
Το δράμα επιβίωσης «Η Επιστροφή» έκανε επίδειξη δύναμης στα βραβεία της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου που δόθηκαν την Κυριακή 10/1 με τρία κύρια βραβεία, αυξάνοντας την οσκαρική του δυναμική. Ακολουθούν η «Διάσωση» και ο «Steve Jobs» με δύο.

Οι Χρυσές Σφαίρες είναι ένα ανάλαφρο και διασκεδαστικό διάλειμμα στο ανταγωνιστικότατο περιβάλλον του Χόλιγουντ. Σταρ, σκηνοθέτες, σεναριογράφοι και παραγωγοί μαζεύονται στο χαλαρό σουαρέ που οργανώνει στο «Beverly Hotel» του Λος Άντζελες η Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ, πίνοντας, τρώγοντας, ανταλλάσσοντας φιλοφρονήσεις και παραλαμβάνοντας πού και πού κανένα βραβείο.

Υπάρχουν φορές που ακόμη και οι διοργανωτές της λαμπερής βραδιάς δεν παίρνουν και πολύ στα σοβαρά τους εαυτούς τους. Για παράδειγμα, η επιλογή της «Διάσωσης», ενός δράματος επιβίωσης στον πλανήτη Άρη, στην πεντάδα με τις καλύτερες Κωμωδίες/Μιούζικαλ, φανέρωσε για μια ακόμη φορά το άγχος της Ένωσης Ανταποκριτών να χωρέσει όσους περισσότερους σταρ μπορεί στην ετήσια γιορτή της, φθείροντας την αξιοπιστία του θεσμού. Καλό είναι, όμως, να μην ξεχνάμε ότι μόλις 83 μη Αμερικανοί δημοσιογράφοι καταφέρνουν να διοργανώσουν ένα event που συγκεντρώνει τα φώτα της δημοσιότητας σε ολόκληρο τον κόσμο. Αν αυτό δεν είναι ένα τιτάνιο μιντιακό κατόρθωμα, τότε τι είναι;
Τι μάθαμε από τις φετινές Χρυσές Σφαίρες

Πέρα από τις όποιες αντιφάσεις έχει ο θεσμός, από την απονομή των βραβείων της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ μπορεί κάποιος να βγάλει χρήσιμα συμπεράσματα. Όπως, για παράδειγμα, ότι ο Ρίκι Τζερβέις –παρουσιαστής των Χρυσών Σφαιρών για τέταρτη φορά– είναι ένας τους κορυφαίους κωμικούς των καιρών μας. Και αυτό όχι μόνο επειδή λέει καλά αστεία. Ο Άγγλος ηθοποιός εκπροσωπεί ιδανικά τον άγριο σαρκασμό των social media και τη στηλίτευση του πολιτικά ορθού δόγματος, που έχει αφυδατώσει το δημόσιο λόγο.
Για παράδειγμα, ποιος άλλος παρουσιαστής θα περιέγραφε τα βραβεία που παρουσιάζει ως «ένα κομμάτι μετάλλου που κάποιοι συμπαθητικοί, ηλικιωμένοι και αποπροσανατολισμένοι δημοσιογράφοι προσφέρουν στους σταρ μόνο και μόνο για να βγάλουν μετά μια selfie μαζί τους»; Πόσο μάλλον όταν η πρόταση αυτή έχει και κάποια (μάλλον μεγάλη) δόση αλήθειας...
Το δεύτερο συμπέρασμα που μπορεί να βγάλει κάποιος είναι ότι ο θρίαμβος της «Επιστροφής» στην κατηγορία του Δράματος (βραβεία Καλύτερης ταινίας, Σκηνοθεσίας και Α’ αντρικού ρόλου) έχει ιδιαίτερη σημασία. Η σπάνια ισορροπία που διαθέτει ο Αλεχάντρο Ινιάριτου ανάμεσα στο καλλιτεχνικό και εμπορικό σινεμά αρέσει στους ανθρώπους του Χόλιγουντ, καθώς αποτελεί το τέλειο καλλιτεχνικό άλλοθι για μια βιομηχανία που είναι χτισμένη πάνω στα κέρδη και τη διασκέδαση. Τώρα, είναι ικανή η «Επιστροφή» να χαρίσει ένα δεύτερο συνεχόμενο θρίαμβο, μετά το περσινό «Birdman», στον Μεξικανό βιρτουόζο;
Προσωπικά το θεωρώ εξαιρετικά δύσκολο. Από την άλλη το λιγότερο δεξιοτεχνικό, αλλά περισσότερο αιχμηρό «Spotlight», που έφυγε με άδεια χέρια από τις Χρυσές Σφαίρες, εξακολουθεί να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά στην οσκαρική κούρσα. Και αυτό γιατί ταιριάζει απόλυτα στην ομπαμική Αμερική που ψάχνει καθημερινούς ήρωες έτοιμους να αποδομήσουν συντηρητικές και οπισθοδρομικές δομές, όπως οι δημοσιογράφοι της ταινίας, οι οποίοι αποκαλύπτουν με προσωπικό κόστος ένα σκάνδαλο στους κόλπους της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας.

Ποια Όσκαρ κλείδωσαν και ποια μένουν ανοιχτά;
Όπως είπαμε προηγουμένως, τα βραβεία στην κατηγορία Κωμωδία/Μιούζικαλ προσφέρονται περισσότερο για φωτογραφίες παρά για αξιόπιστα οσκαρικά συμπεράσματα. Άρα, οι Χρυσές Σφαίρες της «Διάσωσης» (Καλύτερη ταινία) και του πρωταγωνιστή της Ματ Ντέιμον (Α΄ αντρικός) πιθανότατα δεν θα βρουν την αντιστοιχία τους στα βραβεία της Ακαδημίας. Αντίθετα, οι ερμηνευτικές Χρυσές Σφαίρες στη Δραματική κατηγορία φαίνεται να κλειδώνουν τα Όσκαρ πρώτων ρόλων. Ο Λεονάρντο ντι Κάπριο («Η Επιστροφή») των τεσσάρων υποψηφιοτήτων και η νεαρή Μπρι Λάρσον («Το Δωμάτιο») πάρα πολύ δύσκολα θα χάσουν την πρώτη τους οσκαρική διάκριση.

Η βράβευση του Σιλβέστερ Σταλόνε στην κατηγορία του Β΄ αντρικού ρόλου («Κριντ: Η Γέννηση Ενός Θρύλου») βάζει για τα καλά τον βετεράνο ηθοποιό στην οσκαρική μάχη, όπως και την Κέιτ Γουίνσλετ (Β΄ ρόλος στο «Steve Jobs»). Πάντως, τα Όσκαρ δεύτερων ρόλων παραμένουν ανοιχτά, με το γυναικείο να έχει ως φαβορί τη Ρούνι Μάρα του «Carol». Έτοιμο πρέπει να έχουν τον οσκαρικό τους λόγο οι δημιουργοί του animation της Pixar «Τα Μυαλά που Κουβαλάς», του ξενόγλωσσου «Ο Γιος του Σαούλ», αλλά και ο μέγιστος συνθέτης Ένιο Μορικόνε για τη μουσική των ταραντινικών «Μισητών Οκτώ». Το ραντεβού ανανεώνεται λοιπόν για την απονομή των 88ων Όσκαρ την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου.
Οι νικητές των Χρυσών Σφαιρών 2016
Καλύτερη Ταινία (Δράμα)
Η Επιστροφή
Καλύτερη Ταινία (Μιούζικαλ ή Κωμωδία )
Η Διάσωση
Σκηνοθεσία
Αλεχάντρο Ινιάριτου («Η Επιστροφή»)
Α΄ Αντρικός Ρόλος – Δράμα
Λεονάρντο Ντι Κάπριο («Η Επιστροφή»)
Α΄ Γυναικείος Ρόλος – Δράμα
Μπρι Λάρσον («Το Δωμάτιο»)
Α΄ Αντρικός Ρόλος - Μιούζικαλ ή Κωμωδία
Ματ Ντέιμον («Η Διάσωση»)
Α΄ Γυναικείος Ρόλος - Μιούζικαλ ή Κωμωδία
Τζένιφερ Λόρενς («Joy» )
Β΄ Αντρικός Ρόλος
Σιλβέστερ Σταλόνε («Κριντ: Η Γέννηση Ενός Θρύλου»)
Β΄ Γυναικείος Ρόλος
Κέιτ Γουίνσλετ («Steve Jobs»)
Σενάριο
Άαρον Σόρκιν («Steve Jobs»)
Animation
Τα Μυαλά που Κουβαλάς
Ξενόγλωσση Ταινία
Ο Γιος του Σαούλ
Μουσική
Ένιο Μορικόνε («Μισητοί Οκτώ»)
Τραγούδι
«Writing’s On The Wall» («Spectre»)