Ο Νεκρός

5

Σήμα κατατεθέν του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά και κινηματογραφικό διαμάντι του ύστερου 20ού αιώνα που επαναπροβάλλεται σε ψηφιακά επεξεργασμένες κόπιες.

Ο Νεκρός

Σήμα κατατεθέν του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά και κινηματογραφικό διαμάντι του ύστερου 20ού αιώνα που επαναπροβάλλεται σε ψηφιακά επεξεργασμένες κόπιες.

Ο Νεκρός - εικόνα 1

Αν κάποιος θελήσει να εξερευνήσει εις βάθος τον πλούσιο κινηματογραφικό κόσμο του Τζάρμους, τότε σίγουρα θα βρεθεί μπροστά στα παράδοξα δημιουργικά του ζευγαρώματα, αυτά που εν ολίγοις τον ανέδειξαν σε κορυφαίο auteur των καιρών μας. Για παράδειγμα, κανένας άλλος δεν κατάφερε να συνδυάσει με τέτοια επιτυχία στο σινεμά –θα τολμήσω να πω και σε άλλες τέχνες– το ροκ με την ποίηση. Ή το ανυπέρβλητο coolness με τη στιλιστική ακρίβεια χιλιοστού. Κι ελάχιστοι άλλοι δημιούργησαν τόσο αξιαγάπητους losers αντιήρωες που να χωράνε με απόλυτη φυσικότητα στη σκληρή κοινωνική πραγματικότητα. Κάπως έτσι, στην αδιαμφισβήτητα κορυφαία ταινία της φιλμογραφίας του, ο Αμερικανός βιρτουόζος τολμά να παντρέψει το υπαρξιακό ταξίδι-κάθαρση ενός νεκρού με την αμερικανική ιστορία και το συλλογικό ψυχισμό της χώρας του.

Σε αυτό το μετα-γουέστερν –το οποίο ουσιαστικά εμπλούτισε κι επανακαθόρισε το είδος– ο Τζάρμους χρησιμοποιεί την αδάμαστη και άκρως γοητευτική ποιητική του ελευθερία για να μας παρουσιάσει ένα εντελώς διαφορετικό ταξίδι στην Άγρια Δύση. Όσο ο πρωταγωνιστής λογιστής από το Κλίβελαντ Γουίλιαμ Μπλέικ απομακρύνεται από την πόλη της Μηχανής τόσο ο «πολιτισμός» μας αποδομείται και αποκαλύπτεται η βίαιη και παραδομένη στα ένστικτα προέλευσή του. Ο νεκροζώντανος Τζόνι Ντεπ και ο ινδιάνος Κανένας, δύο απόβλητοι από διαφορετικούς κόσμους, συνθέτουν ένα παράταιρο πρωταγωνιστικό ζευγάρι που οδεύει προς τη λύτρωση, συνοδευόμενο από το ηλεκτρισμένο ρέκβιεμ που συνέθεσε ο Νιλ ­Γιάνγκ. Ο θεατής γίνεται συνοδοιπόρος στο ασπρόμαυρο υπαρξιακό οδοιπορικό που μοιραία θα καταλήξει στο υγρό στοιχείο (εδώ και χιλιετίες σύμβολο του περάσματος στην άλλη ζωή) και από εκεί στην ελευθερία. Ένα σήμα κατατεθέν του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά και κινηματογραφικό διαμάντι του ύστερου 20ού αιώνα, που επαναπροβάλλεται σε ψηφιακά επεξεργασμένες κόπιες.

A/M. ΗΠΑ. 1995. Διάρκεια: 121΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Νεκρός

Dead Man
5
  • Σινεφίλ
  • 1995
  • Διάρκεια: 121 '
  • Τζιμ Τζάρμους

Ο Γουίλιαμ Μπλέικ, λογιστής από το Κλίβελαντ, φτάνοντας στην πόλη Μηχανή, βρίσκει κατειλημμένη τη θέση του στο μεταλλουργείο. Περνά τη νύχτα με μια πόρνη και σε μια συμπλοκή με τον εραστή της βρίσκεται πυροβολημένος. Ένας περιφερόμενος Ινδιάνος, ονόματι Κανένας, αναλαμβάνει να τον περιθάλψει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Κλείνουν οριστικά οι κινηματογράφοι Πάλας και Αλεξάνδρα;

Δυσοίωνες ειδήσεις που αφορούν δύο ιστορικές αίθουσες της Αθήνας θορύβησαν τους κατοίκους της πόλης τελευταία με τα δεδομένα, ωστόσο, να μην είναι τελεσίδικα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/04/2024

Ο Χρήστος που δε μένει πια εδώ παρουσιάζει το ασύγκριτο "Μαζί, Ποτέ!"

Το ανατρεπτικό φιλμ του Φατίχ Ακίν αφηγείται μια hardcore ερωτική ιστορία στα άκρα που συνδυάζει τρυφερότητα, ανθρωπιά, ασυμβίβαστη τρέλα και rock’n’roll ρομαντισμό.

Η σκηνοθέτρια Ιρίς Καλτενμπάκ γύρισε μία από τις εκπλήξεις της χρονιάς

Στην "Αρπαγή" η πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός υπογράφει ένα ψυχογράφημα που μένει αξέχαστο.

Οι ταινίες "Χάρι Πότερ" επιστρέφουν στους κινηματογράφους

Τα "Epic Movie Nights" φέρνουν ξανά στη μεγάλη οθόνη το franchise που λατρεύουν οι millennials.

"Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο": Η νέα ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα

Ο σκηνοθέτης της "Νορβηγίας" ετοιμάζεται για παγκόσμια πρεμιέρα στη σημαντική νεοϋορκέζικη διοργάνωση.

Οι Άλεξ Γκάρλαντ & Κίρστεν Ντανστ μιλούν στο "α" για τον "Εμφύλιο Πόλεμο"

Ο σκηνοθέτης και η πρωταγωνίστρια της πολιτικά φορτισμένης δυστοπικής περιπέτειας απαντούν στις ερωτήσεις του "α" γύρω από τη δημιουργία μιας αγωνιώδους ταινίας, η οποία απεικονίζει έναν ανησυχητικό μελλοντικό κόσμο.

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.