Οιδίνους

4

Η λιτή και συγκινησιακά φορτισμένη παράσταση ενός έργου-σπουδή στο είναι και το φαίνεσθε μας βυθίζει αριστοτεχνικά στο υποσυνείδητο των ηρώων, με τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο και την Άννα Μάσχα ωριμότερους ερμηνευτικά από ποτέ.

Οιδίνους

Η λιτή και συγκινησιακά φορτισμένη παράσταση ενός έργου-σπουδή στο είναι και το φαίνεσθε μας βυθίζει αριστοτεχνικά στο υποσυνείδητο των ηρώων, με τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο και την Άννα Μάσχα ωριμότερους ερμηνευτικά από ποτέ.

Οιδίνους - εικόνα 1

«Δουλειά μου είναι να κάνω τους ανθρώπους να συμμετέχουν πιο ουσιαστικά στη ζωή τους. Η τέχνη, για να είναι καλή, πρέπει να είναι χρήσιμη και όχι διακοσμητική», έχει πει ο Έντουαρντ Άλμπι, για τον οποίο το θέατρο λειτουργεί ως καθρέφτης της ζωής και ως καταλύτης που μπορεί να προκαλέσει μια αυτογνωσιακή διαδικασία. Στην ίδια αυτή διαδικασία μας βάζει και ο αρχαιοελληνικός μύθος του Οιδίποδα, του οποίου ολόκληρη η ζωή είναι η δύσκολη και γεμάτη εμπόδια πορεία προς την αυτογνωσία. Δεν είναι τα περιστατικά που καθιστούν τραγική την ύπαρξη. Τραγικός είναι αυτός που ωθεί τη βεβαίωση της ύπαρξής του στα όρια κι εκεί αποτυγχάνει.

Τι σχέση όμως έχουν όλα αυτά με το έργο του Θανάση Τριαρίδη; Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας βρήκε έναν ιδιοφυή τρόπο να συνομιλήσει με το εμβληματικό πρόσωπο του αρχαίου δράματος, ακολουθώντας τη δομή ενός εξίσου εμβληματικού έργου του σύγχρονου θεάτρου, του «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» του Έντουαρντ Άλμπι, προκειμένου να αποκαλύψει τις γκρίζες ζώνες της ταυτότητας και της οικογενειακής ζωής. Χρησιμοποιεί παιχνίδια του μυαλού και των λέξεων (Οίδημα-Νους) και προσπαθεί να ταυτίσει τον Λάιο με τον Οιδίποδα μέσα από την ιστορία ενός ζεύγους φιλολόγων. Η Ι. και ο Λ., αρνούμενοι να αποδεχτούν το θάνατο του παιδιού τους, αποφασίζουν να το «διατηρήσουν» στη ζωή. Ο Λ. μάλιστα στην καθημερινότητά του ζει άλλοτε ως πατέρας κι άλλοτε ως γιος – με αυτό τον τρόπο το έργο σχολιάζει τόσο τη σχέση του εξουσιαστή πατέρα με τον γιο του όσο και το οιδιπόδειο σύμπλεγμα.

Οιδίνους - εικόνα 2

Μια τέτοια ιστορία υπερβαίνει τις ερμηνείες, διότι οι ερμηνείες, καθότι ορθολογικές, δεν μπορούν να εξαντλήσουν το ανορθόδοξο που είναι η ύπαρξη μέσα στον κοσμικό χρόνο. Ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος ζει εκ των έσω και με πάθος το δράμα του πατέρα. Το εσωτερικό αυτό δράμα, όμως, είναι ταυτόχρονα αυτό που, εξωτερικευόμενο, δημιουργεί την ιστορία. Μαζί με τη γυναίκα του –αξιοθαύμαστα συγκρατημένη η ερμηνεία της Άννας Μάσχα ως τραγικής μάνας και συζύγου–, εντέλει, δεν επιζητούν την «ευημερία» αλλά την αλήθεια. Αυτό είναι το οντολογικό χαρακτηριστικό του ανθρώπου, αυτό είναι το ζητούμενο σε αυτό το έργο για την αφύσικη συνθήκη της οικογένειας, για τον ανυπόφορο εαυτό, για τις παραισθητικές ταυτότητες της Δύσης, για την άβυσσο της ακατανόητης αγάπης.

Η σκηνοθεσία καθιστά διάφανες τις υπαρξιακές, μεταφυσικές και φιλοσοφικές αγωνίες του ιδιότυπου ψυχολογικού δράματος και μας καλεί να βυθιστούμε στο υποσυνείδητο του Λ., διατηρώντας όμως αδρή και ανέπαφη τη συνάντησή του με τη γυναίκα του Ι., η οποία τον παροτρύνει να απελευθερωθεί από τους φόβους του αλλά τον οδηγεί στη συντριβή. Αν αφεθείτε στο συγκινησιακό ταξίδι των σημαντικών ερμηνευτών, τότε με μια γνήσια συναισθηματική φόρτιση θα τους απολαύσετε και ίσως δεν κουραστείτε από τη διαρκή ένταση και το χρονικό «ξεχείλωμα» κάποιων σκηνών.

ΘΗΣΕΙΟΝ, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ Τουρναβίτου 7, 2103255444. Διάρκεια 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Οιδίνους

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα εφιαλτικό ψυχολογικό θρίλερ όπου ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή συναντά το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» του Έντουαρντ Άλμπι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/05/2024

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.

"Farewell / Εν τόπω χλοερώ": Η ομάδα του "Nostalgia generation" ξαναχτυπά

Σε συνέχεια της περσινής sold-out παράστασης, οι Ντουθ φέρνουν το δεύτερο μέρος ενός ζωντανού sitcom που μιλά για τις ανεξάντλητες πιθανότητες και τις χαμένες ευκαιρίες των millennials.