Ματωμένος γάμος

3

Με μια θεαματική και ατμοσφαιρική εικονογραφία, η τραγωδία του Ανδαλουσιανού­ ποιητή αντιμετωπίζεται με αισθητικά αντισυμβατικό τρόπο, σαν το μακάβριο χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου, σε μια παράσταση που ξενίζει και προκαλεί.

Ματωμένος γάμος

Με μια θεαματική και ατμοσφαιρική εικονογραφία, η τραγωδία του Ανδαλουσιανού­ ποιητή αντιμετωπίζεται με αισθητικά αντισυμβατικό τρόπο, σαν το μακάβριο χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου, σε μια παράσταση που ξενίζει και προκαλεί.

Ματωμένος γάμος - εικόνα 1

Οι τοίχοι δεν είναι ασβεστωμένοι, τα κοστούμια δεν είναι σπανιόλικα και αντί για φλαμένκο ακούγονται ροκιές. Ο Γιάννης Κακλέας μοιάζει να αντιμετωπίζει τον «Ματωμένο γάμο» σαν μια τραγωδία αιματηρής εκδίκησης, όπως είναι λόγου χάρη η «Ισπανική τραγωδία» (1587) του Τόμας Κιντ. Εμβαπτίζει δηλαδή­ την ανδαλουσιανή τραγωδία στην μπαρόκ αντιφατικότητα και το ισπανικό «duende» στο γκροτέσκο παράλογο. Η παράστασή του (ευτυχώς) δεν είναι μια ηθογραφική αναπαράσταση του πώς ζουν, αγαπούν και πεθαίνουν οι αγρότες της Ιβηρικής. Μοιάζει μάλλον με μια σειρά από tableaux vivant αισθητικά αγέρωχα κι επιβλητικά μέσα στο βιομηχανικής λογικής σκηνικό του Μανόλη Παντελιδάκη, τα οποία συνθέτουν μια εικονογραφία απροσδόκητη για το εν λόγω έργο, αλλά οικεία για τον εν λόγω σκηνοθέτη. Το ερωτικό σύμπλεγμα Νύφης - Γαμπρού είναι έξοχο (αν κι επαναλαμβάνεται πανομοιότυπα ως Νύφη - Λεονάρντο), η σκηνή των ξυλοκόπων στις καταπακτές εντυπωσιακή, ενώ εκείνη με το Φεγγάρι (Ιφιγένεια Αστεριάδη) παραπέμπει μάλλον σε παραμυθόδραμα λόγω και της ενδυματολογίας (διά χειρός Εύας Νάθενα).

Ματωμένος γάμος - εικόνα 2

Διατηρώντας την ποιητική μετάφραση του Νίκου Γκάτσου, ο Κακλέας επιλέγει υποκριτικούς κώδικες που κοντράρονται μαζί της: ένας ωμός, αδρός ρεαλισμός με στιγμιαίες εξπρεσιονιστικές εκφάνσεις. Η δε δραματουργία του Λόρκα­ «διαβάζεται» ως το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Ωραία τοποθέτηση – θεωρητικά. Πρακτικά­ όμως λειτουργεί ανασταλτικά για την ανάπτυξη των χαρακτήρων, του ρυθμού και του αισθήματος. Με τη λογική του «προαναγγελθέντος» ακυρώνονται τα προμηνύματα θανάτου που συσσωρεύονται στο έργο. Αν από την πρώτη σκηνή­ τα πρόσωπα δρουν σαν «νεκροζώντανοι», σαν να βαραίνει επάνω τους ο ίσκιος ενός επικείμενου πένθους, πώς θα φανούν τα σύμβολα, πώς θα υπάρξουν εσωτερικές συγκρούσεις, πώς θα επιτευχθούν δια­κυμάνσεις ύφους, πώς θα εξαρθούν η υποδόρια συγκίνηση και το δέος απέναντι στο αναπόφευκτο τέλος; Κάτι ακόμη. Ο Λόρκα έλεγε: «Το θέατρο ζητά από τα πρόσωπα να φορούν ένα κοστούμι ποίησης και να αφήνουν τα κόκαλα και το αίμα τους ακάλυπτα». Ο Κακλέας μοιά­ζει να ακολούθησε αυτήν την απαίτηση.
Αφαίρεσε τα πρόσωπα από το ιστορικοκοινωνικό και τοπικό τους υπόβαθρο και τα εξέθεσε «γυμνά» στην οντολογία τους – έρμαια στο «σκοτεινό ποτάμι» του πάθους. Μόνο που το έκανε και κυριολεκτικά. Η παράστασή του έχει τόσο γυμνό, που η ερωτική παραφορά ακυρώνεται από την πολλή… σάρκα. Χρειαζόταν να γίνει ακόμη πιο ακραίος, συγκεκριμένος και αποφασιστικός σε αυτήν την προοπτική. Ξεκαρφώνοντας δηλαδή τα πρόσωπα από το πλαίσιό τους, έπρεπε να τα εντάξει με σαφήνεια σε ένα άλλο πλαίσιο. Ήθελε, λόγου χάρη, να δώσει το σφαγείο αυτό του έρωτα σαν ένα μαφιόζικο ξεκαθάρισμα στο Παλέρμο του 1950 για λόγους τιμής; Διότι υπάρχει (και) μια τέτοια αίσθηση, ειδικά στη συνάντηση Μάνας και Πεθερού. Ή ήθελε να αποδώσει το πάθος με την αγριότητα των ελισαβετιανών συγγραφέων; Παρακολουθώντας τελικά την παράσταση του Κακλέα, περισσότερο ασχολείσαι με τα ζητήματα που θέτει η σκηνοθεσία παρά με το έργο. Αξιοσημείωτο είναι, πάντως, πως ο θίασος, με προεξάρχουσες τις Εβελίνα Παπούλια (Μάνα), Λένα Παπαληγούρα (Νύφη) και Αριάδνη Καβαλιέρου (κορίτσι-Θάνατος), «μιλά» την ίδια γλώσσα. υπάρχουν θαυμαστή ομοιογένεια και συνοχή στον υποκριτικό κώδικα.

ΑΠΟΘΗΚΗ Σαρρή 40, Ψυρρή, 2103253153. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ματωμένος γάμος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ο έρωτας αναμετριέται με το θάνατο στο έργο, που αντλεί στοιχεία από την ποίηση της Ανδαλουσίας αλλά και από χαρακτήρες της καθημερινής ζωής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.