Μαρία Μαγδαληνή

Αναθεωρητική και άκρως φεμινιστική εκδοχή της ιστορίας μιας «παρεξηγημένης» βιβλικής φιγούρας. Φέρνει στο νου τον «Τελευταίο Πειρασμό», αλλά δεν διαθέτει ίχνος από την κινηματογραφική δύναμη, το πάθος και την πολυδιάστατη προσέγγιση του σκορσεζικού δράματος.

Μαρία Μαγδαληνή

Αναθεωρητική και άκρως φεμινιστική εκδοχή της ιστορίας μιας «παρεξηγημένης» βιβλικής φιγούρας. Φέρνει στο νου τον «Τελευταίο Πειρασμό», αλλά δεν διαθέτει ίχνος από την κινηματογραφική δύναμη, το πάθος και την πολυδιάστατη προσέγγιση του σκορσεζικού δράματος.

Αν και πολλοί έμαθαν λεπτομέρειες για την –αγία και για τους καθολικούς πλέον– Μαρία Μαγδαληνή από τον «Κώδικα Da Vinci», η ζωή μιας εκ των τριών μυροφόρων της Βίβλου υπήρξε ανέκαθεν πεδίο διαφορετικών ερμηνειών και αντιπαραθέσεων. Θεωρούμενη για αιώνες πόρνη, κυρίως από τη δυτική εκκλησία, έγινε σύμβολο τόσο της αληθινά μετανοημένης αμαρτωλής όσο και της δυναμικής γυναίκας, που είναι μπροστά από την εποχή της, εικόνες της τις οποίες υιοθέτησε και η κινηματογραφική οθόνη (από τη Μελίνα Μερκούρη μέχρι τη Μόνικα Μπελούτσι).

Η Βρετανίδα θεατρική συγγραφέας Έλεν Έντμουντσον έγραψε, με τη βοήθεια της Φιλίπα­ Γκόσλετ, μια αναθεωρητική προσέγγιση της ιστορίας της Μαρίας από τα Μάγδαλα, παρουσιάζοντάς την ως την πιστότερη αλλά και σοφότερη ακόλουθο του Ιησού. Η συγκεκριμένη φεμινιστική εκδοχή θέλει τη νεαρή Εβραία να επαναστατεί ενάντια στην οικογένειά της, η οποία κανονίζει να την παντρέψει με έναν μεγαλύτερό της χήρο, και να την εγκαταλείπει για να ακολουθήσει τον μυστηριώδη και γοητευτικό άντρα που διατείνεται πως είναι ο υιός του θεού.

Μοναδική γυναίκα ανάμεσα σε 12 πιστούς του άντρες, η Μαρία κερδίζει την εύνοια του Ναζωραίου όχι μόνο με την καθαρότητα της καρδιάς της αλλά και με τη βαθιά πίστη της, η οποία τη βοηθάει να κατανοήσει πως ο θεάνθρωπος δεν μιλάει για βίαιη επανάσταση ενάντια στη ρωμαϊκή εξουσία, όπως φαντάζονταν οι απόστολοι, αλλά για το (νέο) βασίλειο των ουρανών μέσα μας. Όλα αυτά με μια αναπαράσταση των παθών η οποία θυμίζει έντονα το γήινο ρεαλισμό του σκορσεζικού «Τελευταίου Πειρασμού», που αφηγείται όμως ο Αυστραλός Γκαρθ Ντέιβις του άκρως υπερτιμημένου «Lion» με τον πιο άνευρο και μονότονο τρόπο. Πλήρης απουσία και της παραμικρής έντασης, αλλοπρόσαλλη επιλογή των βιβλικών επεισοδίων και απόσταση από κάθε «αιρετικό» ή σκοτεινό υπονοούμενο ενάντια στην αγιότητα του πρωταγωνιστικού διδύμου, ενός περισσότερο ψυχολογικά ασταθούς (μήπως άστοχα μυστικιστικού;) παρά ανθρώπινου Ιησού και μιας Μαγδαληνής που κοιτάζει διαρκώς την κάμερα με ορθάνοιχτα από το δέος μάτια.

Μ. Βρετανία, Αυστραλία. 2018. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: UIP.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.