Εσωτερικό

3

Εμπνευσμένη παράσταση-άσκηση εξοικείωσης με το θάνατο, που μας συστήνει ένα εξαιρετικά σύντομο, αλλά βαθιά ανησυχαστικό έργο του νομπελίστα συγγραφέα.

Εσωτερικό

Μόλις πενήντα λεπτά διαρκεί αυτή η εμπνευσμένη παράσταση-άσκηση εξοικείωσης με το θάνατο, συστήνοντάς μας ένα εξαιρετικά σύντομο, αλλά βαθιά ανησυχαστικό έργο του νομπελίστα συγγραφέα.

Εσωτερικό - εικόνα 1

Aποχαυνωμένοι μες στη ραστώνη της ωραίας­ βραδιάς, οι γονείς και η αδερφή της νεκρής κοπέλας­ χαμογελούν και αγκαλιάζονται­ – είναι σχεδόν ξελιγωμένοι από την οικογενειακή αγαλλίαση. Δεν έχουν ακόμη πληροφορηθεί τον πνιγμό της. Έξω από το σπίτι τους οι αγγελιαφόροι της τρομερής είδησης τους παρατηρούν. Δύσκολη η θέση τους: πρέπει να εισβάλουν σε αυτήν την εικόνα ευτυχίας και να τη συντρίψουν με το μαντάτο του θανάτου. Εμείς οι θεατές βρισκόμαστε σε εξίσου δύσκολη θέση. Γιατί αν καλούμαστε να ταυτιστούμε με κάτι, είναι με το «εσωτερικό» όσων υπάρχουν μπροστά μας, με την ίδια δηλαδή τη συνείδηση της θνητότητάς μας.

Ιδού η στοιχειώδης αλήθεια και η τραγική ειρωνεία του βίου μας: εφήμερος είναι ο εφησυχασμός μας. μπορεί μόλις βγούμε από αυτήν τη θεατρική αίθουσα η φευγαλέα ευτυχία μας να έχει γίνει κιόλας δυστυχία. «Ένα θέατρο της ψυχής», αυτό αποζητούσε ο βραβευμένος με Νόμπελ λογοτεχνίας (1911) Φλαμανδός Μ. Μέτερλινκ: «Πέρα από τους συνηθισμένους διαλόγους που εξαντλούνται στη λογική ή στο συναίσθημα, ζητούμενο είναι να ακουστεί ο μεγαλειώδης και αδιάκοπος διάλογος του ανθρώπου με το πεπρωμένο του».

Εσωτερικό - εικόνα 2

Το άγνωστο και γραμμένο για μαριονέτες «Εσωτερικό» (1891) λειτουργεί σαν ιαπωνικό χαϊκού: συμπυκνώνει όλη τη σοφία του για το «καθημερινό τραγικό». Μόλις στη δεύτερη σκηνοθεσία της, η Σοφία Μαραθάκη στήνει με διακριτό αντι-ψυχολογικό ύφος μια παράσταση στατική, αλλά νευρώδη, βαθιά ανησυχαστική και εικαστικά αγέρωχη (σκηνικά: Εύα Μαραθάκη, κοστούμια: Ιωάν. Τσάμη).

Σχεδόν ασάλευτοι, αλλά σε εσωτερική εγρήγορση βρίσκονται οι τρεις μαντατοφόροι-αφηγητές (Ν. Κοψιδάς, Αλ. Ντεληθέου και Σ. Τσακομίδης) και αντιστικτικά λειτουργούν οι συγγενείς της νεκρής (Ε. Νικηφόρου, Κ. Παπαθεοδώρου, Φ. Παπαχριστοπούλου): βωβά πρόσωπα, κινούμενα σαν νευρόσπαστες μαριονέτες, ίσως όμως με μια γκροτέσκα υπερβολή που δεν χρειαζόταν. Ειδική μνεία αρμόζει στη μετάφραση του Δ. Δημητριάδη.

Σημείωση: Η κριτική αφορά την πρώτη παρουσίαση του έργου. Στην τωρινή επανάληψή του ο Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου παίζει εναλλάξ με τον Κώστα Κορωναίο το ρόλο ενός από τους συγγενείς. Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 10/4/2014.



Περισσότερες πληροφορίες

Εσωτερικό

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 65 '

Ο Βέλγος νομπελίστας καταθέτει ένα παιγνιώδες όσο και τρομακτικό έργο-άσκηση εξοικίωσης με το θάνατο, με αφορμή την αναγγελία του πνιγμού μιας κοπέλας στους δικούς της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.