Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο

3,5

Η φωνή της; Ανέκδοτο. Η μεγαλομανία της; Μνημειώδης. Κι όμως, η Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς καθιερώθηκε ως σοπράνο (έστω και με τον τίτλο «της χειρότερης»). Η Ναταλία Τσαλίκη την ερμηνεύει μοναδικά, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος τη συνοδεύει επάξια και ο Γιάννος Περλέγκας τους σκηνοθετεί ιδιαίτερα κι εμπνευσμένα.

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο

Η φωνή της; Ανέκδοτο. Η μεγαλομανία της; Μνημειώδης. Κι όμως, η Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς καθιερώθηκε ως σοπράνο (έστω και με τον τίτλο «της χειρότερης»). Η Ναταλία Τσαλίκη την ερμηνεύει μοναδικά, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος τη συνοδεύει επάξια και ο Γιάννος Περλέγκας τους σκηνοθετεί ιδιαίτερα κι εμπνευσμένα.

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο - εικόνα 1

Δεν είναι απλώς εκκεντρική, αλλά μια κανονική ντίβα της αντικανονικότητας. Δεν είναι μόνο μια μεγαλομανής με παντελή έλλειψη αυτογνωσίας, αλλά μια λοξή ιέρεια της υπέρβασης – το δηλώνει ευθαρσώς και η ίδια: «Έσπασα τα δεσμά του φόβου». Δεν είναι δηλαδή τόσο μια cult φιγούρα όσο μια αρχετυπικά queer περσόνα. Έτσι παρουσιάζεται η κοσμική κυρία Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς (1868-1944) από τη Ναταλία Τσαλίκη στην παράσταση του Θεάτρου Θησείον, δικαιώνοντας τόσο την Αμερικανίδα σοπράνο όσο και την Ελληνίδα πρωταγωνίστρια. Απογειώνοντας τη θεατρικότητα, υιοθετώντας αισθητικές τόσο της κομεντί όσο και του drag show, του ψυχολογικού δράματος όσο και του freak show, ο Γιάννος Περλέγκας «τεντώνει» ένα περιορισμένου ενδιαφέροντος και δυσανάλογα εκτενές έργο για δύο πρόσωπα έτσι όπως φέρνει σε πρώτο πλάνο τις αρετές και απαλείφει εν μέρει τις φλυαρίες του, για να καταθέσει ένα φάλτσο ύμνο στην ελευθερία με αφορμή την πιο παράφωνη σοπράνο όλων των εποχών.

Αν εξαιρέσουμε τις μεγαλόσχημες παύσεις και τους –ενίοτε– ράθυμους ρυθμούς, η παράσταση δίνει την αίσθηση μιας μονοκοντυλιάς έτσι όπως οι δύο ηθοποιοί κινούνται αυτόνομα κι έπειτα τέμνονται και ξαναχωρίζουν, πάντα αρμονικά ή έντεχνα δυσαρμονικά, σαν κάποιος να σχεδιάζει/χορογραφεί επιτόπου τη δράση τους στα ελάχιστα τετραγωνικά μιας αιωρούμενης πλατφόρμας-αναφορά στην αιθεροβάμονα ηρωίδα (κίνηση: Δήμητρα Ευθυμιοπούλου). Η Λουκία Χουλιάρα μπορεί να καυχιέται τόσο για το σκηνικό όσο και για τα κοστούμια-σημείο αναφοράς που φιλοτέχνησε, μπλέκοντας τα έπιπλα εποχής με τα πολυτελή κι ευτελή υφάσματα και τις παλέτες χρωματισμών προκειμένου να συνθέσει το ιδιοσυγκρασιακό σκηνογραφικό κι ενδυματολογικό τοπίο της παράστασης.

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο - εικόνα 2

Ιδανικοί είναι στον ρόλο τους ­τόσο η Ναταλία Τσαλίκη όσο και ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος ως πια­νίστας-συνοδός της Κόσμο ΜακΜουν. Με φόντο το ρεσιτάλ (υποκριτικό αλλά και φωνητικό) της πρώτης, εκείνος εγείρει τα θεμελιώδη ερωτήματα γύρω από τον ορισμό του εαυτού και της τέχνης (αλλά και της αντι-τέχνης), για το σωφρονισμό στο ευρέως αποδεκτό και την αμφισημία της «τελειότητας», για τη συνάφεια του καλλιτέχνη με το χρήμα, ακόμη και για την έλξη του μη κανονικού ή, τέλος, για την αποδοχή του ατελούς και δη του ξεχωριστού. Αδιαπραγμάτευτη είναι η σκηνική χημεία των δύο πρωταγωνιστών, όπως και η ισχύς στη σκηνή-πασαρέλα μεταμορφώσεων της Φλόρενς.

Δεν είμαι βέβαιη ότι οι προβολές με τα ιστορικά ντοκουμέντα και τις παρεμφερείς πληροφορίες (όπως ο υπαινιγμός για τη σύφιλη που επιβάρυνε την ακοή της Φλόρενς) προσφέρουν κάτι στην παράσταση, εκτός από τη βεβαιότητα πως οι δύο ήρωες του έργου διήγαγαν το βίο τους αδιαφορώντας για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όπως επίσης δεν είμαι βέβαιη ότι αυτή η παράσταση απευθύνεται στο ευρύ κοινό – ξέρω όμως αρκετούς που θα συγκινηθούν με αυτήν τη στρεβλή ιστορία για το αμφιλεγόμενο της τελειότητας.

Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Η αληθινή ιστορία της χειρότερης τραγουδίστριας του κόσμου, η οποία έμεινε πιστή στο όνειρό της και ανάγκασε το κοινό να υποκλιθεί όχι στη φωνή της, αλλά στην αγάπη της για την όπερα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.