Ο αμπιγιέρ

3,5

Παράσταση που επιτυγχάνει να μας μεταδώσει τη θέρμη ενός έργου που αποτίνει φόρο τιμής στο θέατρο και στους ανθρώπους του, αν και δεν επιχειρεί να ξεπεράσει τη σιγουριά της πεπατημένης.

Ο αμπιγιέρ

Παράσταση που επιτυγχάνει να μας μεταδώσει τη θέρμη ενός έργου που αποτίνει φόρο τιμής στο θέατρο και στους ανθρώπους του, αν και δεν επιχειρεί να ξεπεράσει τη σιγουριά της πεπατημένης.

Ο αμπιγιέρ - εικόνα 1

Ο «Αμπιγιέρ» είναι ένα από εκείνα τα γοη­τευτικά έργα που μας βάζουν στα παρασκήνια του θεάτρου – καθώς, μάλιστα, είναι γραμμένο από κάποιον που υπήρξε στ’ αλήθεια ο αμπιγιέρ ενός Βρετανού ηθοποιού, διαθέτει επιπλέον αμεσότητα και φρεσκάδα. Στο επίκεντρό του τοποθετεί τη σχέση ενός σαιξπηρικού ηθοποιού και του πιστού αμπιγιέρ του.

Ο συγγραφέας εκμεταλλεύεται την κάπως τυραννική κι επηρμένη προσωπικότητα του Σερ αλλά και των ανθρώπων του θιάσου που βρίσκονται στη σκιά του (ο αμπιγιέρ του, η σύζυγος και συμπρωταγωνίστριά του, η διευθύντρια παραγωγής, οι υπόλοιποι ηθοποιοί) για να συνθέσει ένα έργο που συλλαμβάνει με όλες τις φωτοσκιάσεις της τη φύση των ανθρώπων του θεάτρου και του ίδιου­ του επαγγέλματος: τη ματαιοδοξία αλλά και το πάθος τους για μια δουλειά συχνά γεμάτη ματαιώσεις, την ανάγκη της υστεροφημίας, το εφήμερο του θεάτρου αλλά και τη σπουδαιότητά του (εσκεμμένα η δράση τοποθετείται στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πόλεμου εν μέσω βομβαρδισμών).

Σε ένα δεύτερο επίπεδο, εξίσου αν όχι περισσότερο ενδιαφέρον, στήνει επί σκηνής ένα παιχνίδι θεάτρου με αφορμή τον Σαίξπηρ, καθώς μας βάζει να παρακολουθούμε, σαν μέσα από μια κλειδαρότρυπα, μέρος της παράστασης του «Βασιλιά Ληρ» που δίνει ο θίασος.

Ο αμπιγιέρ - εικόνα 2

Ο Μανώλης Δούνιας σκηνοθετεί το έργο κρατώντας τις ισορροπίες μεταξύ δραματικού και κωμικού στοιχείου, επιτυγχάνοντας να μεταδώσει τόσο τη συγκίνηση και την περίσκεψη όσο και το γέλιο, εμφανίζεται όμως ασαφής ως προς τη βασική του ανάγνωση και άνισος καθοδηγητής των ηθοποιών. Το βάρος φαίνεται να έχει δοθεί στον ρόλο του Σερ, τον οποίο ερμηνεύει απολαυστικά ο Αλέξανδρος Μυλωνάς, επιμένοντας πάντως όχι στην «τυραννική» του πλευρά, αλλά σε μια καλώς εννοούμενη ματαιοδοξία που προκαλεί κυρίως γέλιο και συμπάθεια. Από αυτήν την ανάγνωση, ωστόσο, δεν προκύπτει ως φυσική αναγκαιότητα η τελική κατάληξη, όταν γίνεται αντιληπτό πως ο Σερ υπήρξε ένας μάλλον εγωπαθής και αχάριστος συνεργάτης.

Συνεπακόλουθα η ερμηνεία του Μάνου Βακούση (Αμπιγιέρ), που επιφορτίζεται με το δραματικό κομμάτι, δεν βοηθιέται από τη σχέση που έχει ήδη αναπτυχθεί επί σκηνής. Έπειτα, οι δύο γυναίκες ηθοποιοί στους ρόλους της Λαίδης (Άννυ Λούλου) και της Μάρτζι (Ευγενία Αποστόλου) ερμηνεύουν με ακαμψία ή και στόμφο που επιβαρύνει την παράσταση – εκτός αν αποτελεί σκηνοθετική­ επιθυμία για να μεταφερθούμε στον τρόπο παιξίματος της εποχής στην οποία διαδραματίζεται το έργο. Έτσι κάθε σκηνή μεταφέρει διαφορετική θερμοκρασία, ανάλογα με το ποιοι ηθοποιοί συμμετέχουν σε αυτήν.

Πολύ σημαντική η συνεισφορά­ της σκηνογραφίας
(Δημήτρης Πολυχρονιάδης), κατανέμει ωραία το χώρο για να δημιουργήσει το καμαρίνι του Σερ, τα παρασκήνια και μέρος του προσκήνιου του θεάτρου, όπως και των κοστουμιών­ της Βασιλικής Σύρμα (αν και τα παπούτσια παραείναι καλοδιατηρημένα για περίοδο πολέμου).

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ - Β΄ ΣΚΗΝΗ Κεφαλληνίας 18, Κυψέλη, 2114117878. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο αμπιγιέρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Ο κόσμος του θεάτρου και οι σχέσεις των ανθρώπων του αλλά και τα παρασκήνια μιας σκηνής στο Λονδίνο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.