Άμλετ

3

Καλές στιγμές αλλά και αδυναμίες, σε μια παράσταση που επιβεβαιώνει το δημοφιλή χαρακτήρα του έργου καθώς και τις δυσκολίες της αναμέτρησης μαζί του.

Άμλετ

Κάθε φορά που ανεβαίνει ο «Άμλετ» το ερώτημα είναι ποιος θα είναι ο προσανατολισμός της παράστασης. Καθώς μιλάμε για ένα έργο τεράστιου ιδεολογικού εύρους και πολλαπλών επιπέδων –φιλοσοφικών, πολιτικών, υπαρξιακών, ψυχαναλυτικών–, είναι μάλλον αδύνατο να το μεταχειριστεί κάποιος στην πληρότητά του. Παρά το τραγικό ή το ποιητικό μεγαλείο, πάντως, παραμένει ένα έργο που στον πυρήνα του πυροδοτείται από ένα δημοφιλή λαϊκό μύθο. Ο Λεβάν Τσουλάτζε επικεντρώνεται στη δύναμη της ιστορίας και διαβάζει το έργο περισσότερο ως οικογενειακό δράμα παρά ως ποιητική ή πολιτική τραγωδία. Χαρακτηριστικά, π.χ., η παράσταση δεν ξεκινάει με τη σκηνή του φαντάσματος, αλλά με τη γαμήλια δεξίωση Γερτρούδης και Κλαύδιου, εισάγοντας τους θεατές αμέσως στο πρόβλημα που βασανίζει τον Άμλετ. Χάρη στη λιτή (αν και σε σημεία πεζή) μετάφραση και στη δραματουργία, η ιστορία κατεβαίνει με άνεση στην πλατεία, σε μια πολύ εύρυθμη εκδοχή.

Κέντρο βάρους είναι ο σάπιος, υπό κατάρρευση οίκος εντός του οποίου συγκεντρώνεται η δράση (σκηνικά: Σταύρος Λίτινας), όπου και κλείνονται ερμητικά οι αντικρουόμενοι πόλοι του έργου. Η σκηνοθετική ανάγνωση περιορίζει την ερμηνευτική δυναμική, καθώς μοιάζει να παρουσιάζει μια ιδιωτική ιστορία χωρίς ευρύτερη προοπτική, στη γραμμή που ακολουθεί όμως αποζημιώνει με ωραίες σκηνικές ιδέες, όπως η δράση on και off stage, η απόδοση της «τρέλας» του Άμλετ, η αυτοκτονία της Οφηλίας, η θεατρική παρουσία του Ηθοποιού κ.λπ. Είναι επίσης ενδιαφέρουσα η συνεχής παρουσία του κωμικού διδύμου Δ. Καπετανάκος - Δ. Διακοσάββας, που λειτουργεί ως ένα απολύτως γειωμένο αντίπαλον δέος μέσα σε ένα σύμπαν υπερβατικών παθών.

Άμλετ - εικόνα 1

Από τους ηθοποιούς, η Ιωάννα Παππά ερμηνεύει ώριμα την Οφηλία και σε καίριες σκηνές συμβάλλει στο να αποκτήσει η παράσταση ποιητικό μέγεθος. Ωραίος είναι και ο τρόπος με τον οποίο η σκηνοθεσία καταδεικνύει την πατρική εξουσία επάνω της, με τον Θοδωρή Κατσαφάδο να αποδεικνύει τη σκηνική του άνεση, αλλά καθιστώντας μάλλον συμπαθητικό τον Πολώνιο. Ο Άρης Λεμπεσόπουλος υποδύεται με μανιέρα, αλλά εύστοχα μέσα στο πλαίσιο του αστικού δράματος τον Κλαύδιο (η σκηνή της προσευχής είναι από τις ωραιότερες της παράστασης), ενώ η Γερτρούδη της Πέμης Ζούνη παραμένει αδιευκρίνιστη.

Ο Τάσος Ιορδανίδης (Άμλετ) είναι μετρημένος κι εσωτερικός, χρειάζονται μόνο καλύτερο έλεγχο οι εξάρσεις του, ενώ οι σκηνές του με την Παππά και τον Ιάσονα Παπαματθαίου (Οράτιος) είναι από τις πιο δουλεμένες της παράστασης. Αυτό που αδικεί το εγχείρημα τελικά δεν είναι ο ερμηνευτικός περιορισμός, αλλά η επίμονη προσπάθεια του σκηνοθέτη να δημιουργήσει ατμόσφαιρες και να εντυπωσιάσει κάνοντας κατάχρηση φωτιστικών εφέ, υποβλητικής μουσικής, καπνών κ.λπ. Ο εκμοντερνισμός της όψης δεν ενοχλεί, δημιουργείται ωστόσο ανακολουθία όταν σε μια παράσταση όπου έχουν ήδη εμφανιστεί σύγχρονα όπλα (και τσιγάρα, και mp3), λαμβάνει χώρα μια ξιφομαχία.

ΑΝΕΣΙΣ Λεωφ. Κηφισιάς 14, ­Αμπελόκηποι, 2107488881. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Άμλετ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Η παράσταση επικεντρώνεται στη δύναμη της σαιξπηρικής ιστορίας που πραγματεύεται διαχρονικά ζητήματα σχετικά με την πολιτική, την εξουσία και την ηθική και την κατεβάζει με άνεση στην πλατεία σε μια πολύ εύρυθμη σκηνική εκδοχή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.