η πατρότητα, η ανατροφή και η εξ αίματος κληρονομιά διερευνώνται μέσα από τα πάθη καθημερινών ανθρώπων, οι οποίοι προσπαθούν να βρουν τρόπους συναναστροφής και αλληλοκατανόησης.

Κλέφτες Καταστημάτων - εικόνα 1

Στους βραβευμένους με Χρυσό Φοίνικα «Κλέφτες Καταστημάτων» ο φακός του Κορεέντα, διακριτικού σχολιαστή των εθνικών ταξικών αντιθέσεων, στρέφεται στη σκοτεινότερη γωνιά της πολύχρωμης βιτρίνας του ιαπωνικού ονείρου, άμεσα συνδεδεμένου με την καταναλωτική ευδαιμονία και την επαγγελματική καταξίωση. Εκεί συναντά την υπερήλικη Χάτσουε, τον γιο της Οσάμου, τη σύζυγό του Νομπούγιο και τον μικρό τους γιο Σότα, οι οποίοι προσπαθούν να επιβιώσουν σε ένα χαμόσπιτο δύο δωματίων με τη σύνταξη της γιαγιάς, περιστασιακές δουλειές και τακτικές «επιδρομές» πατέρα και γιου σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα για τη δωρεάν προμήθεια αγαθών. Η κατάστασή τους περιπλέκεται, όμως, ακόμη περισσότερο όταν ο Οσάμου και ο Σότα συναντήσουν στο δρόμο ένα κοριτσάκι που μοιάζει κακοποιημένο κι εγκαταλελειμμένο, το οποίο περιμαζεύουν στο σπίτι τους. Διστακτική στην αρχή, η Νομπούγιο δέχεται τελικά να «υιοθετήσει» τη μικρή, η οποία γίνεται σταδιακά μέλος της αντισυμβατικής αυτής οικογένειας.

Κλέφτες Καταστημάτων - εικόνα 2

Όπως στο «Πατέρας και Γιος», στο οποίο η αληθινή σχέση γονιού και παιδιού δεν περιοριζόταν στα κοινά γονίδια (στο παρελθόν), αλλά είχε να κάνει με την ανατροφή και τη συμβίωση, το ζωντανό παρόν, έτσι κι εδώ η ουσία δεν βρίσκεται σε αυτά που οι κοινωνικοί κανόνες ορίζουν ως σημαντικά στη συνύπαρξη των ανθρώπων. Η παραβατικότητα των φτωχοδιαβόλων του Κορεέντα ενέχει πολλαπλή έννοια, καθώς μια χούφτα αποκλήρων αποφασίζει να δημιουργήσει μια «αυτοσχεδιαστική» οικογένεια με όλα όσα έχει φέρει η ζωή στο δρόμο τους.

Το (μικρο)έγκλημα μπορεί να είναι ένα από αυτά, με τον ουμανιστή σκηνοθέτη να περιγράφει με ανάλαφρο λυρισμό και μια καλά κρυμμένη πίκρα το σύντομο ταξίδι τους στο όνειρο, αναρωτώμενος πάνω στις σύγχρονες ηθικές αξίες και ταξικές ανισότητες. Οι διακριτικές απαντήσεις του ισορροπούν εκεί όπου η ανθρώπινη τραγωδία συναντά την κωμική πλευρά της καθημερινότητας κι εκεί όπου η αληθινή ζωή γίνεται η συναρπαστικότερη περιπέτεια: πίσω από τη διπλανή πόρτα.

Ιαπωνία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 121΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART.

Περισσότερες πληροφορίες

Κλέφτες Καταστημάτων

Manbiki Kazoku / Shoplifters
4
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 121 '
  • Χιροκάζου Κορεέντα

Μια τετραμελής οικογένεια που επιβιώνει με εποχικές δουλειές και μικροκλοπές καταστημάτων βρίσκει στο δρόμο ένα εγκαταλελειμμένο κορίτσι, του οποίου αναλαμβάνει τη φροντίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ελληνικό box office: Ράιαν Γκόσλινγκ εναντίον Γκάρφιλντ

Σε μια εβδομάδα όπου τα σινεμά υπολειτουργούσαν και οι θεατές είχαν το νου τους στον οβελία, ο "Γκάρφιλντ" κέρδισε τις εντυπώσεις, ενώ δυναμικό ήταν το άνοιγμα του "Κασκαντέρ" από την Δευτέρα του Πάσχα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
10/05/2024

Είναι επίσημο: Έρχονται νέες ταινίες "Άρχοντα των Δαχτυλιδιών"

Το στούντιο της Warner Bros. έδωσε το πράσινο φως για την ανάπτυξη δύο ταινιών υπό την επίβλεψη του Πίτερ Τζάκσον.

Το Cine Paris επέστρεψε! Δείτε πώς άλλαξε το ιστορικό θερινό σινεμά

Βρεθήκαμε στην άτυπη "πρόβα τζενεράλε" του πλήρως ανανεωμένου κινηματογράφου ο οποίος ανοίγει ξανά από το Cinobo.

Arkadiko Film Festival: Στο "Any Day Now" του Χαμί Ραμεζάν το Βραβείο Κοινού

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το online φεστιβάλ που διοργάνωσε το Cinobo μαζί με τα Filmin και MyMovies, ενώνοντας το παρελθόν με το παρόν του ευρωπαϊκού σινεμά.

Τζέσικα Χάουσνερ: "Υπάρχει μια κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά"

Η Αυστριακή σκηνοθέτρια του "Club Zero" μιλάει για τη στιλάτη και διεισδυτική σάτιρά της με πρωταγωνίστρια τη Μία Γουασικόφσκα, η οποία έκανε πρεμιέρα στο περσινό Φεστιβάλ Καννών.

Το Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων

Σίκουελ με ποιότητες ικανές να διατηρήσουν το ικανοποιητικό επίπεδο του αναβιωτικού franchise, το οποίο όμως αποδυναμώνεται από την ανοικονόμητη σκηνοθεσία και το άνισο γράψιμό του.

Club Zero

Κοινωνική σάτιρα με έντονα σαρδόνιο χιούμορ και weird σκηνοθετικό στιλιζάρισμα. Αν και θεματικά ενδιαφέρουσα, η ψυχρότητά της μοιάζει εκβιαστική και η πικρή ειρωνεία της επιτηδευμένη.