55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ο Χρυσός Αλέξανδρος στην «Ατέρμονη Θλίψη»

Στην απονομή βραβείων του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που είχε ατέρμονη διάρκεια... ενενήντα λεπτών, το μεξικάνικο δράμα «Ατέρμονη Θλίψη» πήρε το κορυφαίο βραβείο, ενώ το ελληνικό σινεμά αρκέστηκε στα βραβεία των κριτικών.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ο Χρυσός Αλέξανδρος στην «Ατέρμονη Θλίψη»

Το 55ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μπορεί να τελειώνει σήμερα Κυριακή 9/11, αλλά όπως συνηθίζει έδωσε τα βραβεία του μια μέρα νωρίτερα στο Ολύμπιον. Η τελετή λήξης είχε την εξαντλητική διάρκεια... ενενήντα λεπτών, με δεκάδες ανθρώπους ανεβαίνουν στην σκηνή για να δώσουν και να πάρουν μια διάκριση. Το πραγματικά αξιοπερίεργο της βραδιάς ήταν το πώς μια απονομή που ο διευθυντής της Δημήτρης Εϊπίδης της έβγαλε μια λιτή ομιλία πέντε λεπτών επισημαίνοντας τα επιτεύγματα της φετινής διοργάνωσης (πρόγραμμα με 150 ταινίες και 96% πληρότητα) κατάφερε να αποκτήσει διάρκεια... ταινίας μεγάλου μήκους.

Βασικά, αυτό συνέβη εξαιτίας του φορτωμένου προγράμματος της τελετής με τέσσερα τιμητικά βραβεία και τα σχέδια γαλλο-ελληνικής συμπαραγωγής να προστίθενται στη μακρά λίστα των διακρίσεων του φεστιβάλ. Έτσι η αρχική τιμητική βράβευση στους Βούλα Ζουμπουλάκη, Άννα Συνοδινού, Λάκη Παπαστάθη και Παντελή Βούλγαρη αποτέλεσε ουσιαστικά ένα εμβόλιμο ξεχωριστό event που κόστισε... χρονικά -και όχι μόνο- στην απονομή, αφού ο ανιψιός της Άννας Συνοδινού που παρέλαβε τον Αλέξανδρο εκ μέρους της (λόγω προβλημάτων υγείας της μεγάλης ηθοποιού) βρήκε την ευκαιρία να βγάλει έναν μακρόσυρτο λόγο που έκανε ονομαστική ευχαριστήρια αναφορά σε περίπου ολόκληρη την υπουργική σύνθεση της συγκυβέρνησης και συνέχισε με νοσοκομεία και πανεπιστήμια... Πάντως, και η υπόλοιπη τελετή κύλησε με αργούς ρυθμούς παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της παρουσιάστριας Στεφανίας Γουλιώτη, αφού οι βραβευμένοι δεν κάθονταν σε κάποιο χώρο κοντά στην σκηνή, όποιος έδινε βραβείο έβγαζε και έναν ολιγόλεπτο λόγο, ενώ αισθητή ήταν για μια ακόμη χρονιά η έλλειψη μαγνητοσκοπημένης ευχαριστήριας δήλωσης των ξένων νικητών που θα πρόσφερε ζωντάνια στην τελετή και θα γλίτωνε τους θεατές από τους κάθε λογής λαλίστατους αντιπροσώπους.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ο Χρυσός Αλέξανδρος στην «Ατέρμονη Θλίψη» - εικόνα 1
Οι νικητές της βραδιάς

Εκτός από την τελετή, όμως, υπήρξαν και... βραβεία το βράδυ του Σαββάτου 8/11. Το διεθνές διαγωνιστικό τμήμα ήταν σίγουρα ένα από τα καλύτερα -ίσως το κορυφαίο- της τελευταίας δεκαετίας, με τους σκηνοθέτες που παρουσίασαν τις πρώτες ή δεύτερες ταινίες τους στην συμπρωτεύουσα να ανταμείβουν το κοινό. Ο σεμνός Μεξικανός Χόρχε Πέρες Σολάνο ήταν αυτός που με την «Ατέρμονη Θλίψη» κέρδισε τον Χρυσό Αλέξανδρο, παραλαμβάνοντας συγκινημένος το βραβείο στο “Ολύμπιον”, με το κοινό να τον αποθεώνει. Με δυο διακρίσεις (Χάλκινος Αλέξανδρος, Σενάριο), έφυγε το βουλγαρικό «Μάθημα» των Κριστίνα Γκρόζεβα και Πέταρ Βαλτσάνοφ, ένα ρεαλιστικό δράμα εξαιρετικής σεναριακής ακρίβειας. Επίσης, το εσθονικό εικαστικό κομψοτέχνημα «Πλευρικοί Άνεμοι» του Μάρτι Χέλντε πήρε δίκαια το βραβείο καλλιτεχνικής επίτευξης. Όλα καλά με τις εξαιρετικές ξένες αρτ παρουσίες στη Θεσσαλονίκη. Τι έγινε, όμως, με το ελληνικό σινεμά;

Μετά από πολλά χρόνια, καμία από τις δυο ταινίες που βρέθηκαν στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του φεστιβάλ (“Νορβηγία” και “Forget Me Not”) δεν κατάφερε να πάρει έστω και ένα βραβείο κριτικής επιτροπής. Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό... Το ελληνικό σινεμά παρότι έδωσε ηχηρό παρόν στη διοργάνωση -κυρίως λόγω του πολυσυζητημένου αφιερώματος για τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γέννηση του- έδειξε ότι διανύει μια μεταβατική περίοδο. Μην διαθέτοντας πια τη φρεσκάδα και την ορμή της φεστιβαλικής έκρηξης που συνέβη πριν από πέντε χρόνια, αδυνατώντας να βρει μια ξεκάθαρη κινηματογραφική ταυτότητα και πάνω από όλα έχοντας σοβαρότατο πρόβλημα χρηματοδότησης, η ντόπια κινηματογραφία ψάχνει να βρει τα πατήματα της σε μια νέα εποχή...

Βραβεία 55ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Βραβεία της Διεθνούς Επιτροπής ΒραβείοΚαλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος - Θόδωρος Αγγελόπουλος: «Ατέρμονη Θλίψη», Χόρχε Πέρες Σολάνο, Μεξικό
Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος: «Δίπλα της», Ασαφ Κορμάν, Ισραήλ
Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για πρωτοτυπία και καινοτομία – Χάλκινος Αλέξανδρος: «Μάθημα», Κριστίνα Γκρόζεβα και Πέταρ Βαλτσάνοφ, Βουλγαρία
Σκηνοθεσία: Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκιι για την «Φυλή», Ουκρανία Βραβείο
Σενάριο: Κριστίνα Γκρόζεβα και Πέταρ Βαλτσάνοφ για το «Μάθημα», Βουλγαρία Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Μπρουκ Μπλουμ για το «Εκτός Ελέγχου», Η.Π.Α.
Ανδρική Ερμηνεία: Σβέριρ Γκούντνασον για το «Πάρκο με τις Μύγες», Σουηδία
Καλλιτεχνική Επίτευξη: «Πλευρικοί Ανεμοι», Μάρτι Χέλντε, Εσθονία

Βραβεία FIPRESCI (Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου)
Διαγωνιστικό Τμήμα: «Goodnight Mommy», Σεβερίν Φιαλά και Βερόνικα Φραντς, Αυστρία
Ελληνική Ταινία: «Νορβηγία», Γιάννης Βεσλεμές
Ειδική Μνεία: «Πολκ», Νίκος Νικολόπουλος και Βλαδίμηρος Νικολούζος, Ελλάδα

Βραβείο ΠΕΚΚ (Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου): «Το Μικρό Ψάρι», Γιάννης Οικονομίδης

Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες»: «Μάθημα Αποκατάστασης», Ιβάν Ι. Τβερντόβσκι, Ρωσία - Γερμανία (Διαγωνιστικό Τμήμα)

Βραβεία Κοινού Fischer
Διεθνές Διαγωνιστικό: «Μάθημα Αποκατάστασης», Ιβάν Τβερντόβσκι, Ρωσία - Γερμανία
Ελληνική Ταινία (Βραβείο Μιχάλης Κακογιάννης): «Dark Illusion», Μάνος Καρυστινός
Ματιές στα Βαλκάνια: «Τρία Παράθυρα κι Ενας Απαγχονισμός», Ισά Τσότσια, Κόσοβο - Γερμανία
Ανοιχτοί Ορίζοντες: «The Little Death», Τζος Λόσον, Αυστραλία

Κινηματογραφικά σχέδια που εγκρίθηκαν για χρηματοδότηση στο πλαίσιο της συμφωνίας ανάμεσα στο Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
«Χρόνια Πολλά» Χρίστος Γεωργίου
«Ο Γιος της Σοφίας» Ελίνα Ψύκου
«Stage Fright» Γιώργος Ζώης
«Γυρίζοντας τον Κόσμο» Ντελφίν και Μιριέλ Κουλέν
«Λαμπερή Αθήνα» Αντουάν Ντανίς
«Η Ελληνίδα Θεία Μου» Σαντρίν Ντιμά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.