Ο Μαθητευόμενος

3,5

Μια ωμή κινηματογραφική ματιά πάνω στη θανατική ποινή, η οποία εγείρει πολλά και σύνθετα υπαρξιακά, ψυχολογικά και κοινωνικά ερωτήματα.

Ο Μαθητευόμενος

Μια ωμή κινηματογραφική ματιά πάνω στη θανατική ποινή, η οποία εγείρει πολλά και σύνθετα φιλοσοφικά, ψυχολογικά και κοινωνικά ερωτήματα. Λιτές μα σοκαριστικές εικόνες (όσο εκείνες του «Εν Ψυχρώ» και της «Μικρής Ιστορίας για Έναν Φόνο»), απουσία διδακτισμού και μια διαρκώς παρούσα αίσθηση εγκλεισμού που αποκτά υπαρξιακές διαστάσεις.

Ο Μαθητευόμενος - εικόνα 1

Η θανατική ποινή είναι ένα ζήτημα το οποίο, αν και στην ευρωπαϊκή δύση μοιάζει να έχει οριστικά διευθετηθεί, στον υπόλοιπο κόσμο –από τις ΗΠΑ μέχρι τη Ρωσία του Πούτιν και την Τουρκία του Ερντογάν– επανέρχεται διαρκώς ως σωφρονιστικό και κοινωνικό ερώτημα. Στη Σιγκαπούρη, για παράδειγμα, η εκτέλεση δι’ απαγχονισμού παραμένει ως κατάλοιπο των χρόνων της βρετανικής αποικιοκρατίας κι ενώ οι περιπτώσεις εφαρμογής της έχουν μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια, κατά τη δεκαετία του ’90 η ασιατική πόλη-κράτος ήταν η δεύτερη στον κόσμο σε σχέση θανατικών εκτελέσεων ανά κάτοικο.

Στη δεύτερη ταινία του μετά το «Sandcastle», το οποίο το 2010 είχε φτάσει μέχρι την Εβδομάδα Κριτικής των Κανών, ο Μπου Τζουνφένγκ μας μεταφέρει σε μια μεγάλη σιγκαπουριανή φυλακή, όπου έχει μόλις μετατεθεί ο σωφρονιστικός υπάλληλος Αϊμάν. Ένας 28χρονος με περιορισμένη κοινωνική ζωή, που μοιράζεται με τη μεγαλύτερη αδερφή του ένα μικρό διαμέρισμα σε συγκρότημα κατοικιών. Στην καινούργια δουλειά του θα γνωρίσει τον 65χρονο δήμιο Ραχίμ, την εμπιστοσύνη του οποίου θα κερδίσει σιγά σιγά. Έτσι, όταν ο βοηθός του τελευταίου παραιτείται, εκείνος προτείνει στον Αϊμάν να αναλάβει τη θέση του, βάζοντας έτσι τον νεοφερμένο μπροστά σε ένα περίπλοκο δίλημμα.

Ο Μαθητευόμενος - εικόνα 2

Από τη μία αυτό το παράξενο φλερτ με το θάνατο μοιάζει διεστραμμένα γοητευτικό, αλλά από την άλλη ο Ραχίμ είναι αυτός που πριν από χρόνια εκτέλεσε τον βιολογικό πατέρα του, έναν δολοφόνο τον οποίο ο Αϊμάν δεν γνώρισε καν. Αντικρουόμενα συναισθήματα συναντιούνται σε έναν εσωστρεφή, μοναχικό και «περιθωριακό» νέο με παρελθόν βίαιης εφηβικής συμπεριφοράς, χρήσης ναρκωτικών και καταφυγής στη στρατιωτική θητεία ως απόδραση από μια αυτοκαταστροφική καθημερινότητα. Ήδη από το πρώτο πλάνο, το οποίο λειτουργεί ως flash forward, ο Μπου Τζουνφένγκ τον καδράρει μέσα από πόρτες και πίσω από κάγκελα, σηματοδοτώντας έτσι τον πολλαπλό εγκλεισμό του – αίσθηση που ενισχύεται από την ασφυκτική στενότητα του διαμερίσματός του.

Η τελετουργική επιμονή στη ρουτίνα της φυλακής και στις λεπτομέρειες μιας εκτέλεσης δι’ απαγχονισμού (οι λιτότερες και σοκαριστικότερες εικόνες πάνω στο θέμα μαζί με εκείνες του «Εν Ψυχρώ» και της «Μικρής Ιστορίας για Έναν Φόνο») ολοκληρώνουν τη «μεγάλη εικόνα» ενός κόσμου προσδεμένου στις έννοιες της τιμωρίας και του θανάτου. Πώς τοποθετείται κάποιος μέσα του; Οι μελλοθάνατοι, οι συγγενείς τους, η αδερφή του Αϊμάν (η οποία διαλέγει τη λύση της φυγής) και τελικά ο φαινομενικά ψυχρός εκτελεστής Ραχίμ απαντούν διαφορετικά στο ηθικό, φιλοσοφικό κι εντέλει πολιτικό ερώτημα, όλοι όμως αποδεικνύονται το ίδιο παγιδευμένοι στη ρητορικότητά του, ανακυκλώνοντας ουσιαστικά μια βίαιη κι εκδικητική συμπεριφορά κοινωνικής καταγωγής. Ο Αϊμάν είναι απλώς εκείνος που καλείται να τραβήξει το μοχλό της καταπακτής…

Σιγκαπούρη, Γερμανία. 2016. Διάρκεια: 115΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Μαθητευόμενος

Apprentice
3,5
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 115 '
  • Τζουνφένγκ Μπόο

Ο Αϊμάν είναι ένας 28χρονος σωφρονιστικός υπάλληλος ο οποίος μετατίθεται σε μια καινούργια, μεγάλη φυλακή, όπου γνωρίζει τον 65χρονο δήμιο Ραχίμ. Όταν ο βοηθός του τελευταίου παραιτείται, εκείνος προτείνει στον Αϊμάν να αναλάβει τη θέση του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.