Μια εμβληματική νουβέλα του 1906 θίγει το μπούλινγκ πολλά χρόνια πριν εφευρεθεί ο όρος, λειτουργεί αλληγορικά για τον επερχόμενο φασισμό και γίνεται αξιόλογη νεανική παράσταση αν και, λόγω των γυμνών σκηνών, είναι ακατάλληλη για θεατές κάτω των 15 ετών.
Φοβερά πράγματα συμβαίνουν στο οικοτροφείο, όπου φοιτούν οι γόνοι των καλύτερων οικογενειών της Αυστρίας. Συστηματικά, δύο από τους οικότροφους βασανίζουν λεκτικά, ψυχολογικά, σωματικά και σεξουαλικά έναν συμμαθητή τους. Ανάμεσα τους, ο νεαρός Τέρλες παρατηρεί αλλά δεν παρεμβαίνει, έστω και αν συνευρίσκεται ερωτικά με τον βασανιζόμενο...
Δεκατέσσερις λαμπτήρες, τέσσερις ένστολοι ηθοποιοί, ένα μικρόφωνο, μια άδεια σκηνή: με αυτά μόνο τα μέσα η Γ. Μαυραγάνη μεταφέρει, μέσω μιας εύστοχα επεξεργασμένης διασκευής βάσει της εξαιρετικής μετάφρασης του Αλ. Ίσαρη, τη σκοτεινή αυτή νουβέλα ενηλικίωσης – της εφηβείας, του υφέρποντος ναζισμού και της προπολεμικής ηθικής σύγχυσης. Είναι το πρώτο δείγμα γραφής του 26χρονου το 1906 Ρ. Μούζιλ, του Αυστριακού συγγραφέα που άφησε παρακαταθήκη ένα ημιτελές μυθιστόρημα-μνημείο λογοτεχνικότητας, το «Ο άνθρωπος χωρίς ιδιότητες» (1930-1942).
Χάρη στις ατμοσφαιρικά σκηνοθετημένες φωτοσκιάσεις (Τ. Παλαιορούτας), και μέσω ενός έντεχνα δουλεμένου κώδικα δομημένων αυτοσχεδιασμών και χειρονομιακής γλαφυρότητας, οι ηθοποιοί υποστηρίζονται επαρκώς σκηνοθετικά. Η αποστασιοποιημένη τριτοπρόσωπη εξιστόρηση των γεγονότων δεν απορρίπτει τις στιχομυθίες, ενώ οι συσχετισμοί φωνών, εκφωνήσεων και αντηχήσεων οργανώνονται σε ένα πρόσφορο υλικό, στα όρια του «ραδιοφωνικού έργου». Ωστόσο η λογοτεχνικότητα επιβάλλει τους δικούς της ρυθμούς, προκαλώντας μια αντι-θεατρική βραδύτητα.
Επιπλέον, η επιλογή να αναπαριστούν οι ηθοποιοί, γυμνοί ή/και ημίγυμνοι, σκηνές σεξουαλικής κακοποίησης ή/και συνεύρεσης κοντράρεται με το «αθώο» ύφος της υποκριτικής και ακυρώνει την παρακολούθησή της από το –ιδανικό ίσως για να τη δει– κοινό. Η νατουραλιστική αυτή περιγραφικότητα αντίκειται εξάλλου σε ό,τι έχει πει ο Μούζιλ: «το βιβλίο μου δεν είναι νατουραλιστικό αλλά συμβολικό. εικονογραφεί μια ιδέα». Παίζουν οι: Βαγγ. Αμπατζής, Β. Σαφός, Γρ. Μπαλάς, Μπ. Δαμπιράι. Κινησιολογική επιμέλεια: Ρ. Λόμπατς. Κοστούμια: Άρτ. Φλέσσα.
ΠΟΡΤΑ Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι, 2107711333. Διάρκεια: 80΄.
Περισσότερες πληροφορίες
Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες
Ο Τέρλες ανακαλύπτει τον εαυτό του και τον κόσμο μέσα σε ένα αυστηρό ίδρυμα των αρχών του 20ού αιώνα, όπου εκπαιδεύονται οι γόνοι των καλύτερων οικογενειών της Αυστρίας