Ο_Μισ@νθρωπος

3,5

Νεανική κι ενδιαφέρουσα πρόταση σύγχρονης ανάγνωσης της μολιερικής κωμωδίας, προσαρμοσμένη ώστε να εξυπηρετεί το σχόλιο για την καταδυναστευμένη από τα social media εποχή μας.

Ο_Μισ@νθρωπος

Νεανική κι ενδιαφέρουσα πρόταση σύγχρονης ανάγνωσης της μολιερικής κωμωδίας, προσαρμοσμένη ώστε να εξυπηρετεί το σχόλιο για την καταδυναστευμένη από τα social media εποχή μας.

Ο_Μισ@νθρωπος - εικόνα 1

Με την παρότρυνση να κρατήσουν οι θεατές ενεργοποιημένα τα κινητά τους, να ακολουθήσουν τη σχετική σελίδα στο facebook όπου ανεβαίνουν σε πραγματικό χρόνο τα on και off stage δρώμενα, να ψηφίσουν ή να ανεβάσουν φωτογραφίες στα κοινωνικά δίκτυα, η παράσταση εξαρχής δηλώνει πως διαβάζει τη μολιερική κωμωδία ως δράμα της διαδικτυακής εποχής. Το εγχείρημα είναι ίσως περισσότερο αρμονικό απ’ όσο ακούγεται, παρά την –ενδιαφέρουσα στην πραγματικότητα– αντίθεση που δημιουργείται ανάμεσα στην ποιητική γλώσσα του πρωτοτύπου (μετάφραση: Νίκος Ζιώγας) και το σημερινό περίβλημα.

Οι κωμωδίες του Μολιέρου όσο στενά συνδεδεμένες είναι με την εποχή τους άλλο τόσο διαχρονικές αποδεικνύονται, καθώς η ανθρώπινη φύση παραμένει αμετάβλητη. δεν υπήρχαν μόνο το 17ο αιώνα θρησκόληπτοι υποκριτές («Ταρτούφος»), νεόπλουτοι («Αρχοντοχωριάτης»), τσιγκούνηδες («Φιλάργυρος»), υποχόνδριοι («Κατά φαντασίαν ασθενής»). Μπορεί λοιπόν να μη χρειάζονται εκσυγχρονιστικά δεκανίκια, προκαλούν όμως τέτοιους συνειρμούς, που η σκηνική τους ταύτιση με σημερινούς τύπους ή κοινωνικά φαινόμενα αποτελεί­ μεγάλο πεδίο έμπνευσης. Αυτό αποδεικνύεται στη συγκεκριμένη περίπτωση. Η ιστορία της κοκέτας­ Σελιμέν και της «αυλής» των θαυμαστών/κολάκων που την πολιορκούν, η επιπολαιότητα με την οποία τους μεταχειρίζεται προκειμένου να είναι αρεστή και το προσωπικό δράμα του Αλσέστ, του «παθολογικά» ειλικρινούς αντιήρωα που έχει ερωτευτεί μια γυναίκα η οποία εκπροσωπεί ό,τι αποστρέφεται, δικαιολογούν την κεντρική ιδέα της διασκευής.

Ο_Μισ@νθρωπος - εικόνα 2

Ο φτιαχτός κόσμος των κοινωνικών δικτύων και ό,τι επέφερε στις συμπεριφορές και τις διαπροσωπικές σχέσεις εντάσσεται στην παράσταση, και μάλιστα όχι μόνο με τις εξωκειμενικές σκηνές, αλλά –και αυτό είναι το ενδιαφέρον– ως οργανικό μέρος του ίδιου­ του έργου. Βέβαια, διάφορες αποχρώσεις του αποσιωπούνται, μια και οι διασκευές εξυπηρετούν πάντα ένα συγκεκριμένο σκηνοθετικό στόχο, αλλά ό,τι μένει δίνεται εμπνευσμένα και με σκέψη από πίσω. Και είναι στα συν της σκηνοθεσίας ότι δεν έμεινε στη μεταφορά στο σήμερα μέσω της χρήσης των κοινωνικών δικτύων, αλλά συντόνισε μια παράσταση που στέκεται αφ’ εαυτής.

Οι υποκριτικές ερμηνείες στα όρια της καρικατούρας σχηματοποίησαν τον πεζό, υπερφίαλο κοινωνικό περίγυρο του έργου, με την καθοριστική συμβολή της όψης και της κινησιολογίας: με πούπουλα στα κοστούμια και χαρακτηριστική κίνηση οι ήρωες θύμισαν πτηνά! Χαζοπούλια με ποιητικές βλέψεις (Ορόντ ο Χάρης Κρεμμύδας) και οι υπόλοιποι κοκορόμυαλοι επίδοξοι εραστές (Ακάστ ο Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Κλιτάντρ ο Πάνος Τοψίδης) μάλωναν στον… ξένο αχυρώνα του παγονιού που φούσκωνε από φιλαρέσκεια (Σελιμέν η Ελένη Κουτσιούμπα). Απέναντί τους στάθηκε με μελαγχολική περίσκεψη ο Αλσέστ (Θανάσης Ζερίτης), ενώ στους υπόλοιπους ρόλους εξίσου καλοί ήταν οι Γιώργος Κισσανδράκης (Φιλέντ), Αμαλία Νίνου (Αρσινόε) και Αριστέα Σταφυλαράκη (Ελιάντ).

ΘΗΣΕΙΟΝ, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, 2103255444. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο_Μισ@νθρωπος

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Διασκευή πάνω στην κωμωδία του Μολιέρου. Ο «Μισάνθρωπος» τοποθετείται στο σήμερα, με τους θεατές να σχολιάζουν την παράσταση μέσω των social media.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.