Μιράντα

3

Θέαμα-σπουδή στην παραγωγή σκηνικής μαγείας, η φεστιβαλικής υφής παράσταση είναι μια γοητευτική διασκευή της σαιξπηρικής «Τρικυμίας», η οποία παίζεται από δύο μόνο ηθοποιούς, μέσα σε ένα διαμερισματάκι τον καιρό της Χούντας.

Μιράντα

Θέαμα-σπουδή στην παραγωγή σκηνικής μαγείας, η φεστιβαλικής υφής παράσταση είναι μια γοητευτική διασκευή της σαιξπηρικής «Τρικυμίας», η οποία παίζεται από δύο μόνο ηθοποιούς, μέσα σε ένα διαμερισματάκι τον καιρό της Χούντας.

Μιράντα - εικόνα 1

«Κοριτσάκι μου, καρδιά μου, ψυχούλα μου, ξύπνησες»: Στη συγκινητική έναρξη, έτσι στοργικά ξυπνά ο Λαέρτης Μαλκότσης την κοιμωμένη Ιωάννα Παππά. Εκείνη του απαντά με άναρθρες κραυγές και σπασμωδικές κινήσεις. Είναι ανάπηρη – μόνο τα χέρια της «μιλούν». Φτύνει τη σούπα που της προσφέρει, περιφρονεί τα κανακέματά του κι ένα μόνο του ζητά: να της διαβάσει την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ. «Πάλι; Ποτέ δεν θα κουραστείς μ’ αυτό το βιβλίο;» αναρωτιέται εκείνος – είναι, καθώς φαίνεται, το εσωτερικό τους συνήθειο. Αυτό ήταν.

Η ανάγνωση σύντομα θα σβήσει και το θέατρο θα (ξανα)ξεκινήσει. Πατέρας και κόρη θα αναπαραστήσουν το πεντάπρακτο παραμυθόδραμα ερμηνεύοντας τους βασικούς ρόλους, ανακαλώντας τη φαντασμαγορία του στα λίγα τετραγωνικά μέτρα του δια­μερίσματός τους και αξιοποιώντας (κάποτε ευρηματικά κι άλλοτε ανερμάτιστα) ολόκληρη την οικοσκευή.

Μιράντα - εικόνα 2

Θέατρο μέσα στο θέατρο, έκκληση της σκηνικής μαγγανείας, ατέρμονο παιχνίδι μεταμορφώσεων, αυτοσχεδιασμός, σωματικότητα, σαρκασμός, μεταφυσική, παιδικότητα, διάθεση αναστοχασμού, αλλά και ένας φόρτος μικρών ιδεών, σχηματική αφέλεια και «ζορισμένη» πληθωρικότητα: η «Μιράντα» του διακεκριμένου Λιθουανού δημιουργού τα έχει όλα. Οι δύο ηθοποιοί μάς «συστήνονται» ως πατέρας και παραπληγική κόρη, κλεισμένοι σε ένα διαμερισματάκι, φορτωμένο με βιβλία, κάπου στα χρόνια της επταετίας, με την ασπρόμαυρη τηλεόραση να δείχνει τον Παπαδόπουλο, τον Παττακό και τη Μάγια Πλισέτσκαγια.

Κι ενώ στη μακρά «εισαγωγή» λαμβάνουμε πάμπολλες πληροφορίες, ακολουθεί νέο κύμα (κανονική «τρικυμία») πληροφοριών, όταν οι δύο ηθοποιοί αρχίζουν να παίζουν την «Τρικυμία». Αμφιβάλλω αν τα νοήματα, η υψηλή ποιητικότητα ή, έστω, η παραμυθώδης υπόθεση της «Τρικυμίας» γίνεται σαφής στον «μη διαβασμένο» θεατή, εκείνον δηλαδή που δεν γνωρίζει, έστω αμυδρά, τι διακυβεύεται σε αυτό το έργο-παλίμψηστο. Η «Μιράντα» είναι μάλλον μια φεστιβαλική παράσταση ειδικού κοινού. Η αρχική συνθήκη (ένας αυτοεξόριστος και η ανάπηρη ψυχή του παρηγορούνται από τον Σαίξπηρ) είναι οντολογικά ισχυρή. Στοιχειώνει με το μελαγχολικό της βάρος την παιγνιώδη αλαφράδα που ακολουθεί. Η χωροχρονική τοποθέτηση στην περίοδο της Χούντας μένει μάλλον μετέωρη – είναι σχεδόν βεβιασμένη, σκέτο ντεκόρ.

Μιράντα - εικόνα 3

Ο Λ. Μαλκότσης ξεκινά την ερμηνεία του ως ένα γοητευτικό αίνιγμα, αλλά, όταν πια «μπαίνει» στο παιχνίδι ρόλων, αναλώνεται συχνά στη φλύαρη αναπαράσταση. Η Ιωάννα Παππά απομένει μόνη, να δονείται σε ένα ψυχοσωματικό ρεσιτάλ διάπυρου λυρισμού. Αν, πάντως, ο Λιθουανός δημιουργός «ξυπνήσει» μέσα σας τη σκηνική μαγγανεία μέσω της υπερρεαλιστικής εικονοπλασίας, τότε η «Μιράντα» θα σας μείνει αλησμόνητη. Εξάλλου, τόσο η σκηνογραφία (Dainius Liskevicius) όσο και η μουσική (Antanas Jasenka) είναι μαγευτική – εξίσου και η πρόθεση του Κορσουνόβας να μεταλαμπαδεύσει τη θεώρηση ότι το θέατρο είναι ένα από τα λίγα εναπομείναντα θαύματα αυτού του κόσμου και, συνάμα, μια πράξη ελευθερίας.

ΠΟΡΕΙΑ Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, 2108210991, 2108210082. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Μιράντα

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Λιθουανός σκηνοθέτης αντλεί από την προσωπική του εμπειρία ως «υπηκόου» της Σοβιετικής Ένωσης και χρησιμοποιεί την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ για να μιλήσει για την εξουσία και τις παράλογες μάχες για την κατάκτησή της

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θα έχει τα μάτια σου": Παράταση για την παράσταση-έκπληξη του Ηλία Κουνέλα

Η πρωτότυπη σκηνική σύνθεση παρατείνεται για τρίτο κύκλο παραστάσεων, από τις 10 Μαΐου ως και τις 30 Ιουνίου στην Κάμιρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

"Macbeth": Η Σοφία Χιλλ συνσκηνοθετεί και ερμηνεύει Σαίξπηρ σε μια πρωτότυπη περφόρμανς

Η σπουδαία ηθοποιός μαζί με τον Κωνσταντίνο Χατζή παρουσιάζουν τη σαιξπηρική τραγωδία στην πρωτότυπη γλώσσα σε ένα αλώνι της Δυτικής Μάνης.

"Oι Παίχτες": Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει αυτό το καλοκαίρι!

Το άγνωστο έργο του Γκόγκολ που έγινε η απόλυτη talk of the town παράσταση επί δύο σεζόν, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή και με τον Γιάννη Νιάρρο επικεφαλής ενός εκρηκτικού θιάσου, βγαίνει σε καλοκαιρινή περιοδεία!

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.