
Την ώρα που το νοτιοκορεάτικο «Okja» και η παραγωγός εταιρία του – διαδικτυακή πλατφόρμα Netflix εξακολουθούν να προκαλούν αντιπαραθέσεις ανάμεσα στους «πιουρίστες» και τους μοντέρνους σινεφίλ, αλλά και ανθρώπους της βιομηχανίας, η εξπέρ στα ψυχολογικά δράματα Κλερ Ντενί («Beau Travail», «Trouble Every Day») ελάφρωσε το βαρύ φεστιβαλικό κλίμα με μια σαρκαστικά πικρή κομεντί πάνω στο μεσήλικο φλερτ, εμπνεόμενη από τα «Αποσπάσματα ενός ερωτικού λόγου» του Ρολάν Μπαρτ. Αδιέξοδα, ανασφάλειες και υστερίες περικυκλώνουν μια ξεκαρδιστική Ζιλιέτ Μπινός, η οποία στο ρόλο μιας μοντέρνας εικαστικού προσπαθεί να βάλει σε τάξη τη συναισθηματική ζωή της. Για ένα διασκεδαστικό 90λεπτο περνά από εραστή σε εραστή αναζητώντας το «Όμορφο Εσωτερικό Φως», συναντώντας όμως τις περισσότερες φορές ψυχολογικά προβλήματα μεγαλύτερα από τα δικά της.
Μια χαριτωμένη επιλογή για άνοιγμα του «Δεκαπενθημέρου Σκηνοθετών», η οποία χειροκροτήθηκε θερμά, όπως και η άλλη γαλλική πρεμιέρα της μέρας, αυτή τη φορά στο διαγωνιστικό τμήμα: οι «120 Χτύποι το Λεπτό» του Ρομπέν Καμπιγιό, σκηνοθέτη τού «Les Revenants», το οποίο διασκευάστηκε τηλεοπτικά ως «Αυτοί που επιστρέφουν», και συνσεναριογράφο τού «Ανάμεσα στους Τοίχους». Πρόκειται για ένα ντοκιμαντερίστικα στημένο χρονικό των δράσεων της ακτιβίστικης οργάνωσης για το AIDS Act Up του Παρισιού στις αρχές της δεκαετίας του ’90, βασισμένο στις προσωπικές εμπειρίες του Καμπιγιό. Ευτυχώς αυτός δεν τις εξωραΐζει, δεν τις αγιοποιεί και τις συγκρατεί στα όρια του gay μελοδράματος, ταυτόχρονα τρυφερός και ειλικρινής, στρατευμένος και συγκινητικός.
Ο Ρούμπεν Έστλουντ αποτελεί το κινηματογραφικό αντίθετό του. Αποστασιοποιημένος, επώδυνα καυστικός και σουρεαλιστικά αστείος (ο Ρόι Άντερσον συναντά τον Γιώργο Λάνθιμο), ο Σουηδός σκηνοθέτης της «Ανωτέρας Βίας» η οποία είχε αποσπάσει το Βραβείο της Επιτροπής στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» των Κανών του 2014, σατιρίζει ακόμα μια φορά, και ακόμα πιο πικρά, το «αψεγάδιαστο» βορειοευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο στο συναρπαστικό «Τετράγωνο» («The Square»). Μια ανορθόδοξη κομεντί πάνω στην προσπάθεια ενός εικαστικού επιμελητή να βρει το κλεμμένο κινητό και πορτοφόλι του, κάτι που θα οδηγήσει σε μια σειρά από ξεκαρδιστικές όσο και αυτοκαταστροφικές σκηνές καθημερινής τρέλας. Μια πρωτότυπη κινηματογραφική πρόταση που, λογικά (εδώ πέρσι κοτζάμ «Toni Erdmann» παραγκωνίστηκε εντελώς), δεν θα περάσει απαρατήρητη τη βραδιά της απονομής, η οποία όπως δείχνουν οι μέχρι τώρα προτιμήσεις των κριτικών σε Film Francais και Screen International έχει ως πρώιμο φαβορί το «Loveless» του Αντρέι Σβιάγκιντσεφ.
Δείτε τους συντελεστές του «Τετραγώνου» να μιλούν για την ταινία:
Ευχαριστούμε την Air France για τη βοήθειά της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.