Ο Κορνέλ Μουντρούτσο εξηγεί πώς να γυρίσετε μια ταινία με πρωταγωνιστή έναν υπερήρωα πρόφυγα

Γνωστός μας από τον «Λευκό Θεό», ο Ούγγρος σκηνοθέτης της πρωτότυπης κοινωνικής αλληγορίας «Το Φεγγάρι του Δία» μιλάει για το πώς ένα πολιτικό και ανθρώπινο δράμα μπορεί να γίνει σκεπτόμενη ταινία φαντασίας.

Ο Κορνέλ Μουντρούτσο εξηγεί πώς να γυρίσετε μια ταινία με πρωταγωνιστή έναν υπερήρωα πρόφυγα

Γνωστός μας από τον «Λευκό Θεό», ο Ούγγρος σκηνοθέτης της πρωτότυπης κοινωνικής αλληγορίας «Το Φεγγάρι του Δία» μιλάει για το πώς ένα πολιτικό και ανθρώπινο δράμα μπορεί να γίνει σκεπτόμενη ταινία φαντασίας.

Ο Κορνέλ Μουντρούτσο εξηγεί πώς να γυρίσετε μια ταινία με πρωταγωνιστή έναν υπερήρωα πρόφυγα - εικόνα 1

Συμφωνείτε πως η Ουγγα­ρία είναι από τις χώρες που αντιμετώπισαν το προσφυγικό θέμα, τουλάχιστον σε επίσημο επίπεδο, με το χειρότερο τρόπο;
Φυσικά, και ήμουν εκεί όταν συνέβησαν όλα αυτά, τα οποία μου έδωσαν το κίνητρο να κάνω μια ταινία για τη συγκεκριμένη πραγματικότητα. Παρακολουθούσα έκπληκτος τις κυβερνητικές αντιδράσεις αλλά και άλλες, μεμονωμένες, σκεπτόμενος ότι οφείλουμε να παραμείνουμε άνθρωποι και σώφρονες Ευρωπαίοι. Αυτό μαζί με την εντύπωση που μου είχε κάνει όταν ήμουν μικρός ένα βιβλίο του Αλεξάντερ Μπελάγεφ, όπου ένα μικρό αγόρι μπορεί να πετάξει, διαμόρφωσαν τη βασική ιδέα της ταινίας: ένας πρόσφυγας που πυροβολείται από τους συνοριοφύλακες και, αντί να πέσει νεκρός, αποκτά υπερφυσικές δυνάμεις.

Έχουμε να κάνουμε, λοιπόν, με έναν τολμηρό συνδυασμό κοινωνικού δράματος και περιπέτειας φαντασίας. Διότι υπάρχουν και πολλές θεαματικές σκηνές στην ταινία, όπως αυτή της καταδίωξης.
Όπως και στον «Λευκό Θεό», δεν ήθελα να κάνω ένα τυπικό πολιτικοκοινωνικό δράμα και να ακολουθήσω το σκηνοθετικό στιλιζάρισμα το οποίο έχουν σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές ταινίες του είδους. Η αλήθεια είναι ότι στην αρχή φοβήθηκα λίγο όσον αφορά την τολμηρότητα του εγχειρήματος, αλλά πείστηκα πως άξιζε να δοκιμάσω κάτι κινηματογραφικά ριψοκίνδυνο. κάτι που θίγει επείγοντα προβλήματα της πραγματικότητας, αλλά έχει στοιχεία φαντασίας και μια αλληγορική διάσταση.

Ο Κορνέλ Μουντρούτσο εξηγεί πώς να γυρίσετε μια ταινία με πρωταγωνιστή έναν υπερήρωα πρόφυγα - εικόνα 2

Αυτή η διάσταση είναι έντονα χριστιανική...
Με ενδιαφέρει πολύ το θέμα της πίστης, της προσωπικής, της συλλογικής, αλλά ακόμη και αυτής που ασπαζόμαστε ως θεατές όταν παρακολουθούμε μια ταινία. Κατά­ πόσον είμαστε διατεθειμένοι να πιστέψουμε πως αυτά τα οποία εξελίσσονται στην οθόνη είναι αληθινά; Χρησιμοποίησα κάποια χριστιανικά σύμβολα όπως η μορφή του πρόσφυγα/αγγέλου ή η έννοια του θαύματος, απέναντι στην οποία καλούνται να πάρουν θέση οι γύρω από τον Άριαν, τον Σύρο πρόσφυγα, για να μιλήσω αλληγορικά. Ακόμη και ο χαρακτήρας του γιατρού, ένας κυνικός και συμφεροντολόγος ορθολογιστής, που του δίνεται η ευκαιρία να ξαναβρεί την ανθρωπιά και τη χαμένη του πίστη, μοιάζει με φιγούρα βγαλμένη από θρησκευτική παραβολή. Αυτό που δεν ήθελα όμως είναι να δώσω σαφείς κι εύκολες απαντήσεις, μια κι εγώ ο ίδιος έχω πολλές αμφιβολίες κι ελάχιστες βεβαιότητες.

Πιστεύετε ότι μια ταινία όπως το «Φεγγάρι του Δία» μπορεί να βοηθήσει να αλλάξει αυτή η προβληματική, αν όχι ζοφερή, σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα;
Δεν είμαι απαισιόδοξος. Η κρίση είναι γύρω μας και μας δίνει ερεθίσματα για να σκεφτούμε λίγο πιο σοβαρά. Λίγο πιο βαθιά. Να αναλύσουμε τι συνέβη, να κάνουμε αυτοκριτική και φυσικά να δράσουμε. Όχι μόνο να αγανακτούμε. Και μια ταινία οφείλει μεν να είναι πρωτίστως ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό δίωρο, να προσφέρει συγκίνηση και απόλαυση, μπορεί όμως ταυτόχρονα να γεννά συζητήσεις και να προτείνει καινούργιες ιδέες, αλλάζοντας έστω και κάτι μικρό, μα κρίσιμο κι ευαίσθητο, σε ­κάποιον θεατή.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Φεγγάρι του Δία

Jupiter Holdja / Jupiter's Moon
2
  • Σινεφίλ
  • 2017
  • Διάρκεια: 129 '
  • Κορνέλ Μουντρούτσο

Ένας Σύρος πρόσφυγας προσπαθεί να περάσει από τη Σερβία στην Ουγγαρία. Δέχεται τα πυρά ενός συνοριοφύλακα και, αντί να πέσει νεκρός, αποκτά την ικανότητα να πετά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/05/2024

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.