Το πορφυρό νησί

2,5

Κεφάτη και με σκέψη από πίσω, αν και όχι χωρίς ανισότητες, η παράσταση επαναφέρει στη σκηνή ένα έργο που παίζεται εξαιρετικά σπάνια και το οποίο συνδυάζει ευρηματικά τη θεατρικότητα με το -και επίκαιρο- πολιτικό σχόλιο

Το πορφυρό νησί

Κεφάτη και με σκέψη από πίσω, αν και όχι χωρίς ανισότητες, η παράσταση επαναφέρει στη σκηνή ένα έργο που παίζεται εξαιρετικά σπάνια και το οποίο συνδυάζει ευρηματικά τη θεατρικότητα με το -και επίκαιρο- πολιτικό σχόλιο

Το πορφυρό νησί - εικόνα 1

Στο "Πορφυρό νησί" (γνωστότερο ως "Η ερυθρά νήσος", μεταφράστηκε εκ νέου από τη σκηνοθέτιδα), ο Μπουλγκάκοφ μεταχειρίζεται το εύρημα του "θεάτρου μέσα στο θέατρο" όχι μόνο για να δημιουργήσει ένα από τα κατεξοχήν γοητευτικά έργα που μας καθιστούν μάρτυρες της προετοιμασίας μιας παράστασης, αλλά και για να κρύψει πίσω του ένα σαφές πολιτικό σχόλιο. Ο Ρώσος δραματουργός που κυνηγήθηκε όσο λίγοι επί Στάλιν, καθώς τα γραπτά του κατηγορούνταν επανειλημμένα ως "αντισοβιετικά", δραματοποιεί μέρος της εμπειρίας του (και) σε αυτό το έργο, φορώντας του τον μανδύα της σατιρικής κωμωδίας, στην οποία ένας θίασος παρουσιάζει ενώπιον του λογοκριτή το έργο ενός νέου συγγραφέα (θέση όπου βρέθηκε πολλές φορές ο Μπουλγκάκοφ, με αρνητικά κυρίως αποτελέσματα).

Το έργο που πρόκειται να ανεβεί, λειτουργώντας επίσης σε πολιτικό επίπεδο, έχει ως θέμα του την εκμετάλλευση ενός λαού ιθαγενών από τους Ευρωπαίους που επισκέπτονται το νησί τους και, μάλιστα, το τέλος που δίνεται προκειμένου να πάρει την έγκριση του λογοκριτή λειτουργεί εμμέσως πλην σαφώς ως απάντηση του Μπουλγκάκοφ προς τον Στάλιν για την υποτιθέμενη αντικομμουνιστική του στάση.

Το πορφυρό νησί - εικόνα 2

Η ιδέα της Μαρίας Βαρδάκα να εισάγει στην παράσταση την προσωπική ιστορία του Μπουλγκάκοφ, ταυτίζοντάς τον με τον συγγραφέα του έργου που περιμένει έγκριση, είναι ωραία, καθώς ενισχύει το πολιτικό σχόλιο και προσδίδει στο όλο εγχείρημα προεκτάσεις και πέραν του κωμικού χαρακτήρα, ο οποίος υπηρετείται επαρκώς. Η ιδέα θα λειτουργούσε καλύτερα αν δεν υιοθετούνταν η σχηματικότητα και η υπερβολή στο υποκριτικό ύφος, που διατηρείται μάλιστα απαράλλαχτο καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης με αποτέλεσμα να θολώνει τελικά σε σημεία την ιδεολογική της τοποθέτηση, και αν δεν υπήρχε τόση ανισότητα στις υποκριτικές ερμηνείες (ξεχωρίζουν στους ρόλους τους οι Χρήστος Καπενής, Δημήτρης Παπανικολάου, Γιώργος Μπένος και Εύα Βάρσου). Το γεγονός, πάντως, πως η παράσταση επαναφέρει στη σκηνή ένα έργο που παίζεται εξαιρετικά σπάνια, συνεισφέροντας από την πλευρά της στην αναζωπύρωση του σκηνοθετικού ενδιαφέροντος για τον συγγραφέα (βλ. το περσινό "Μαύρο χιόνι" που σκηνοθέτησε ο Κώστας Φιλίππογλου, και τον "Δον Κιχώτη" που σκηνοθέτησε ο Γιάννης Λεοντάρης στο ΚΘΒΕ πριν τρεις σεζόν) είναι κάτι που πρέπει να σημειωθεί.

ΑΛΦΑ ΙΔΕΑ Πατησίων 37, Πολυτεχνείο, Κέντρο, 2105238742. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το πορφυρό νησί

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Ένας θίασος ετοιμάζεται να ανεβάσει το έργο ενός νέου, πολλά υποσχόμενου συγγραφέα, με την προετοιμασία της παράστασης να γίνεται μπροστά μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/05/2024

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.

"Farewell / Εν τόπω χλοερώ": Η ομάδα του "Nostalgia generation" ξαναχτυπά

Σε συνέχεια της περσινής sold-out παράστασης, οι Ντουθ φέρνουν το δεύτερο μέρος ενός ζωντανού sitcom που μιλά για τις ανεξάντλητες πιθανότητες και τις χαμένες ευκαιρίες των millennials.