Τι γίνεται μετά την κατάργηση του Ειδικού Φόρου στο ελληνικό σινεμά;

Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης με μια επίσημη ανακοίνωση δεσμεύτηκε ότι θα αυξήσει την επιχορήγηση στο Κέντρο Κινηματογράφου.

Τι γίνεται μετά την κατάργηση του Ειδικού Φόρου στο ελληνικό σινεμά;

Όπως γράψαμε πριν από μερικές μέρες η αναστάτωση που προκλήθηκε στον κινηματογραφικό χώρο από την αιφνίδια κατάργηση του Ειδικού Φόρου για την Ενίσχυση και την Ανάπτυξη της Κινηματογραφικής Τέχνης (ν. 3905/2010) ήταν μεγάλη. Ενώσεις και Σωματεία του ελληνικού σινεμά εκδήλωσαν τον προβληματισμό τους για την επόμενη μέρα.

Να θυμίσουμε ότι ο Ειδικός Φόρος για την Ενίσχυση και την Ανάπτυξη της Κινηματογραφικής Τέχνης συμπεριλήφθηκε στη λίστα με τις «επιβαρύνσεις υπέρ τρίτων», η κατάργηση των οποίων ήταν μέσα στα προαπαιτούμενα της νέας Δανειακής Σύμβασης με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (πείτε το και τρίτο Μνημόνιο). Το πλήγμα την ελληνική παραγωγή είναι μεγάλο, αφού σχεδόν ο μισός προϋπολογισμός του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου προερχόταν από την συγκεκριμένη επιβάρυνση στο κινηματογραφικό εισιτήριο. Το οξύμωρο είναι ότι η κατάργηση του ειδικού φόρου κινηματογράφου (8%, 12% και 4% για τους θερινούς) ουσιαστικά δεν μειώνει την τιμή του εισιτηρίου… Και αυτό γιατί ο Φ.Π.Α. στα σινεμά αυξήθηκε από το 13% στο 23% με την ψήφιση των πρώτων προαπαιτούμενων!

Το υπουργείο, πάντως, έδειξε γρήγορα αντανακλαστικά και εξέδωσε μια επίσημη ανακοίνωση που είχε ως τίτλο «Αύξηση της επιχορήγησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και άλλα μέτρα υπέρ της παραγωγής ελληνικών ταινιών». Με λίγα λόγια, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης υπόσχεται ότι θα αυξήσει την επιχορήγηση στο Ε.Κ.Κ. για να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό που δημιουργήθηκε μετά την κατάργηση του Ειδικού Φόρου. Το ερώτημα είναι, βέβαια, με ποιόν τρόπο θα τα καταφέρει, αφού οι προϋπολογισμοί της χώρας τα αμέσως επόμενα χρόνια θα πρέπει να είναι γενναία πλεονασματικοί, κάτι που προκύπτει από περικοπές και όχι από παροχές. Ο καιρός θα δείξει βέβαια...

Στην ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας & Θρησκευμάτων αναφέρονται τα εξής:
«- Η διάταξη για την κατάργηση της ειδικής εισφοράς από τα εισιτήρια του κινηματογράφου υπέρ της παραγωγής ταινιών, θα γίνει αντικείμενο επαναδιαμόρφωσης σε συνεννόηση με τον υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο, ο οποίος αναφέρθηκε ήδη σχετικά στη Βουλή, στο πλαίσιο της συνεδρίασης για την ψήφιση της συμφωνίας. Ενήμερος, εξάλλου, για το θέμα και σύμφωνος για τους σχετικούς χειρισμούς είναι και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Γιάννης Δραγασάκης.

-Σε πρώτη φάση, ο απολεσθείς φόρος θα υποκατασταθεί με αύξηση της επιχορήγησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου υπέρ της παραγωγής των ταινιών. Προς τούτο θα ενισχυθεί ο ειδικός κωδικός κατά την επικείμενη αναμόρφωση του Τακτικού Προϋπολογισμού από τον Υπουργό Οικονομικών.

-Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου θα μεριμνήσει πάραυτα για την είσπραξη των εκκρεμουσών επί μακρόν οφειλών από τα συμβατικά του έσοδα, ώστε να ενισχυθεί η θέση του.

-Σε κάθε περίπτωση, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού θα διαβουλευθεί με τη διοίκηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και τους επαγγελματικούς φορείς της κινηματογραφικής κοινότητας για την εξεύρεση της καλύτερης δυνατής λύσης».



Η απάντηση της Ένωσης Σκηνοθετών – Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου στην ανακοίνωση ήταν άμεση. Η ΕΣΠΕΚ χαιρέτησε την πρωτοβουλία για την αύξηση της επιχορήγησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Επισήμανε όμως ότι :

«Η ουσία της πολιτικής για την ανάπτυξη της κινηματογραφικής Τέχνης στην Ελλάδα, βρίσκεται στον Ν.3905/2010 και ο μόνος τρόπος για να ισχύσει ο νόμος είναι η ύπαρξη του ειδικού φόρου, ο οποίος διανέμεται με τρόπο που παρέχει κίνητρα επένδυσης στον ελληνικό κινηματογράφο. Ως εκ τούτου, θεωρούμε πως η επαναδιαμόρφωση της διάταξης για την κατάργηση της ειδικής εισφοράς από τα εισιτήρια του κινηματογράφου υπέρ της παραγωγής ταινιών, αποτελεί μονόδρομο που πρέπει να ακολουθήσουμε άμεσα. Άλλα ημίμετρα θα καταργήσουν την ουσία του νόμου, με συνέπεια να υπονομεύσουν την όποια αποτελεσματικότητα του».

Επίσης καυτηρίασε την προγενέστερη απόφαση της αύξησης του Φ.Π.Α. στις αίθουσες υποστηρίζοντας ότι:

«Η μετάβαση του ΦΠΑ στο εισιτήριο από 13% στο 23%, σε αντίθεση με το θέατρο που από το 6,5% μειώθηκε στο 6%, ήταν το πρώτο (πλήγμα για την ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία). Προφανώς στην Ελλάδα ο κινηματογράφος δεν θεωρείται Τέχνη αλλά είδος πολυτελείας».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.