Ο Αδαής και ο Παράφρων

5

Παράσταση υψηλής αισθητικής και μεγάλου ερμηνευτικού και ιδεολογικού βάθους, που αναδεικνύει μοναδικά το χολερικό κείμενο του Αυστριακού συγγραφέα, εκτελεσμένη με ψυχή και ταλέντο από το κουαρτέτο των πρωταγωνιστών.

Ο Αδαής και ο Παράφρων

Παράσταση υψηλής αισθητικής και μεγάλου ερμηνευτικού και ιδεολογικού βάθους, που αναδεικνύει μοναδικά το χολερικό κείμενο του Αυστριακού συγγραφέα, εκτελεσμένη με ψυχή και ταλέντο από το κουαρτέτο των πρωταγωνιστών.

Ο Αδαής και ο Παράφρων - εικόνα 1

Πριν από οποιοδήποτε άλλο σχόλιο οφείλω να πω αυτό: με τη συγκεκριμένη παράσταση ο Γιάν­νος Περλέγκας δια­γράφει μεμιάς όποια αμφιβολία μπορεί ή έχει διατυπωθεί για τη θεατρικότητα των έργων του Μπέρνχαρντ. Δεν είναι εύκολη περίπτωση ο Αυστριακός σπουδαίος δραματουργός. Οι χυμοί των έργων του και το πάθος με το οποίο μεταχειρίζεται τα θέματά του κρύβονται πίσω από ένα χείμαρρο λέξεων, παραληρηματικές επαναλήψεις κι εκτενείς μονολόγους, πίσω από την επαναληπτικότητα σχολίων και αφορισμών που προκύπτουν, σβήνουν κι επανακάμπτουν σαν μέσα από ομόκεντρους κύκλους. Ακριβώς αυτήν τη θεατρικότητα, που δεν αποκαλύπτεται με την πρώτη και βάζει δύσκολα σε σκηνοθέτη και ηθοποιούς, αναδεικνύει η παράσταση, απογειώνοντας μάλιστα επί σκηνής ένα έργο που πραγματεύεται την ίδια την τέχνη και την αγωνία του καλλιτέχνη/δημιουργού.

Η σοπράνο που αποθεώνεται ως Βασίλισσα της Νύχτας στον «Μαγικό αυλό» του Μότσαρτ, εγκλωβισμένη στις υπέρμετρες προσδοκίες του Πατέρα της, ο οποίος παράλληλα αποδεικνύεται άριστος, αν και άτυπος, μαθητής του Δόκτορα, που τον κατακλύζει με λεπτομερέστατες ιατρικές περιγραφές της ανατομίας και της νεκροτομίας, είναι τα βασικά πρόσωπα στα οποία στηρίζει ο συγγραφέας τη σκηνική του πραγματεία πάνω στο τρίπτυχο τέχνη - επιστήμη - οικογένεια. Αυτό του δίνει το βήμα για να επεκταθεί με το χαρακτηριστικά καυστικό, χολερικό του ύφος σε πλήθος υποθεμάτων που τον «καίνε»: τη σχέση καλλιτέχνη και κοινού, τον ρόλο της τέχνης και των τεχνοκριτικών, τα δεσμά της οικογένειας και τις γονεϊκές προσδοκίες που καταδυναστεύουν τα παιδιά, τον εγκλωβισμό της επιστήμης στο στείρο ακαδημαϊσμό και ακόμη πολλά, που τα κεντάει αριστοτεχνικά σε ένα κείμενο πολλαπλών αντικατοπτρισμών, συνθέσεων και αντιθέσεων.

Το ευτύχημα είναι πως η συγγραφική ευφυΐα του Μπέρνχαρντ συναντάει τη σκηνική ευφυΐα του Γιάννου Περλέγκα, ο οποίος, εκτός του σκηνοθετικού τολμήματος, αναλαμβάνει και την ερμηνεία τού –μεγάλης έκτασης και ιδιαίτερης δυσκολίας λόγω των ιατρικών όρων– ρόλου του Δόκτορα. Το θέμα όμως δεν είναι τεχνικό, είναι απολύτως ουσιαστικό: η παράσταση που παραδίδεται στους θεατές είναι ένα αψεγάδιαστο έργο τέχνης σε όλες του τις παραμέτρους. Εκ πρώτης όψεως, πόσο όμορφη! Το σκηνικό (Λουκία Χουλιάρα) με τους μαύρους γεωμετρικούς όγκους, που προσομοιάζει σε λαβύρινθο ή/και ανθρώπινο εγκέφαλο, δικαιώνεται τόσο με τη χρήση του όσο και με το «διάλογο» που ανοίγει με θεματικά πεδία του έργου. Μέσα του φιλοξενεί πέντε δραματικούς κλόουν, καθώς ο Περλέγκας βλέπει πως η σαρδόνια ειρωνεία του Μπέρνχαρντ απέναντι στην καλλιτεχνική ματαιοδοξία, την αυτοαναφορικότητα της αυθεντίας και τις έμμονες περί αριστείας τον έχει οδηγήσει στη σύνθεση χαρακτήρων μονοδιάστατων, γελοίων μες στην τραγικότητα και τραγικών μες στη γελοιότητά τους. Η σπουδαία δουλειά του μακιγιάζ, των κοστουμιών και των υπόλοιπων αξεσουάρ τούς κάνει εικόνα.

Ο Αδαής και ο Παράφρων - εικόνα 2

Έπειτα, πόσο βάθος σε αυτό το σκηνικό οικοδόμημα! Δεν θα δικαι­ολογούνταν αλλιώς η ιδεολογική καθαρότητα που επιτυγχάνει. μόνο­ αφού έχει γίνει κτήμα των δημιουργών ένα τέτοιο έργο μπορεί να κατεβεί τόσο άμεσα στην πλατεία. Σκηνοθεσία λεπτομερής και μελετημένη, από τις πιο εμφανείς ιδέες (π.χ. η επισταμένη γελοιοποίηση του Δόκτορα και μέσω της λαιμαργίας του) μέχρι τις μικρές λεπτομέρειες, κι εστιασμένη ισάξια σε κάθε ρόλο και ηθοποιό. Αυτοί, με προεξάρχοντα τον ίδιο τον Περλέγκα, επιδεικνύουν αξιοσημείωτη ακρίβεια, αναδεικνύουν το κάτω κείμενο, ξέρουν τι να τονίσουν από την ακατάπαυστη ροή των λέξεων, ερμηνεύουν με ημιτόνια παρά τη στιλιζαρισμένη τους όψη.

Είναι ηθοποιοί που δεν βολεύονται πίσω από την «ευκολία» της φόρμας και αξίζουν αναφορά: Ανθή Ευστρατιάδου (Βασίλισσα της Νύχτας), Χρήστος Μαλάκης (Πατέρας), Γιάν­νης Καπελέρης (Κυρία Φάργκο / Σερβιτόρος). Και κάτι τελευταίο: γνωρίζοντας τα στοιχειώδη για τους γονείς του Γιάν­νου Περλέγκα (πατέρας ηθοποιός, μητέρα κριτικός θεάτρου), καταλαβαίνουμε ότι το έργο τον αφορά και σε ένα πολύ προσωπικό επίπεδο. Ο άθλος του δεν έγκειται μόνο στο ότι αναμετρήθηκε με έναν τερατώδη ρόλο κι ένα δύστροπο, βραδυφλεγές έργο, αλλά ότι έκανε το προσωπικό του στοίχημα συλλογική υπόθεση.

ΠΟΡΕΙΑ AT VICTORIA Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, Πλ. Βικτωρίας, 2108210991. Διάρκεια: 180΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Αδαής και ο Παράφρων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 150 '

Ο συγγραφέας με γκροτέσκο και χολερικό χιούμορ ανατέμνει τη σχέση γονιού και παιδιού, όπως και το... τρίγωνο καλλιτέχνης, σκηνή, κοινό, υπογραμμίζοντας το υπαρξιακό άγχος των ηρώων του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
04/05/2024

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.