Βασιλιάς Ληρ

3

Μνημειώδης εικονοποιία, πάλλουσες ερμηνείες, αλλά ασαφής σκηνοθετική προσέγγιση.

Βασιλιάς Ληρ

Μνημειώδης εικονοποιία, πάλλουσες ερμηνείες, αλλά ασαφής σκηνοθετική προσέγγιση. Η κοσμολογική τραγωδία του Σαίξπηρ γίνεται θύμα μιας μεταμοντέρνας ανάγνωσης που την αντιμετωπίζει ταυτόχρονα σαν μεσαιωνικό θρύλο, οικογενειακό θρίλερ, φαντασμαγορικό ονειρόδραμα και θέατρο της εικόνας.

Βασιλιάς Ληρ - εικόνα 1

«Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας βασιλιάς που είχε τρεις κόρες». Αυτή είναι η πρώτη φράση του Γιώργου Κιμούλη ως Βασιλιά Λιρ. Τα τρία κοριτσάκια με τα πριγκιπικά μαύρα φουστάνια, που στην καθηλωτική εναρκτήρια σκηνή έτρεχαν, γελούσαν και τον φώναζαν «μπαμπά», έχουν σκαρφαλώσει στην αγκαλιά του. Η εικόνα, καθηλωτική, απροσδόκητη και συγκινητική, δηλώνει πως ο Χρόνος (ναι, με το «Χ» κεφαλαίο) λειτουργεί αποκαλυπτικά. Οι δύο από τις τρεις αθώες παιδίσκες, μεγαλώνοντας, θα εξελιχτούν σε εξουσιομανείς μέγαιρες. Ο Λιρ, όπως θα δούμε ευθύς αμέσως, προκειμένου να μοιράσει το βασίλειό του, καλεί τις τρεις κόρες του να του εκφράσουν διαδοχικά το μέγεθος της αγάπης τους. «Σ’ αγαπώ πέρα από κάθε αγάπη» ορκίζεται η Γκόνεριν (Κόρα Καρβούνη) και κάτι ανάλογο η Ρέγκαν (Στεφανία Γουλιώτη).

Η μικρότερη όμως, η Κορντέλια (Πηνελόπη Τσιλίκα), αρνείται να ξεστομίσει τέτοιες κούφιες υπερβολές. Έξαλλος ο Λιρ, και θύμα της μεγαλοστομίας του, την εξορίζει. Όπως όμως προδίδει τη μικρότερη κόρη του, έτσι θα προδοθεί από τις δύο μεγαλύτερες. Η σαιξπηρική τραγωδία πραγματεύεται με όρους αρχαίου δράματος την κρίση –ατομική, οικογενειακή, κοινωνική, ηθική, πολιτική και ιδεολογική– ενός ολόκληρου κόσμου. Και τον ανθρώπινο σπαραγμό για τούτη την κρίση.

Ο Λιρ, ως βασιλιάς­-κοσμοκράτορας υπό το φως της αναγεννησιακής αντίληψης, βιώνει κατάσαρκα την αυτοκαταστροφή της εξουσίας. Η σταδιακή αποστροφή του για την οικογένεια, το κράτος, τον πολιτισμό, τον ίδιο τον άνθρωπο θα τον οδηγήσουν, εν μέσω σεληνιακών εκλείψεων και καταιγίδων, στην τρέλα και τη μόνη αδιαπραγμάτευτη σοφία: εκείνη της αδιάφορης και αδιάφθορης φύσης.

Βασιλιάς Ληρ - εικόνα 2

Ο Γιώργος Κιμούλης είναι ένας Λιρ επιβλητικός, ικανός να διατρέχει ιλιγγιωδώς το φάσμα από το τραγικό στο γκροτέσκο. Ίσως όμως βιάστηκε. Το φυσικό γήρας ενδεχομένως προσέδιδε στην ερμηνεία του την πολυπόθητη βαθύτητα. Το βάθος ήταν κάτι που συνολικά έλειπε από τη σκηνοθεσία του διακεκριμένου Σλοβένου. Η μεταμοντέρνα εικαστικότητα με τις βιβλικές, γκόθικ, μπουρλέσκ και πανκ αναφορές ήταν το μεγάλο προσόν της δραματουργικής κατασκευής του, που βασιζόταν μόνο σε οκτώ πρόσωπα και σε ένα αδόμητο συμπίλημα σκηνών. Μολονότι οι εικόνες του Παντούρ, όπως η εναρκτήρια ή εκείνη της νάιλον θύελλας, συνοδεία των ηχητικών τοπίων των Silence, είναι πολύσημες κι εναργείς, ό,τι άλλο διαμείβεται επί σκηνής παραμένει στην επικράτεια του θεάματος. Κυριαρχεί το ρευστό, το ανόργανο, το χαοτικό και το αυθαίρετο.

Το να σκηνοθετείς όμως ένα έργο σημαίνει πρωτίστως να μιλάς τη γλώσσα του κι έπειτα να το αποκρυπτογραφείς με εικόνες, κώδικες, ρυθμούς­ και σύμβολα. Εδώ η γλώσσα του Σαίξπηρ –λόγος, στίχος, ρητορική και δράση– χάνεται ανάμεσα στα φουρό, τα βίντεο, τα ψεύτικα αίματα, τις νίντζα σπάθες, τα γυμνά και τα ανδρόγυνα σώματα – όπως ο Τρελός (Αργύρης Πανταζάρας), ο οποίος ήταν σαν να ξεπόρτισε από το «Rocky Horror Show». Γι’ αυτό­ και οι ηθοποιοί, τόσο οι προαναφερθέντες όσο και οι Γιώργος Γάλλος, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Χάρης Τζωρτζάκης, έδωσαν μια φιλότιμη κι εν μέρει νικηφόρα μάχη να μεταγγίσουν στους θεατές όσα η σκηνοθεσία αρνήθηκε να διαχειριστεί.

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Πειραιώς 260, Ταύρος, 2109282900. Διάρκεια: 150΄. Μέχρι 3/5.

Περισσότερες πληροφορίες

Βασιλιάς Ληρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Με επίκεντρο τον τραγικό ήρωα, η παράσταση εστιάζει στην εγκατάλειψη, τη μοναξιά και την «εξ αποκαλύψεως» συνειδητοποίηση από τους ήρωες αξιών όπως είναι η αγάπη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.