Ο Φάρος

4

Εξαιρετικό δείγμα θεάτρου συνόλου, σε μια σφιχτοδεμένη παράσταση που, συν τοις άλλοις, συστήνει στο ελληνικό κοινό ένα μέχρι τώρα άπαιχτο έργο.

Ο Φάρος

Εξαιρετικό δείγμα θεάτρου συνόλου, σε μια σφιχτοδεμένη παράσταση που, συν τοις άλλοις, συστήνει στο ελληνικό κοινό ένα μέχρι τώρα άπαιχτο έργο.

Ο Φάρος - εικόνα 1

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης αναλαμβάνει αυτό το εγχείρημα (όπως έκανε πέρυσι με τον «Αύγουστο» του Τρέισι Λετς) παίρνοντας το ρίσκο να πρωτοπαρουσιάσει ένα αδοκίμαστο έργο και να συστήσει έτσι στους Έλληνες θεατές τις τάσεις που διαμορφώνουν σήμερα το ­παγκόσμιο θέατρο. Η παράσταση­, εκτός της αυταξίας της, αποδεικνύει και μια παραδοχή για τον ίδιο τον ΜακΦέρσον: μια τυπική ιρλανδική πένα μπορεί να αφορά κάθε θεατή. Ο «Φάρος» είναι ένα τέτοιο δείγμα. Εδώ δεν εισρέουν μυστικιστικοί θρύλοι της Ιρλανδίας όπως στο «Φράγμα», το πρώτο έργο του που παίχτηκε στην Ελλάδα. Είναι η κουλτούρα του αλκοόλ που πρωταγωνιστεί και βέβαια η θρησκεία, ο καθολικισμός, που πάντα έχει αισθητή παρουσία στη δραματουργία του.
Το έργο φέρνει στο επίκεντρο, με «τσεχοφική» ευαισθησία, τέσσερις αντιήρωες που φλυαρούν, συγκρούονται, φιλιώνουν, αλλά κυρίως πνίγουν τις προσωπικές τους αποτυχίες σε ατελείωτες ποσότητες αλκοόλ, ώσπου ένας ξένος, που γνωρίζει πολλά για το παρελθόν τους, ποντάρει τη ζωή τους σε μερικές παρτίδες πόκερ. Η επιδεξιότητα του συγγραφέα φαίνεται στο πόσο άνετα κινείται μεταξύ των ειδών. Κωμωδία και δράμα, αλληγορική παραβολή και μεταφυσικό θρίλερ, γνήσιος, γειωμένος ρεαλισμός μπολιασμένος με θρησκευτικές αποχρώσεις, χωρίς όμως να ηθικολογεί (η δράση δεν τοποθετείται τυχαία την παραμονή των Χριστουγέννων), όλα αυτά είναι ο «Φάρος», που παράλληλα σκιαγραφεί πέντε ζωντανούς χαρακτήρες, χτίζει τις σχέσεις τους, εκμεταλλεύεται το στοιχείο του μυστηρίου και του σασπένς και αποζημιώνει τον θεατή με ένα ανατρεπτικό, λυτρωτικό φινάλε.

Ο Φάρος - εικόνα 2

Η παράσταση του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη δημιουργεί προηγούμενο και, τουλάχιστον επί του παρόντος, σφραγίζει το έργο. Ίσως υπερτονίστηκε το κωμικό στοιχείο –το χιούμορ κυριαρχεί–, χωρίς ωστόσο να παραγνωρίζονται τα υπόλοιπα. Εναλλαγές ύφους, ρυθμός, κλιμάκωση, όλα είναι μελετημένα κι ενσαρκωμένα με ακρίβεια, ένταση και αλήθεια. Η σκηνοθεσία εστίασε το ενδιαφέρον της σε κάθε ήρωα, στα δηλωμένα και αδήλωτα συναισθήματά τους και παράλληλα στις μεταξύ τους σχέσεις, παραδίδοντας επί σκηνής ένα παλλόμενο ανθρώπινο σύνολο. Το σκηνικό (Αθανασία Σμαραγδή) δημιουργεί πολύ γλαφυρά το σπίτι που στεγάζει τους παραιτημένους από τη ζωή άντρες.

Βεβαίως, αυτή η παράσταση είναι οι ηθοποιοί και οι λεπτομερείς ερμηνείες τους. Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος αποδίδει με εσωτερική ένταση και μετρημένες εξάρσεις τον Σάρκι, τον ήρωα που βρίσκεται στο πιο κρίσιμο σταυροδρόμι της ζωής του, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης επιδεικνύει την απαιτούμενη απόγνωση και την ισχυρή παρουσία που επιβάλλει ο ρόλος του Ρίτσαρντ, ο Νίκος Ψαρράς (Ιβάν) κλέβει τις εντυπώσεις με την κωμική του δεινότητα, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος συμπληρώνει εύστοχα την τετράδα στον (μικρότερο) ρόλο του Νίκι, ενώ ο Αιμίλιος Χειλάκης ενσαρκώνει με μειλίχιο σαρκασμό την καταλυτική παρουσία του κ. Λόκχαρτ. Ο τρόπος με τον οποίο επιβάλλεται ο καθένας, συχνά μόνο με τη στάση ή τις κινήσεις του, είναι αξιοπρόσεκτος, ενώ η μεταξύ τους χημεία απογειώνει το αποτέλεσμα.

ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ Βουκουρεστίου 10, 2103312343. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο φάρος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Μια παραβολή για την εξιλέωση γεμάτη μαύρο χιούμορ, με πρωταγωνιστές τέσσερις φίλους που περνούν τη νύχτα με έναν ξένο, παίζοντας χαρτιά και πίνοντας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.

"Farewell / Εν τόπω χλοερώ": Η ομάδα του "Nostalgia generation" ξαναχτυπά

Σε συνέχεια της περσινής sold-out παράστασης, οι Ντουθ φέρνουν το δεύτερο μέρος ενός ζωντανού sitcom που μιλά για τις ανεξάντλητες πιθανότητες και τις χαμένες ευκαιρίες των millennials.