"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

Emotional dogs © Φένια Κωτσοπούλου

Η Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, που θέτει αυτή τη φορά στο επίκεντρο την έννοια του τραύματος και της διαχείρισής του. Το "Emotional dogs" θα παρουσιαστεί για 6 μόνο παραστάσεις στο Bios, τα Δευτερότριτα 29-30 Απριλίου, 13-14 Μαΐου και 20-21 Μαΐου. Η Πηνελόπη Μωρούτ δημιουργεί μια παράσταση χορού, η οποία συνθέτει ενεργά επί σκηνής το κινούμενο σώμα, τη διαδραστική σκηνογραφία και τις οπτικοακουστικές προβολές, με σκοπό να προσεγγίσει την ανάκληση ενός τραυματικού γεγονότος ως πράξη θάρρους και να δώσει φωνή σε όλα αυτά που δεν έχουν τη δύναμη να ειπωθούν - οπτικές παραισθήσεις, ακατανόητες αντιδράσεις, επαίσχυντα συναισθήματα. Μαζί της επί σκηνής, αλλά και συνεργάτης στη δημιουργία της κινητικής ταυτότητας του έργου, βρίσκεται ο χορευτής, ηθοποιός και χορογράφος, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου. Οι δυο ερμηνευτές συνδέονται άμεσα με τις βιντεοπροβολές, τις οποίες υπογράφει η διατομεακή καλλιτέχνις Φένια Κωτσοπούλου.

 

Το "Emotional dogs” είναι ένα ταξίδι αναζήτησης και διαφυγής. Οι ήρωες στροβιλίζονται, καταδύονται σε έναν υδάτινο κόσμο, όπου η μόνη τους σύνδεση με τον πάνω κόσμο είναι ένα "κέντρο ελέγχου" με ραδιοπομπούς, τηλεοράσεις, κασετόφωνα. Όμως, τίποτα δεν είναι υπό έλεγχο όταν το "ζώο” μέσα τους έχει πάρει τα ηνία. Κατακερματισμένα ερεθίσματα διακόπτουν την αποστολή ανάδυσής τους στην επιφάνεια – όταν ανατρέπεται βίαια η σχέση μεταξύ του λογικού και του συναισθηματικού εγκεφάλου, όλο το σώμα εισέρχεται σε μια συνεχή κατάσταση επιβίωσης. Μια τραυματική εμπειρία δε βιώνεται ως μια γραμμική, λογική αλληλουχία αισθήσεων και συναισθημάτων. Και τα λόγια δεν είναι ποτέ αρκετά για να περιγράψουν μια τέτοια ιστορία. Στα πόσα μέτρα μπορεί να βυθιστεί κανείς πριν να αρχίσει η "διαρροή” στην προστατευτική στολή του;

Το "Emotional dogs" εκμυστηρεύεται προσωπικές εμπειρίες, απομυθοποιεί καταστάσεις και έρχεται αντιμέτωπο με επίπονες πραγματικότητες, με σκοπό να απελευθερωθεί από τα ψυχικά δεσμά η φαντασία και να αποκατασταθεί η ικανότητα του ανθρώπινου σώματος, όσο "ραγισμένο” κι αν είναι, να ονειρεύεται και να ελπίζει.

Emotional dogs
© Fenia Kotsopoulou

 

Λίγα λόγια για τη δημιουργική διαδικασία του έργου

Εκκινώντας από προσωπικά της βιώματα, και έχοντας ως γνώμονα το βιβλίο "The Body Keeps the Score: Brain, Mind and Body in the Healing of Trauma” (2014, Bessel van der Kolk, MD), η Πηνελόπη Μωρούτ μπήκε σε μία δημιουργική διαδικασία που διήρκεσε δύο χρόνια και περιλαμβάνει εκτενή έρευνα σε φιλοσοφικές θεωρίες, τη νευροεπιστήμη και την ψυχολογία. Στο πλαίσιο της έρευνας αυτής, με σκοπό την εξέλιξη και υλοποίηση του "Emotional dogs", η Πηνελόπη Μωρούτ έλαβε επιχορήγηση τόσο από το Υπουργείο Πολιτισμού για το 2023-2024, όσο και επιπρόσθετη υποστήριξη με καλλιτεχνικές φιλοξενίες από πολιτιστικούς οργανισμούς στην Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία και Αγγλία.

Emotional dogs
© Fenia Kotsopoulou

Λίγα λόγια για την Πηνελόπη Μωρούτ

Απόφοιτος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (Κ.Σ.Ο.Τ.), του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείο –Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Ε.Μ.Π.), με μεταπτυχιακό τίτλο στις Παραστατικές Πρακτικές, από το Πανεπιστήμιο Τεχνών ArtEZ (Master Theatre Practices - Ολλανδία), η Πηνελόπη Μωρούτ είναι διατομεακή καλλιτέχνις και χορογράφος, η οποία εστιάζει στη δημιουργία υβριδικών έργων μέσω της διασταύρωσης και συγχώνευσης διαφορετικών τεχνικών, τόσο από τις παραστατικές όσο και από τις εικαστικές τέχνες. 

Εργάζεται διεθνώς στον κλάδο του χορού και του θεάτρου ως περφόρμερ, χορογράφος και σκηνογράφος. Έχει χορέψει στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το Teatro de la Danza Guillermina Bravo CDMX και από το 2018, συνεργάζεται με θεατρικές ομάδες, αναλαμβάνοντας σκηνοθεσία/χορογραφία/σκηνογραφία. Ως βιντεογράφος έχει συνεργαστεί με το Διεθνές Φεστιβάλ TANZAHOi Screendance με έδρα το Αμβούργο, ενώ έχει συμμετάσχει σε διεθνείς εκθέσεις και διάφορα φεστιβάλ video dance & dance animation παγκοσμίως. Ως εκπαιδεύτρια, έχει διαμορφώσει την πρακτική "Sculpting Body-Images”, την οποία μοιράζεται ανά τον κόσμο. Επίσης, διδάσκει συστηματικά τη πρακτική "Fighting Monkey” των Λίντα Καπετανέα και Γιόζεφ Φρούτσεκ, στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στην Ελλάδα σε συμμετέχοντες άνω των 50 ετών.

Η μουσική και ο ηχητικός Σχεδιασμός της παράστασης είναι του Χρήστου Παραπαγκίδη, τα σκηνικά και τα κοστούμια σχεδίασε η Πηνελόπη Μωρούτ με την Ηλιάννα Σκουλάκη, ενώ τα φώτα σχεδίασε ο Τάσος Παλαιορούτας.

Προπώληση μέσω more.com με ένα κλικ.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Emotional dogs

  • Χορός
  • Διάρκεια: 45 '

Μια διακαλλιτεχνική παράσταση χορού, η οποία συνθέτει ενεργά επί σκηνής το κινούμενο σώμα, τη διαδραστική σκηνογραφία και τις οπτικοακουστικές προβολές, με σκοπό να προσεγγίσει την ανάκληση ενός τραυματικού γεγονότος ως πράξη θάρρους και να δώσει φωνή σε όλα αυτά που δεν έχουν τη δύναμη να ειπωθούν - οπτικές παραισθήσεις, ακατανόητες αντιδράσεις, επαίσχυντα συναισθήματα. Το “Emotional dogs” είναι ένα ταξίδι αναζήτησης και διαφυγής. Οι ήρωες στροβιλίζονται, καταδύονται σε έναν υδάτινο κόσμο, όπου η μόνη τους σύνδεση με τον πάνω κόσμο είναι ένα «κέντρο ελέγχου» με ραδιοπομπούς, τηλεοράσεις, κασετόφωνα. Όμως, τίποτα δεν είναι υπό έλεγχο όταν το “ζώο” μέσα τους έχει πάρει τα ηνία. Κατακερματισμένα ερεθίσματα διακόπτουν την αποστολή ανάδυσής τους στην επιφάνεια. Μια τραυματική εμπειρία, άλλωστε, δε βιώνεται ως μια γραμμική, λογική αλληλουχία αισθήσεων και συναισθημάτων. Αφετηρία του έργου ήταν προσωπικά βιώματα της Πηνελόπης Μωρούτ και γνώμονας το βιβλίο “The Body Keeps the Score: Brain, Mind and Body in the Healing of Trauma” (2014, Bessel van der Kolk, MD).

Bios

Πειραιώς 84

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η σκηνοθέτρια Βαρβάρα Νταλιάνη αυτοσυστήνεται

Γνωρίζουμε καλύτερα την απόφοιτη της Σχολής Σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου, που σκηνοθετεί την παράσταση "Παλινωδία ή Ορφέας και Ευρυδίκη" στο θέατρο Φούρνος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
14/05/2024

"Η κασέτα" θα παίζει για λίγο ακόμη στο Σταθμός

Το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη, το οποίο ανέβασε ο γνώστης του συγγραφικού της σύμπαντος Μάνος Καρατζογιάννης, μετρά τις τελευταίες εμφανίσεις του στο σανίδι.

Το "4 + ένα" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι μια σπουδή πάνω στα στοιχεία της φύσης (μας)

Το νέο έργο της Κυριακής Νασιούλα είναι μία συνάρτηση χορού και επιστήμης που θα επιτρέψει στα στοιχεία της φύσης να καταλάβουν την αίθουσα της Κεντρικής Σκηνής.

Λευτέρης Γιοβανίδης: "Με τους Τούρκους συναδέλφους μας θέλαμε να μιλήσουμε για τη δύναμη που έχει η τέχνη να ενώνει"

Διαβάστε τι μας είπε ο σκηνοθέτης του σημαντικού εγχειρήματος που φέρνει επί σκηνής Έλληνες και Τούρκους ηθοποιούς στη σπουδαία σαιξπηρική τραγωδία, "Ρωμαίος και Ιουλιέτα", που έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής (16-19/5) μετά από τις επιτυχημένες παραστάσεις της στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη.

Νεκταρία Γιαννουδάκη: "Η επικαιρότητα αποδεικνύει ότι η πατριαρχία ακόμα καλά κρατεί"

Στο νέο ανέβασμα του κλασικού έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα "Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα" που υπογράφει σκηνοθετικά ο Αλέξανδρος Κοέν, η γνωστή ηθοποιός Νεκταρία Γιαννουδάκη που είδαμε πολύ πρόσφατα και στο "Da" με τον Γρηγόρη Βαλτινό, όπως και στις τηλεοπτικές "Ψυχοκόρες", υποδύεται το ρόλο της οικονόμου στο πλευρό της "Μπερνάρντα" Αιμιλίας Υψηλάντη.

Το "Farewell / Εν τόπω χλοερώ" είναι αφιερωμένο σε όσους δεν θα έρθουν αλλά έστειλαν καρτούλα αλλαγής

Η Βάσια Ατταριάν και η ομάδα Ντουθ επανέρχονται μετά το talk of the town "Nostalgia generation" και μοιράζονται μαζί μας αποκλειστικά ένα σημείωμα με εξαιρετικές αφιερώσεις.

Νέες φωτογραφίες από τη "Γραμμή του ορίζοντος" του Εθνικού

Ρίχνουμε μια ματιά στο σκηνικό σύμπαν της νέας και τελευταίας παράστασης που ετοιμάζει η Πειραματική για φέτος, η οποία παρουσιάζει στη σκηνή το εμβληματικό βιβλίο του Χρήστου Βακαλόπουλου.