Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές

4

Οι κυβερνώντες ήταν, είναι και πάντα θα είναι αφερέγγυοι – το ίδιο και οι νόμοι τους. Αυτό μας θυμίζει το πολιτικό αυτό έργο ρεπερτορίου, που είναι μεν κλασικό, αλλά «with a twist», όπως λένε και οι ­Άγγλοι, σε μια παράσταση αξιώσεων, ιδανική για το σκεπτόμενο αστικό κοινό ενός Εθνικού Θεάτρου.

Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές

Οι κυβερνώντες ήταν, είναι και πάντα θα είναι αφερέγγυοι – το ίδιο και οι νόμοι τους. Αυτό μας θυμίζει το πολιτικό αυτό έργο ρεπερτορίου, που είναι μεν κλασικό, αλλά «with a twist», όπως λένε και οι ­Άγγλοι, σε μια παράσταση αξιώσεων, ιδανική για το σκεπτόμενο αστικό κοινό ενός Εθνικού Θεάτρου.

Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές - εικόνα 1

Ένα κλασικό έργο, στο ύφος των ιστορικών τραγωδιών του Σαίξπηρ, γραμμένο στις αρχές του 1960; Αυτό αποτόλμησε ο Ρόμπερτ Μπολτ. Μπόλιασε με ριζοσπαστικές σφήνες ένα ιστορικό περιστατικό που συνέβη επί Ερρίκου Η΄ (1509-1547), που έγινε διάσημος κυρίως­ επειδή αποκεφάλισε τις δύο από τις έξι συζύγους του. Ο Γιάννης Τσορτέκης δίνει ένα κανονικό one man show στη σύντομη όσο και σφοδρή εμφάνισή του ως βασιλιάς Ερρίκος Η΄: με βλέμμα ημίτρελου, σπασμωδικές κινήσεις και μια εμμονή με το… μανικιούρ του, δίνει την αίσθηση ότι μπορεί ανά πάσα στιγμή να αφήσει τους χαριεντισμούς και να διαπράξει φόνο!

Ο Μπολτ εστιάζει όμως σε ένα άλλο πρόσωπο, στον υψηλόβαθμο καγκελάριο, ορκισμένο καθολικό και μέγα ουμανιστή Τόμας Μορ (1478-1535), ο οποίος καταδικάστηκε σε θάνατο επειδή αντιτάχθηκε στο διαζύγιο του βασιλιά. Ο Μορ είναι ένας μεγάλος ρόλος τόσο σε έκταση όσο και σε σύνθεση: ολόκληρες τιράντες λόγου πρέπει να εκφέρει ο ηθοποιός που τον ερμηνεύει, πλάθοντας ταυτόχρονα έναν χαρακτήρα πιθανότατα ανύπαρκτο, έναν πολιτικό πρότυπο ακεραιότητας. Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος ενσταλάζει τη μακρά πείρα του στο ρόλο και, δίχως να επιδιώκει το πρόσημο της εποχής ή του status, αξιοποιεί το προσωπικό του οπλοστάσιο και γίνεται ένας Μορ προσηνής, φλεγματικός και χιουμορίστας, ηθικά ακλόνητος και μονολιθικά πείσμων. ένας «Σωκράτης της Αγγλίας» εντέλει.

Σαν ένα ιδιωτικό ενσταντανέ των παρασκηνίων του ελληνικού θεάτρου σε δημόσια θέα φαντάζει η συνάντησή του με έναν άλλον βετεράνο ηθοποιό, τον ισόβιο φίλο και συνεργάτη του Γιώργο Μοσχίδη, ο οποίος παραδίδει τον καρδινάλιο Γούλσι σαν μια πολύσημη μονοκοντυλιά – τόσο σφιχτοδεμένη είναι η ερμηνεία του.

Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές - εικόνα 2

Εκείνη που θα μπορούσε να είναι πιο σφιχτοδεμένη είναι η σκηνοθεσία. Μολονότι ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος δημιούργησε με την αρωγή του σκηνογράφου Αντώνη Δαγκλίδη, της ενδυματολόγου Κλερ Μπρέισγουελ και του φωτιστή Σάκη­ Μπιρμπίλη ένα θαυμάσιο εικαστικό σύμπαν, έναν αφαιρετικό φόρο τιμής στην αναγεννησιακή ζωγραφική –με αναφορές στον Ρέμπραντ, τον Βελάσκεθ, ακόμη και στον προσωπογράφο του Μορ, τον Χανς Χόλμπαϊν–, έχω την αίσθηση πως αντιμετώπισε κάπως γραμμικά την αφήγηση. Χρειάζονταν πιο έντονες εναλλαγές και κλιμακώσεις, ώστε οι ρητορείες και οι σοφιστείες –κυρίως στη σκηνή της δίκης– να μην υπερτονίζονται θαρρείς και θέλουν «κάτι» μας διδάξουν. Κατάφερε όμως να αποδώσει εμπνευσμένα τον μπρεχτικό αναπαμό του έργου, παραδίδοντας στον δαιμόνιο Δημήτρη Πιατά τον κομβικό ρόλο του Συνηθισμένου Ανθρώπου, ενός κομπέρ δηλαδή που παίρνει τη μορφή των θυμόσοφων πληβείων του 16ου αιώνα για να υπογραμμίσει τη μεγάλη τούτη αλήθεια, ότι «το κράτος είναι ανήθικο», αφήνοντάς μας να αναλογιζόμαστε αν του αξίζουν ή όχι οι ήρωες…
Συνεπείς και ενδιαφέρουσες είναι οι ερμηνείες όλου του θιάσου (Μ. Βακούσης, Κ. Γαλανάκης, Γ. Γιαννακάκος, Στ. Γουλιώτη, Π. Κατσώλης, Αλ. Μαυρόπουλος, Αν. Παπαδοπούλου, Μ. Σαουσοπούλου, Ρ. Τζάννι), αν και κάπως σχηματική η απόδοση του Κρόμγουελ ως «συμπαθούς μηχανορράφου» από τον –κατά τα άλλα ικανότατο– Αλέξανδρο Μυλωνά. Το μεγάλο κέρδος είναι, πάντως, αυτή καθαυτή η παρακολούθηση του ολιγοπαιγμένου βρετανικού έργου-ένα μνημείο δικανικών λόγων που γνέφει θαρρείς το ύστατο αντίο στον ουμανισμό και «μυρίζει» θέατρο (και δη «καλό θέατρο»), σε μια παράσταση πρωταγωνιστών, πολιτικά σκεπτόμενη κι αισθητικά άρτια.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, 2105288170. Διάρκεια: 135΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 135 '

Ο σερ Τόμας Μορ, ο οποίος διαφωνεί με την επιθυμία του βασιλιά Ερρίκου Η΄ να χωρίσει τη γυναίκα του και να παντρευτεί την ερωμένη του, δικάζεται με την κατηγορία της εσχάτης προδοσίας και καταδικάζεται σε θάνατο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις περισσότερες από 100 θεατρικές παραστάσεις πριν το Πάσχα

Μέχρι και τη Μεγάλη Τρίτη οι περισσότερες παραγωγές της φετινής σεζόν ετοιμάζονται να ρίξουν την αυλαία της χειμερινής σεζόν 2023-24. Εμείς τις χωρίσαμε σε κατηγορίες σε ένα πολυσυλλεκτικό οδηγό θεατρικών εξορμήσεων λίγο πριν το Πάσχα.

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.