«La La Land»: Η μαγεία επιστρέφει χορεύοντας στο Χόλιγουντ

Ο Ντάμιεν Σαζέλ του «Χωρίς Μέτρο» παρουσιάζει ένα μοντέρνο μιούζικαλ, ένα άκρως ελκυστικό μουσικοχορευτικό παραμύθι, το οποίο αποτελεί το απόλυτο φετινό οσκαρικό φαβορί.

«La La Land»: Η μαγεία επιστρέφει χορεύοντας στο Χόλιγουντ

Ο Ντάμιεν Σαζέλ του «Χωρίς Μέτρο» παρουσιάζει ένα μοντέρνο μιούζικαλ, ένα άκρως ελκυστικό μουσικοχορευτικό παραμύθι, το οποίο αποτελεί το απόλυτο φετινό οσκαρικό φαβορί.

«La La Land»: Η μαγεία επιστρέφει χορεύοντας στο Χόλιγουντ - εικόνα 1

Δεν υπάρχει πιο παρεξηγημένο κινηματογραφικό είδος από το μιούζικαλ. Μπορεί αυτό να οφείλεται στις αμιγώς θεατρικές καταβολές του, την άρρηκτη σχέση του με το θέαμα ή τις εμπορικές συμβάσεις που απέκτησε στα χρυσά του χρόνια, οι οποίες μετατράπηκαν εντέλει σε ανυπέρβλητες αγκυλώσεις. Υπήρξαν όμως αρκετοί σκηνοθέτες­ που αντιλήφθηκαν ότι το μιούζικαλ αποτελεί ένα πολυμορφικό κινηματογραφικό υβρίδιο –συνδυασμός πρόζας, τραγουδιού και χορού– που διαθέτει απεριόριστες δυνατότητες (μετα)μοντέρνων παρεμβάσεων και υπερβάσεων. Για να φτάσουμε σε αυτές, πρέπει να αφήσουμε για λίγο στην άκρη το «Τραγουδώντας στη Βροχή» (1952) των Στάνλεϊ Ντόνεν και Τζιν Κέλι, το «West Side Story» (1961) των Ρόμπερτ Γουάιζ και Τζέρομ Ρόμπινς ή τη «Μελωδία της Ευτυχίας» (1965) του Ρόμπερτ Γουάιζ, τις κλασικές ταινίες που οριοθέτησαν ουσιαστικά το είδος.

Weird musical

«La La Land»: Η μαγεία επιστρέφει χορεύοντας στο Χόλιγουντ - εικόνα 2

Κοιτάζοντας προσεκτικά την ιστορία της 7ης τέχνης, θα δούμε ότι αρκετοί δημιουργοί συνειδητοποίησαν νωρίς ότι «πειράζοντας» έστω κι ένα μέρος της συναρπαστικής κινηματογραφικής εξίσωσης του μιούζικαλ μπορείς να κάνεις μικρά κινηματογραφικά θαύματα – γι’ αυτά δεν μιλάει εξάλλου το είδος; Για παράδειγμα το άνευ πρόζας Technicolor παραλήρημα του Ζακ Ντεμί «Οι Ομπρέλες του Χερβούργου» (1964) ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Στα επαναστατημένα ’70s στο μελωδικό κόλπο μπήκε και η ροκ, με τον Νόρμαν Τζιούισον να μεταφέρει τη χριστιανική οπερατική εξτραβαγκάντζα «Jesus Christ Super Star» (1973) από τη σκηνή στην οθόνη, ενώ το «Tommy» (1975) του Κεν Ράσελ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα από τα πιο τολμηρά εγχειρήματα στο είδος. Και τι να πει κάποιος για το κάστρο των στιλιστικών οργίων του θρυλικού «The Rocky Horror Picture Show» που παρουσίασε το 1975 ο Τζιμ Σάρμαν; Camp έπος...

Ας πάμε όμως και στις πιο πρόσφατες παραγωγές όπως το «Όλοι Λένε σ’ Αγαπώ» (1996), όπου το βιτριολικό γουντιαλενικό χιούμορ συναντήθηκε με τη νοσταλγία του παλιού Χόλιγουντ, ή το μεγαλοφυές μελωδικό μελόδραμα «Χορεύοντας στο Σκοτάδι» (2000) του Λαρς φον Τρίερ με πρωταγωνίστρια την Μπιόρκ. Αν πάλι είστε σκοτεινοί τύποι, υπάρχουν οι ανάλογες προτάσεις. Από το καλτ stop motion «Ο Χριστουγεννιάτικος Εφιάλτης» (1993) του Χένρι Σέλικ μέχρι την εξαιρετική γκοθ όπερα του Τιμ Μπάρτον «Sweeney Todd: Ο Φονικός Κουρέας της Οδού Φλιτ» (2007), το μιούζικαλ έχει αποδείξει ότι διαθέτει απεριόριστες δυνατότητες και μοναδική εικαστική ευελιξία. Σε αυτό στοχεύει και το «La La Land», ένα φιλμ που ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στο νεωτερισμό και στην ακαταμάχητη μαγεία του παλιού Χόλιγουντ.

Pure magic

Σε ηλικία μόλις 31 ετών ο Ντάμιεν Σαζέλ βρίσκεται στην ελίτ των Αμερικανών σκηνοθετών. Το ντελιριακό «Χωρίς Μέτρο» του 2014 τον έβαλε στον οσκαρικό κύκλο, ενώ το ολοκαίνουργιο «La La Land» αποτελεί ήδη έναν από τους βασικότερους διεκδικητές του αγαλματιδίου καλύτερης ταινίας στο Dolby Theater την Κυριακή 28/2. οι επτά υποψηφιότητες για Χρυσές Σφαίρες άλλωστε το επιβεβαίωσαν πανηγυρικά. Στο «La La Land» οι ζωές δύο ονειροπόλων καλλιτεχνών, του τζαζ πιανίστα Σεμπάστιαν και της ηθοποιού Μία, τέμνονται με απροσδόκητο τρόπο στο θαυματουργό Λος Άντζελες. Ένα ζευγάρι που ψάχνει να βρει το δρόμο προς τα αστέρια έχοντας για ταβάνι μονάχα τον ουρανό.

Μόνο που η αληθινή ζωή είναι εξ ορισμού φτιαγ­μένη να σκοτώνει τη φαντασία. Και ο Ντάμιεν Σαζέλ αποδεικνύει ότι γνωρίζει καλύτερα από τον καθέναν­ πώς να αναθερμάνει την ξεχασμένη γοητεία του μιούζικαλ με ένα εμπνευσμένο μεταμοντέρνο μουσικο-χορευτικό παραμύθι. Ως λάτρης της τζαζ (σταθερή αναφορά σε όλες τις ταινίες του) δανείζεται γνώριμα μοτίβα από κλασικές στιγμές του είδους, όπως το «Ένας Αμερικανός στο Παρίσι» (1951) και το «Τραγουδώντας στη Βροχή», για να ξεκινήσει μετά ένα δεξιοτεχνικό αυτοσχεδιασμό που μας παρασύρει σε θελκτικά οπτικοακουστικά τοπία και κατευθύνσεις.

Το «άγγιγμα του Σαζέλ» λειτουργεί από τη μία αγχολυτικά, εκμεταλλευόμενο στο έπακρον τη φόρμα του υπερρεαλιστικού παραμυθιού, και από την άλλη κρατά με γλυκόπικρο τρόπο την επαφή του με την πραγματικότητα. Όπως το «The Artist» πριν από μία πενταετία απέτισε φόρο τιμής στο βωβό σινεμά, έτσι και το «La La Land» ανατρέχει σε ένα παραγνωρισμένο είδος, δείχνοντας ότι η μαγεία του κινηματογράφου δεν εξαφανίστηκε ποτέ. Απλώς χρειάζεται τους κατάλληλους δημιουργούς/τυμβωρύχους για να την ανακαλύψουν και πάλι...

Περισσότερες πληροφορίες

La La Land

3,5
  • Μουσική
  • 2016
  • Διάρκεια: 128 '
  • Ντάμιεν Σαζέλ

Ένας πιανίστας της τζαζ και μια σερβιτόρα που θέλει να γίνει ηθοποιός ερωτεύονται, συνεχίζοντας να κυνηγούν τα όνειρά τους στο σύγχρονο Λος Άντζελες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ελληνικό box office: Ράιαν Γκόσλινγκ εναντίον Γκάρφιλντ

Σε μια εβδομάδα όπου τα σινεμά υπολειτουργούσαν και οι θεατές είχαν το νου τους στον οβελία, ο "Γκάρφιλντ" κέρδισε τις εντυπώσεις, ενώ δυναμικό ήταν το άνοιγμα του "Κασκαντέρ" από την Δευτέρα του Πάσχα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
10/05/2024

Είναι επίσημο: Έρχονται νέες ταινίες "Άρχοντα των Δαχτυλιδιών"

Το στούντιο της Warner Bros. έδωσε το πράσινο φως για την ανάπτυξη δύο ταινιών υπό την επίβλεψη του Πίτερ Τζάκσον.

Το Cine Paris επέστρεψε! Δείτε πώς άλλαξε το ιστορικό θερινό σινεμά

Βρεθήκαμε στην άτυπη "πρόβα τζενεράλε" του πλήρως ανανεωμένου κινηματογράφου ο οποίος ανοίγει ξανά από το Cinobo.

Arkadiko Film Festival: Στο "Any Day Now" του Χαμί Ραμεζάν το Βραβείο Κοινού

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το online φεστιβάλ που διοργάνωσε το Cinobo μαζί με τα Filmin και MyMovies, ενώνοντας το παρελθόν με το παρόν του ευρωπαϊκού σινεμά.

Τζέσικα Χάουσνερ: "Υπάρχει μια κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά"

Η Αυστριακή σκηνοθέτρια του "Club Zero" μιλάει για τη στιλάτη και διεισδυτική σάτιρά της με πρωταγωνίστρια τη Μία Γουασικόφσκα, η οποία έκανε πρεμιέρα στο περσινό Φεστιβάλ Καννών.

Το Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων

Σίκουελ με ποιότητες ικανές να διατηρήσουν το ικανοποιητικό επίπεδο του αναβιωτικού franchise, το οποίο όμως αποδυναμώνεται από την ανοικονόμητη σκηνοθεσία και το άνισο γράψιμό του.

Club Zero

Κοινωνική σάτιρα με έντονα σαρδόνιο χιούμορ και weird σκηνοθετικό στιλιζάρισμα. Αν και θεματικά ενδιαφέρουσα, η ψυχρότητά της μοιάζει εκβιαστική και η πικρή ειρωνεία της επιτηδευμένη.