Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες

3

Μια εμβληματική νουβέλα του 1906 θίγει το μπούλινγκ πολλά χρόνια πριν εφευρεθεί ο όρος, λειτουργεί αλληγορικά για τον επερχόμενο φασισμό και γίνεται αξιόλογη νεανική παράσταση αν και, λόγω των γυμνών σκηνών, είναι ακατάλληλη για θεατές κάτω των 15 ετών.

Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες

Μια εμβληματική νουβέλα του 1906 θίγει το μπούλινγκ πολλά χρόνια πριν εφευρεθεί ο όρος, λειτουργεί αλληγορικά για τον επερχόμενο φασισμό και γίνεται αξιόλογη νεανική παράσταση αν και, λόγω των γυμνών σκηνών, είναι ακατάλληλη για θεατές κάτω των 15 ετών.

Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες - εικόνα 1

Φοβερά πράγματα συμβαίνουν στο οικοτροφείο, όπου φοιτούν οι γόνοι των καλύτερων οικογενειών της Αυστρίας. Συστηματικά, δύο από τους οικότροφους βασανίζουν λεκτικά, ψυχολογικά, σωματικά και σεξουαλικά έναν συμμαθητή τους. Ανάμεσα τους, ο νεαρός Τέρλες παρατηρεί αλλά δεν παρεμβαίνει, έστω και αν συνευρίσκεται ερωτικά με τον βασανιζόμενο...

Δεκατέσσερις λαμπτήρες, τέσσερις ένστολοι ηθοποιοί, ένα μικρόφωνο, μια άδεια σκηνή: με αυτά μόνο τα μέσα η Γ. Μαυραγάνη μεταφέρει, μέσω μιας εύστοχα επεξεργασμένης διασκευής βάσει της εξαιρετικής μετάφρασης του Αλ. Ίσαρη, τη σκοτεινή αυτή νουβέλα ενηλικίωσης – της εφηβείας, του υφέρποντος ναζισμού και της προπολεμικής ηθικής σύγχυσης. Είναι το πρώτο δείγμα γραφής του 26χρονου το 1906 Ρ. Μούζιλ, του Αυστριακού συγγραφέα που άφησε παρακαταθήκη ένα ημιτελές μυθιστόρημα-μνημείο λογοτεχνικότητας, το «Ο άνθρωπος χωρίς ιδιότητες» (1930-1942).

Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες - εικόνα 2

Χάρη στις ατμοσφαιρικά σκηνοθετημένες φωτοσκιάσεις (Τ. Παλαιορούτας), και μέσω ενός έντεχνα δουλεμένου κώδικα δομημένων αυτοσχεδιασμών και χειρονομιακής γλαφυρότητας, οι ηθοποιοί υποστηρίζονται επαρκώς σκηνοθετικά. Η αποστασιοποιημένη τριτοπρόσωπη εξιστόρηση των γεγονότων δεν απορρίπτει τις στιχομυθίες, ενώ οι συσχετισμοί φωνών, εκφωνήσεων και αντηχήσεων οργανώνονται σε ένα πρόσφορο υλικό, στα όρια του «ραδιοφωνικού έργου». Ωστόσο η λογοτεχνικότητα επιβάλλει τους δικούς της ρυθμούς, προκαλώντας μια αντι-θεατρική βραδύτητα.

Επιπλέον, η επιλογή να αναπαριστούν οι ηθοποιοί, γυμνοί ή/και ημίγυμνοι, σκηνές σεξουαλικής κακοποίησης ή/και συνεύρεσης κοντράρεται με το «αθώο» ύφος της υποκριτικής και ακυρώνει την παρακολούθησή της από το –ιδανικό ίσως για να τη δει– κοινό. Η νατουραλιστική αυτή περιγραφικότητα αντίκειται εξάλλου σε ό,τι έχει πει ο Μούζιλ: «το βιβλίο μου δεν είναι νατουραλιστικό αλλά συμβολικό. εικονογραφεί μια ιδέα». Παίζουν οι: Βαγγ. Αμπατζής, Β. Σαφός, Γρ. Μπαλάς, Μπ. Δαμπιράι. Κινησιολογική επιμέλεια: Ρ. Λόμπατς. Κοστούμια: Άρτ. Φλέσσα.

ΠΟΡΤΑ Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι, 2107711333. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Τέρλες ανακαλύπτει τον εαυτό του και τον κόσμο μέσα σε ένα αυστηρό ίδρυμα των αρχών του 20ού αιώνα, όπου εκπαιδεύονται οι γόνοι των καλύτερων οικογενειών της Αυστρίας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.