Ρομαντισμός

3

Ο πρώτος τόμος μιας συγκλονιστικής μυθιστορηματικής τριλογίας που, με κάθε σελίδα της, μετακινεί συνειδήσεις ανεβαίνει σε μια αξιόλογη θεατρική διασκευή-άσκηση στατικότητας, η οποία εξάρει το λόγο ακινητοποιώντας το σώμα του ηθοποιού.

Ρομαντισμός

«H αδράνεια των αισθημάτων εξουσιάζει τον κόσμο» ή, πάλι, «Αν κλαις επειδή είναι αδύνατον να φτάσει κανείς στο τέλειο, καλά κάνεις και κλαις» ή, ακόμη, «Α, η Αφρική! Εκατοντάδες εκατομμύρια ψυχές, έτοιμες να παραδοθούν, άφθονη πρώτη ύλη για το εργοστάσιο της πίστης. Και να ‘στε σίγουρος πως ένας βαφτισμένος Νέγρος είναι καλύτερος χριστιανός από είκοσι Ευρωπαίους μαζί»: το επί σκηνής άκουσμα των αποκαλυπτικών λόγων των «Υπνοβατών» (1932) είναι μια συναρπαστική εμπειρία.

Με αφορμή την ιστορία ενός αντι-ηρωικού αξιωματικού, ο Χέρμαν Μπροχ ορθώνει ένα αντι-ηρωικό fin de siecle, σωριάζοντας μπροστά μας τα κληροδοτήματα και τα ερείπια του ύστερου ρομαντισμού του 19ου αιώνα: την ακράτητη πρόοδο και τον –εξίσου ακράτητο- φασισμό. Βασισμένος στην προσεγμένη –αν και υπερβολικά «τακτοποιημένη»- δραματουργία της Ελένης Τριανταφυλλοπούλου, ο Θέμελης Γλυνάτσης θεατροποιεί τον πρώτο από τους τρεις τόμους των «Υπνοβατών» και εξάρει το λόγο παγιδεύοντας το σώμα σε μια ακραία άσκηση «υπνοβατικής» ακινησίας. Ο λόγος εκφέρεται εκστατικά, κατανυκτικά και εμπύρετα από έναν οκταμελή Χορό ηθοποιών «ακινητοποιημένο» σε μια τετράγωνη νησίδα με φόντο τον έναστρο ουρανό.

Ρομαντισμός - εικόνα 1

Σαν άψυχες μαριονέτες, συχνά με πλάτη στο κοινό, οι Θανάσης Δόβρης, Νέστωρ Κοψιδάς, Σοφιάννα Θεοφάνους, Σωτήρης Τσακομίδης, Ασπασία Κράλλη και Αλεξάνδρα Ντεληθέου μπαινοβγαίνουν στους ρόλους τους και δραπετεύουν από τη βασανιστική τους αδράνεια με ανεπαίσθητες ιερατικές χειρονομίες, ενώ ο -έξοχος ως βασικός αφηγητής- Ιερώνυμος Καλετσάνος στέκει και τους σχολιάζει και ενώ ο τενόρος Χρήστος Κεχρής τραγουδά τα lieder του Σούμπερτ.

Η εμμονική αυτή ακινησία είναι ενδιαφέρουσα σκηνοθετική επιλογή, όμως θεωρώ πως σταδιακά, λόγω της μεγάλης διάρκειας που έχει η παράσταση, δίνει τη θέση της στην αμηχανία. Αντί, δηλαδή, να παράγει μια ακραία «ζωντανή εγκατάσταση», παραπέμπει σε ένα μάλλον εξεζητημένα σκηνοθετημένο αναλόγιο: ένα φορμαλιστικό οικοδόμημα το οποίο χρειαζόταν ρωγμές, μέσω των οποίων ο λόγος θα αποκτούσε τη θεατρικότητα, την οποία παρεμποδίζει η εγγενής λογοτεχνικότητα.

Ίσως, επίσης, μια πραγματικά μνημειακή σκηνογραφική αντιμετώπιση της Μικρής Σκηνής της Στέγης να επέτρεπε ακόμη πιο ρηξικέλευθες σκηνοθετικές αντιμετωπίσεις. Είχε, πάντως, και κάτι ακόμη ενδιαφέρον: το ότι από την εντελώς αντι-ρομαντική και πηγμένη στην κίνηση Λεωφόρο Κηφισίας βυθίστηκα απνευστί στον έκπτωτο «Ρομαντισμό» του Μπροχ, παρακολουθώντας την ατμοσφαιρική παράσταση του Γλυνάτση, λόγω της ολιγόλεπτης καθυστέρησής μου, από το πανοραμικό ηλεκτρολογικό booth της Στέγης^ κάτι που μου πρόσφερε μια συνολική εποπτεία της σκηνής και όσων συνέβαιναν εκεί.

Περισσότερες πληροφορίες

Ρομαντισμός

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 150 '

Σκηνική μεταφορά του πρώτου τόμου του εμβληματικού μυθιστορήματος του Χέρμαν Μπροχ «Οι Υπνοβάτες» (1932), που προφήτευσε το πέρασμα της ανθρωπότητας από το ρομαντισμό στο... φασισμό

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.