55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: «Ποιος άλλος, αν όχι οι νέοι;»

Με μια υπερβολικά χαμηλότονη τελετή έναρξης, ηχηρές απουσίες καλεσμένων, γεμάτες αίθουσες κι ένα διεθνές πρόγραμμα που εστιάζει σε νεαρούς ήρωες και σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης επιχειρεί για άλλη μία φορά να αφήσει πίσω τη χλιδή του παρελθόντος και να ρίξει το βάρος στις κινηματογραφικές εικόνες.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: «Ποιος άλλος, αν όχι οι νέοι;»

Με μια υπερβολικά χαμηλότονη τελετή έναρξης, ηχηρές απουσίες καλεσμένων, γεμάτες αίθουσες κι ένα διεθνές πρόγραμμα που εστιάζει σε νεαρούς ήρωες και σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης επιχειρεί για άλλη μία φορά να αφήσει πίσω τη χλιδή του παρελθόντος και να ρίξει το βάρος στις κινηματογραφικές εικόνες.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: «Ποιος άλλος, αν όχι οι νέοι;» - εικόνα 1
Η αίθουσα του Ολύμπιον, σημείο αναφοράς για το φεστιβάλ

Πριν από μία πενταετία θα περιμέναμε τουλάχιστον μιάμιση ώρα μέχρι να τελειώσουν τα ακροβατικά, οι χοροί, τα τραγούδια, οι λόγοι των αμέτρητων επισήμων και να ξεκινήσει η ταινία της επίσημης έναρξης. Το βράδυ της προηγούμενης Παρασκευής σε δεκαπέντε λεπτά είχαν τελειώσει όλα, με τη χαριτωμένη Πηνελόπη Τσιλίκα («Μικρά Αγγλία») να παρουσιάζει τον διευθυντή Δημήτρη Εϊπίδη και τον δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη κι εκείνους να λένε βιαστικά τα… υποχρεωτικά και να αποχωρούν. Ακολούθησε ο «Λευκός Θεός» του Ούγγρου Κορνέλ Μούντρουτσο, το πλήρες έργο του οποίου παρουσιάζεται φέτος στη Θεσσαλονίκη, μια πρωτότυπη και οπτικά εντυπωσιακή κοινωνική αλληγορία με ήρωες τη 13χρονη Λίλι κι εκατοντάδες... σκύλους.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: «Ποιος άλλος, αν όχι οι νέοι;» - εικόνα 2
Ο Σύλλας Τζουμέρκας στην πρεμιέρα της «Έκρηξης»

Ήταν η πρώτη μιας σειράς ταινιών­ με πρωταγωνιστές αποπροσανατολισμένους, μοναχικούς κι εξεγερμένους νεαρούς ήρωες, οι οποίοι προσπαθούν να προσανατολιστούν σε έναν κόσμο που αρνείται να τους καταλάβει, δυσκολευόμενος να καταλάβει ακόμη και τον εαυτό του. Αυτό είναι το κυρίαρχο μοτίβο των περισσότερων επιλογών του φετινού προγράμματος, το οποίο ξεκίνησε ενθουσιωδώς, δικαιώνοντας το βραβείο που απέσπασε ο «Λευκός Θεός» στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα των Κανών.

Νεαροί κάθε­ ηλικίας προσπαθούν επίσης να ενηλικιωθούν στο βωβό ουκρανικό «Η Φυλή» του Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκι (βραβείο Εβδομάδας Κριτικής στις Κάνες), το λετονικό, ελληνικής συμπαραγωγής «Modris» του Γιούρις Κουρσιέτις και στον τούρκικο «Αμνό» του Κουτλούγ Ατμάν, τρεις λιτές και ρεαλιστικές, πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσες κινηματογραφικές προτάσεις. Οι πρώτες δύο μάλιστα, οι οποίες συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό, είναι ήδη τα πρώτα φαβορί για τον Χρυσό Αλέξανδρο του ερχόμενου Σαββάτου.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: «Ποιος άλλος, αν όχι οι νέοι;» - εικόνα 3
Η Θεσσαλονίκη κινείται σε κινηματογραφικούς ρυθμούς

«Ποιος άλλος, αν όχι οι νέοι;» (θα μπορούσε να γεννήσει ελπίδα), αναρωτιέται εύλογα λοιπόν σε μια συνέντευξή του στην εφημερίδα του φεστιβάλ «Πρώτο Πλάνο» ο Κορνέλ Μούντρουτσο, ο οποίος μαζί με τον Φατίχ Ακίν (μια σκέτη απογοήτευση το φιλόδοξο αγγλόφωνο έπος του για τη γενοκτονία των Αρμενίων «The Cut») ακύρωσαν τελευταία στιγμή την επίσκεψή τους στη συμπρωτεύουσα. Έτσι το μοναδικό­ μεγάλο όνομα φέτος είναι η Χάνα Σιγκούλα, η οποία θα τιμηθεί­ αύριο Παρασκευή 7/11 από το φεστιβάλ, που της έχει ετοιμάσει κι ένα μίνι αφιέρωμα.

Άλλωστε η λιτή και σύντομη τελετή έναρξης είχε δώσει το στίγμα «επιστροφή­ στα βασικά» της 55ης διοργάνωσης, η οποία βλέπει για άλλη μία φορά τις αίθουσές της γεμάτες χάρη τόσο σε ένα δυναμικό, μοντέρνο πρόγραμμα όσο και σε διεθνή φεστιβαλικά must όπως τα αριστουργηματικά «Δυο Ημέρες, Μια Νύχτα» των αδερφών Νταρντέν και «Χειμερία Νάρκη» του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, το χιτσκοκικό «Phoenix» του Κρίστιαν Πέτζολντ, το στιλίστικο, βαρύ δράμα της Σουζάνε Μπίερ «A Second Chance» ή το αντιτζιχαντιστικό «Τιμπουκτού» του Αμπντεραμάν Σισακό.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: «Ποιος άλλος, αν όχι οι νέοι;» - εικόνα 4
Ο Δημήτρης Κολλάτος μαζί με τους συνεργάτες του στην πρεμιέρα της «Εκδίκησης του Διονύσου»

Από την άλλη, το πιο αδύναμο φεστιβαλικό τμήμα είναι αναμφίβολα αυτό των ελληνικών ταινιών, με μόλις 7 πρεμιέρες και ακόμη 9 φιλμ, τα οποία έχουν ήδη παιχτεί στη χώρα μας – από τις Νύχτες Πρεμιέρας μέχρι και στις αίθουσες. Ανάμεσα σε αυτά τα 9 είναι και η «Έκρηξη» του Σύλλα Τζουμέρκα (σαφώς καλύτερη­ από τη «Χώρα Προέλευσης»), που έχει κερδίσει μέχρι στιγμής τις εντυπώσεις, ενώ από τις πρεμιέρες τα «Dark Illusion» του Μάνου Καρυστινού και «Ως το Κόκαλο» του Θοδωρή Κουτσαύτη δεν είναι παρά άτεχνα πρωτόλεια, με την «Εκδίκηση του Διονύσου» του Δημήτρη Κολλάτου, ένα one of a kind καταγγελτικό πολιτικό σινε-μανιφέστο, να αναδεικνύεται σε talk of the festival. Highlights του η εμφάνιση του Σπύρου Φωκά ως Άκη Τσοχατζόπουλου και του σκηνοθέτη ως Ζαν-Λικ Γκοντάρ, η δια­τύπωση της τολμηρής θεωρίας πως ο αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος δολοφονήθηκε προτού προλάβει να ενώσει τους Έλληνες και η πρωτοβουλία του ίδιου του Κολλάτου να πάρει στο τέλος ένα περίστροφο και (προσοχή, ακολουθεί spoiler!) να δολοφονήσει τον... Γιωργάκη Παπανδρέου.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: «Ποιος άλλος, αν όχι οι νέοι;» - εικόνα 5
Ο Γιάννης Μπουτάρης στο πόντιουμ με την Πηνελόπη Τσιλίκα και τον Δημήτρη Εϊπίδη

Το πολυσυζητημένο αφιέρωμα «100 Χρόνια Ελληνικός Κινηματογράφος», τέλος, αποδεικνύεται μια μάλλον αμήχανη ιδέα, η οποία ξεκινώντας από μια χωρίς συνοδευτική επεξήγηση πρώτη επιλογή 200 ταινιών, κατέληξε στα εντελώς ανεξήγητα αποτελέσματα της διαδικτυακής ψηφοφορίας του κοινού για τις 20 αγαπημένες του. Παρόλα αυτά, οι προβολές έχουν πάντοτε κόσμο που το διασκεδάζει. ακόμη και η μεταμεσονύχτια της βωβής «Κοινωνικής Σαπίλας», συνοδεία ζωντανής μουσικής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.