
Παραδίδοντας μία από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του στον «Άλλο μου Εαυτό» που βγαίνει αυτήν την εβδομάδα στις αίθουσες, ο άλλοτε άφθαρτος σταρ ακολουθεί μια αντίστροφη, αυτοκαταστροφική, πορεία στην προσωπική του ζωή. Το ιδανικό υλικό, δηλαδή, για άλλο ένα σκοτεινό χολιγουντιανό στόρι...

Υπάρχουν πολλοί αρχαιοελληνικοί μύθοι που μπορούν να βρουν τις αναλογίες τους στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, αλλά η ιστορία του Ίκαρου θαρρείς ότι γράφτηκε για να περιγράψει τη βαναυσότητα με την οποία το σταρ σίστεμ αντιμετωπίζει τους αναλώσιμους πρωταγωνιστές του.
Η άνοδος, η πρόωρη επιτυχία και η θεαματική πτώση επαναλαμβάνονται σαν μελαγχολικός αυτοεκπληρούμενος χρησμός από τη θεμελίωση της κινηματογραφικής βιομηχανίας μέχρι σήμερα. Γιατί ο Μελ Γκίμπσον να αποτελέσει εξαίρεση;
Από τo Σίδνεϊ στα Χάιλαντς

Έχοντας μόλις αποφοιτήσει από τη δραματική σχολή του Σίδνεϊ, ο 21χρονος Μελ Γκίμπσον πρωταγωνιστεί σε μια χαμηλού προϋπολογισμού αυστραλέζικη παραγωγή το 1979. Το φουτουριστικό νεο-γουέστερν «Mad Max», όμως, μετατρέπεται εν μία νυκτί σε καλτ έπος και ο αμούστακος ακόμα Μελ στο νέο αστέρι της Αυστραλίας. Με γωνιώδες πρόσωπο που θύμιζε αλλοτινούς σταρ και αρρενωπή κορμοστασιά, ο Γκίμπσον θα μετακομίσει χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες στο Χόλιγουντ. Εκεί με μια ξεδιάντροπα ’80s κόμη θα ερμηνεύσει τον σκληροτράχηλο κουλ μπάτσο στο «Φονικό Όπλο», το οποίο θα μετατραπεί σε ανεπανάληπτο χιτ με ελάχιστη κινηματογραφική αξία, αλλά περισσή εμπορική χάρη.
Τη στιγμή που ο Μελ Γκίμπσον βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας του, τα πράγματα έχουν ήδη αρχίσει να σκοτεινιάζουν στην προσωπική του ζωή. Η εκπλήρωση του αμερικανικού ονείρου για τον νεόκοπο σταρ με σπορ αμάξια, βίλες και οργιώδεις νύχτες, θα συνοδευτεί από την πρώτη του σύλληψη για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (1984). Και ενώ τα «Φονικά Όπλα» πυροβολούν ασταμάτητα τα ταμεία των σινεμά σε ολόκληρο τον πλανήτη, ο πρωταγωνιστής τους γράφεται στους Ανώνυμους Αλκοολικούς το 1991. Παλεύοντας γενναία με τον αλκοολισμό του, ο Αμερικανο-αυστραλός σταρ ιδρύει την εταιρεία παραγωγής Icon Productions και αρχίζει να κάνει τα πρώτα του σκηνοθετικά βήματα («Ο Άνθρωπος Χωρίς Πρόσωπο»). Το 1995 είναι η χρονιά που ο Γκίμπσον θα πατήσει με τον πιο επικό τρόπο τη χολιγουντιανή κορυφή. Η αμερικανοποιημένη εκδοχή του σκοτσέζικου αγώνα ενάντια στην αγγλική κατοχή, το «Braveheart», θα του χαρίσει το Όσκαρ σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας και κάπου εκεί θα ξεκινήσει η απότομη κατηφόρα…
Από την κορυφή
στο L.A.P.D.
Ύστερα από μερικές εμφανίσεις σε αδιάφορα mainstream projects («Αυτό που Θέλουν οι Γυναίκες», «Ο Πατριώτης»), ο Γκίμπσον θα αποφασίσει το 2002 να αποσυρθεί από την ηθοποιία και να επικεντρωθεί στη σκηνοθεσία και την παραγωγή. Την οξεία κριτική που δέχτηκε για τη σπλάτερ αισθητική των «Παθών του Χριστού» και το ανέμπνευστο ποδοβολητό του «Apocalypto», θα ακολουθήσει το 2006 μία ακόμη σύλληψη για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αλλά και μια ανεπανάληπτη ρατσιστική και αντισημιτική επίθεση ενάντια στον αστυνομικό που τον προσήγαγε. Η δημόσια εικόνα του τραυματίζεται ανεπανόρθωτα και παρά τις αμέτρητες τηλεοπτικές του απολογίες, το αμερικανικό κοινό δεν θα του δώσει ποτέ συγχωροχάρτι. Ο χωρισμός του μάλιστα με τη γυναίκα του Ρόμπιν, ύστερα από 26 χρόνια γάμου και επτά παιδιά, επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Και όμως δεν έχει φτάσει ακόμα στον πάτο. Το 2010 διαρρέουν οι –μεθυσμένες και πάλι– συνομιλίες του με την τελευταία του σύζυγο Οξάνα Γκριγκορίεβα, οι οποίες αποτελούν έναν ακατάσχετο λεκτικό οχετό γεμάτο σεξιστικά και ρατσιστικά σχόλια. Πρωταγωνιστής άλλης μιας μνημειώδους χολιγουντιανής κατρακύλας, ο Γκίμπσον πραγματοποιεί την ίδια στιγμή μια από τις καλύτερες ερμηνείες του στον «Άλλο Μου Εαυτό». Και τι ειρωνεία μάλιστα… Στο φιλμ, το οποίο σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί η κολλητή του φίλη Τζόντι Φόστερ, ο πρώην χολιγουντιανός αστέρας ενσαρκώνει τον Γουόλτερ Μπλακ, έναν άντρα που αναγεννιέται από το προσωπικό του τέλμα με τη βοήθεια μιας μαριονέτας-κάστορα! Το αμερικανικό κοινό, όμως, θα του γυρίσει την πλάτη και ο «Άλλος Μου Εαυτός» θα πληρώσει τις εξωστουντιακές αμαρτίες του πρωταγωνιστή του κάνοντας λιγότερο από 1 εκατ. δολάρια εισπράξεις. Ο ίδιος δηλώνει: «Ό,τι έγινε έγινε. Εξάλλου, δεν μπορείς να βάλεις την οδοντόκρεμα πίσω στο σωληνάριο». Μήπως, όμως, αξίζει να προσπαθήσεις, Μελ;
Τέσσερα ακόμη χολιγουντιανά fallen stars:Λίντσεϊ Λόχαν

Όσο γρήγορα έφτασε στην κορυφή τόσο γρήγορα έπιασε πάτο. Με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ να αποτελεί κάτι σαν αγαπημένη συνήθεια, η Λόχαν έγινε το κακό κορίτσι του Χόλιγουντ και γνώριμο πρόσωπο στα κρατητήρια του L.A.P.D. Από πρωτοκλασσάτο όνομα κατάντησαε να κάνει περάσματα στη σειρά «Ugly Betty».
Τομ Κρουζ

Να και ένα παράδειγμα ενός πάλαι ποτέ κραταιού σταρ που η καριέρα του βρίσκεται σε διαρκή ύφεση λόγω της υπερβολικής ενασχόλησής του με το θρησκευτικό cult της σαϊεντολογίας! Το άλλοτε pop icon έχει πέσει πολλές φορές στα νύχια της αμερικανικής σάτιρας (προτείνω ανεπιφύλακτα το σχετικό επεισόδιο του «South Park»).
Γουίτνεϊ Χιούστον

Πώς κατάφερε η ντίβα με τις αμέτρητες μουσικές διακρίσεις και τη σούπερ κινηματογραφική επιτυχία του «Σωματοφύλακα» να βρεθεί αγκαλιά με κάθε είδους κατάχρηση, με ιδιαίτερη προτίμηση στην κοκαΐνη, παραμένει ένα άλυτο μυστήριο. Και τη φετινή χρονία τίμησε με την παρουσία της τα high class κέντρα απεξάρτησης.
Χοακίν Φίνιξ

Ο αδελφός του μακαρίτη Ρίβερ και πάλαι ποτέ Κόμοδος του «Μονομάχου» μπήκε σε κλινική αποτοξίνωσης το 2005, ενώ έχει ουσιαστικά αποχωρήσει από την ενεργό ερμηνευτική δράση από το 2008. Το παιχνίδι του με το σταρ σίστεμ είναι διαρκές και απολαυστικό, η απόφασή του, όμως, να εξαφανιστεί από το προσκήνιο παραμένει.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Άλλος μου Εαυτός
Ένας ιδιοκτήτης εταιρείας παιχνιδιών, παντρεμένος με δύο παιδιά, βυθίζεται σε κατάθλιψη και αδιαφορεί για τη δουλειά και την οικογένειά του. Ώσπου βρίσκει πεταμένο ένα λούτρινο κάστορα, ο οποίος αρχίζει να του μιλά και να του εμπνέει ξανά αυτοπεποίθηση.