Πολύβουη, γεμάτη κόσμο σε κάθε στενό της, η ηλιόλουστη Δράμα βρίσκεται στην κορύφωση του 40ου Φεστιβάλ ελληνικών ταινιών μικρού μήκους μία μέρα πριν την τελετή λήξης και την απονομή των φετινών βραβείων. Σήμερα ολοκληρώνονται οι προβολές του εθνικού διαγωνιστικού τμήματος, με συνολικά πάνω από 60 συμμετοχές που δεν έχουν αναδείξει ακόμη ξεκάθαρο διεκδικητή του Χρυσού Διόνυσου, εκτινάσσοντας τα «στοιχήματα» για τους πιθανούς νικητές των επετειακών τεσσαρακοστών βραβείων.
Το ρόλο του επιτελεί και το σινεφίλ κοινό της πόλης που γεμίζει ασφυκτικά κάθε βράδυ το σινεμά Ολυμπία, και δίνει το δικό του παλμό στις προβολές με το χειροκρότημά του να αποτελεί τον ανεπίσημο σφυγμομετρητή της αποδοχής ή όχι μιας ταινίας., αλλά και με τις φλογερές συζητήσεις που ακολουθούν έξω από το σινεμά με τους κινηματογραφιστές.
Πολυθεματικές και με ένα διευρυμένο αφηγηματικό στιλ, παρατηρούμε πως οι ταινίες του εθνικού διαγωνιστικού παρουσιάζουν σε μεγάλο βαθμό μια κοινή υψηλού επιπέδου προσέγγιση στις παραγωγές τους, που έχει σαν αποτέλεσμα μια άρτια και αξιοπρεπή εικόνα ανεξαρτήτως προϋπολογισμού. Έτσι, δίπλα στη μινιμαλιστική και συγκινητική «Ροζαλία» της Κατερίνας Γιαννακοπούλου μπορεί να σταθεί η ιστορία μιας... μετα-αποκαλυπτικής καψούρας στην «Καληνύχτα» του Θάνου Κερμίτση ή το δαιδαλώδες «Μάνεκι Νέκο» του Μανώλη Μαυρή.
Οι ιστορίες με κοινωνικά συνειδητοποιημένο πρόσημο έχουν και φέτος την τιμητική τους. Όπως στο «Brazuca» του Φαίδωνα Γκρέτσικου, που μας χάρισε την αποκαλυπτική ερμηνεία του πρωτοεμφανιζόμενου εντεκάχρονου Μπόικο Πασκάλεβ ο οποίος αναζητά εμμονικά μία μπάλα ποδοσφαίρου, και το «Heimlich» του Κώστα Μπακούρη που στήνει μια ευφυή αλληγορία για τη σχέση Ελλάδας - Γερμανίας στα χρόνια της κρίσης με εξαιρετικό πρωταγωνιστή το Μάκη Παπαδημητρίου. Ο ηθοποιός πέρσι πρωταγωνίστησε στον «Κύβο» του Αλέξανδρου Σκούρα που έφυγε επάξια από τη Δράμα με το μεγάλο βραβείο. Λέτε να κάνει φέτος το δύο στα δύο;
Άτυπος πρωταγωνιστής του διαγωνιστικού είναι παραδόξως το τολμηρό και έξυπνο χιούμορ. Τα σαρκαστικά «Σουτζουκάκια» του Χρυσόστομου Μπάρμπα απογυμνώνουν τη λανθασμένη αντρική ιδέα περί της τέλειας γυναίκας και της ευτυχίας με θύμα τον ηθοποιό Προμηθέα Αλειφερόπουλο, ενώ «ΤΟ ΤΕΡΑΣ κοιμάται» του Κωστή Χαραμουντάνη, μια κωμωδία επιστημονικής φαντασίας με θέμα την αγάπη, μας έδωσε ένα κολάζ ξεκαρδιστικών σουρεαλιστικών καταστάσεων.