Το Μαργαριταρένιο Κουμπί

4

Άτυπη συνέχεια του αριστουργηματικού «Νοσταλγώντας το Φως», του σπουδαιότερου σύγχρονου κινηματογραφικού ντοκιμαντέρ.

Το Μαργαριταρένιο Κουμπί

Άτυπη συνέχεια του αριστουργηματικού «Νοσταλγώντας το Φως», του σπουδαιότερου σύγχρονου κινηματογραφικού ντοκιμαντέρ.

Το Μαργαριταρένιο Κουμπί - εικόνα 1

Ο 74χρονος Χιλιανός σκηνοθέτης Πατρίσιο Γκουσμάν ξεκίνησε να σκηνοθετεί μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ στις αρχές της δεκαετίας του ’70 («La Respuesta de Octubre»), την πλέον ταραγμένη περίοδο της σύγχρονης ιστορίας της χώρας του. Κατά τη διάρκεια της χούντας θα συλληφθεί, αλλά το 1973 θα διαφύγει στη Γαλλία, απ’ όπου από το 1975 έως το 1979 θα παρουσιάσει σε τρία μέρη την εμβληματική «Μάχη της Χιλής».

Ένα καθηλωτικό χρονικό που καταγράφει την άνοδο του Σαλβαντόρ Αλιέντε στην εξουσία, τη διακυβέρνησή του, το πραξικόπημα του στρατηγού Πινοσέτ και τις πολιτικοκοινωνικές αλλαγές που ακολούθησαν, όλα μέσα από μια καθαρή, καίρια μαρξιστική ανάλυση. Πιστός σ’ αυτό το ύφος, θα συνεχίσει να σκηνοθετεί στρατευμένα, αλλά πάντα ευρηματικά ντοκιμαντέρ, εστιασμένα στη σύγχρονη χιλιανή ιστορία («Υπόθεση Πινοσέτ», «Σαλβαδόρ Αλιέντε»), αγωνιζόμενος σθεναρά ενάντια στην παρηγορητική δύναμη της λήθης.

Το Μαργαριταρένιο Κουμπί - εικόνα 2

Το 2010 θα υπογράψει το αριστούργημά του «Νοσταλγώντας το Φως», συνδυάζοντας με ανεπανάληπτο, πολιτικά άμεσο και απόλυτα συγκινητικό τρόπο κοσμολογία, φιλοσοφία, ιστορία και απλή καθημερινότητα. Κοινός τόπος τους η έρημος της Ατακάμα, όπου ένα από τα ισχυρότερα τηλεσκόπια του πλανήτη αναζητά στο φως των αστεριών τις απαρχές του σύμπαντος, αρχαιολόγοι διαβάζουν στα πετρώματά της τις γήινες γεωλογικές περιόδους, ενώ μάνες αγνοουμένων από την περίοδο του Πινοσέτ ψάχνουν στο έδαφός της τα κόκαλα των δολοφονημένων και θαμμένων εκεί παιδιών τους.

Συνεχίζοντας την προβληματική του «Νοσταλγώντας…», ο Γκουσμάν χρησιμοποιεί αυτήν τη φορά ως αφηγηματικό όχημα το νερό, ακολουθώντας το σε μια παρόμοια κινηματογραφική διαδρομή. Με εικόνες εικαστικής τελειότητας, περιγράφει το πώς το κυρίαρχο στοιχείο του πλανήτη αγκαλιάζει τη Χιλή και ορίζει τη μοίρα της, άμεσα δεμένη με τον ωκεανό και τους αιώνιους μύθους του. Από την Ατακάμα του Βορρά εστιάζει τώρα στην Παταγονία του Νότου, όπου συναντά τους «ανθρώπους του νερού», πρωτόγονες φυλές που κατοικούσαν εκεί προαιώνια. Από τους οκτώ χιλιάδες τον 18ο αιώνα, όμως, έχουν απομείνει τώρα μόνον 20 να συντηρούν τη γλώσσα και την παράδοση, εξαφανισμένοι από τους Βρετανούς αποίκους που έφτασαν εκεί από υδάτινους δρόμους.

Η σύνδεση του υγρού στοιχείου με την ιστορική καταγραφή, την ανθρωπολογία και την πολιτική (η ευρωπαϊκή αποικιοκρατία) γίνεται μάλιστα ισχυρότερη μέσα από την περίπτωση του «εκπολιτισμένου» ιθαγενή Τζέμι Μπάτον, ενώ δύο κουμπιά στα βάθη της θάλασσας ενώνουν το απώτατο παρελθόν με το χθες, δηλαδή τη χούντα του Πινοσέτ και τους αντιστασιακούς που εξαφάνιζε, πετώντας τα πτώματά τους στον ανοιχτό ωκεανό. Ένα απέραντο νεκροταφείο, μα και πηγή της ζωής για τη Γη ταυτόχρονα, δεξαμενή της ιστορίας του πλανήτη αλλά και ολόκληρης της ανθρώπινης μνήμης. Ακούστε το τραγούδι του.

Χιλή, Γαλλία, Ισπανία. 2015. Διάρκεια: 82΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Μαργαριταρένιο Κουμπί

El Boton de Nacar / The Pearl Button
4
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2015
  • Διάρκεια: 82 '
  • Πατρίσιο Γκουσμάν

Δύο κουμπιά στον πάτο του ωκεανού συνδέουν το σύμπαν, τον πλανήτη μας και την ανθρώπινη μνήμη, μέσα από την ιστορία των αυτόχθονων ιθαγενών της Παταγονίας, των πρώτων Βρετανών αποίκων της Χιλής και των πολιτικών κρατουμένων της χούντας του Πινοσέτ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Κάουτερ Μπεν Χανία: "Όσα συμβαίνουν στη Γάζα μάς κάνουν όλους Παλαιστίνιους"

Η βραβευμένη στη Βενετία σκηνοθέτρια της "Φωνής της Χιντ Ρατζάμπ" μιλάει για την κινηματογραφική διαχείριση ενός σοκαριστικού αληθινού ντοκουμέντου, το οποίο μετέτρεψε σε πολιτικό θρίλερ και σε μια ηχηρή αντιπολεμική κραυγή.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
05/12/2025

Μαρία Κομνηνού, ποια είναι τα must του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας;

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια μας παρουσιάζει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ.

Λώρη Λοϊζίδη, πώς είναι να φτιάχνεις ένα ελληνικό χριστουγεννιάτικο παραμύθι;

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας ταινίας του Χρήστου Κανάκη, "Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων", το "α" συζήτησε με τον πρωταγωνιστή και σεναριογράφο Λώρη Λοϊζιδη.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4 Δεκεμβρίου.

"Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων" ήχησαν νωρίτερα στην μεγάλη οθόνη

Επίσημη πρεμιέρα για την πολυαναμενόμενη Χριστουγεννιάτικη ταινία του Χρήστου Κανάκη.

Πέντε Νύχτες στου Φρέντι 2

Η δεύτερη ταινία του δημοφιλούς franchise κλείνει το μάτι στους θαυμαστές του τρόμου, αλλά δυστυχώς η πίτσα του Freddy Fazbear έχει ήδη κρυώσει.

Η Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ

Αργυρό Λιοντάρι στη Βενετία για μια συγκινητική αντιπολεμική καταγγελία με συναρπαστική εξέλιξη και καταιγιστικό ρυθμό. Υποδειγματική μείξη ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, η οποία αποφεύγει την παγίδα του εκβιαστικού μελοδράματος –σχεδόν– ολοκληρωτικά. | Powered by Uber.