Το θείο τραγί

3,5

H ηλεκτρισμένη ερμηνεία ενός «αλήτικου» αριστουργήματος του Σκαρίμπα, μπροστά σε ένα μικρόφωνο, συνοδεία ζωντανής μουσικής, σαν να πρόκειται για ροκ συναυλία.

Το θείο τραγί

H ηλεκτρισμένη ερμηνεία ενός «αλήτικου» αριστουργήματος του Σκαρίμπα, μπροστά σε ένα μικρόφωνο, συνοδεία ζωντανής μουσικής, σαν να πρόκειται για ροκ συναυλία.

Το θείο τραγί - εικόνα 1

«Ήμουν το θείο τραγί! Μεεεε…» βελάζει και τραγουδάει ο Άρης Μπινιάρης-Παντελέων, έχοντας γίνει ο ίδιος, ως απόλυτος περφόρμερ, ο αλητήριος ήρωας του σύντομου μυθιστορήματος του 1933, ο οποίος επιστρέφει στα πάτρια εδάφη για να γίνει σταβλάρχης στις υπηρεσίες της παλιάς του αγαπητικιάς κι έπειτα να την… οργώσει και να φύγει, όπως θέλει, «στην ερημιά του χρόνου», αφήνοντας όμως για πάντα το μόρτικο καρπό του στην κοιλιά της.
Ήταν, λοιπόν, ο Γιάννης Σκαρίμπας ένας μακρινός απόγονος του Μποντλέρ και του Ρεμπό; Ένας αφανής Έλληνας μπίτνικ; Μήπως ήταν ο Τζακ Κέρουακ ή ο Ουίλιαμ Μπάροουζ των τόπων μας και των καιρών του; Και μήπως το πρώτο του μυθιστόρημα, το «Θείο τραγί», θα έπρεπε να είναι από τα «ευαγγέλια» της λογοτεχνικής μας νεωτερικότητας και ο οργισμένος ύμνος της τωρινής και αμφίβολης επαναστατικότητάς μας; Ακούγοντάς το να ερμηνεύεται από τον Άρη Μπινιάρη-Παντελέοντα αλήτικα και σκωπτικά, διονυσιακά και χοϊκά, με μια διάχυτη ειρωνεία και σε ένα διαρκή κλαυσίγελο, σαν να είναι μια καταραμένη μπαλάντα, τέτοιες σκέψεις έκανα για το ελάχιστα γνωστό αριστούργημα του παραγνωρισμένου συγγραφέα και ποιητή του ελληνικού Μεσοπολέμου.
Να όμως που 30 χρόνια μετά το θάνατο του Σκαρίμπα ένας νέος δημιουργός, ο γιος του ηθοποιού και σκηνοθέτη Γιώργου Μπινιάρη, με μια πορεία που είχε ως σημείο εκκίνησης το θέατρο δρόμου και την ομάδα Παντούμ αλλά και την επανερμηνεία του αρχαίου δράματος (έχει ανεβάσει την «Αντιγόνη» και τις «Βάκχες»), καταπιάνεται με το «Θείο τραγί», αυτό το παράφορο κι όμως ελάχιστα γνωστό μανιφέστο ενάντια στις συμβάσεις της καθεστηκυίας τάξης.

Γιατί ο Σκαρίμπας (1893-1984), ενδεχομένως επειδή αντικρουόταν σε ό,τι έμελλε να ορίσει την αστική/εθνική μυθολογία της «ελληνικότητάς» μας, δεν έγινε ποτέ τόσο δημοφιλής όσο ο Θεοτοκάς ή ο Τερζάκης, ούτε όσο ο Ρίτσος ή Ελύτης. Ο ίδιος ουδέποτε έζησε μποέμικη ζωή, όμως οι αντι-ήρωες των γραπτών του, όπως ο στρατοκόπος Γιάννης στο «Θείο τραγί», ανήκουν στις στρατιές των «εξαίσιων τεράτων» που γοητεύουν όσους οραματίζονται πως είναι «πολίτες του απείρου με μόνη σφραγίδα τον πάτο τους», για να «κλέψω» δυο φράσεις του ίδιου του Σκαρίμπα.
Είναι απολαυστικό να βλέπεις πώς μπλέκονται στην περφόρμανς του «Bios» ο λόγος του Σκαρίμπα –αχ, να μιλούσαμε έτσι– και η ηλεκτρισμένη ζωντανή μουσική – ένα ιδίωμα γκραντζ και ροκ, με το μπάσο (Τάκης Βαρελάς) να λειτουργεί κάποτε και σαν ηλεκτρική κιθάρα αλλά και τα τύμπανα (Βασίλης Γιασλακιώτης) να καθορίζουν το ρυθμό της αφήγησης. Παρουσιάζει επίσης εξαιρετικό ενδιαφέρον ο διάλογος της μουσικής με τα ασπρόμαυρα βίντεο (Βασίλης Χαραλαμπίδης) με τις μεσοπολεμικές εικόνες. Ας σημειώσω εδώ πως η συγκεκριμένη παράσταση υπήρξε, κατά τη γνώμη μου, το καλλιτεχνικό outsider του 2011 και μια από τις πιο αξέχαστες θεατρικές εμπειρίες που έχω ζήσει. Επαναλαμβάνεται φέτος εκ νέου και την είδα στη νέα της πρεμιέρα, την προηγούμενη Πέμπτη.

Κάποια προβλήματα με την ένταση του ήχου και τη χρήση των φωτισμών θεωρώ πως, κατά τη διάρκεια των επόμενων παραστάσεων, θα διορθωθούν. Τα πάντα όμως, όπως και τότε έτσι και τώρα, ορίζονται από την αδρή, εξπρεσιονιστική, σωματική ερμηνεία του Άρη Μπινιάρη-Παντελέοντος μπροστά στο μικρόφωνο^ ακόμη και τα ακροδάχτυλά του παθιάζονται. Η περφόρμανς του είναι λιτή αλλά παράφορη, μεστή πάθους και συναισθημάτων, άψογα οργανωμένη σύμφωνα με τους κώδικες μιας ροκ ερμηνείας. Και είναι αυθεντική μες στην παραδοξότητά της, ειλικρινής μες στην επιτήδευσή της και, πάνω απ’ όλα, ανασταίνει τον πυρετικό λόγο και την αναρχική σκέψη του μπαρμπα-Γιάννη Σκαρίμπα. Και αυτό το τελευταίο θα του το χρωστάμε.

Περισσότερες πληροφορίες

Το θείο τραγί

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 60 '

Ένας αλήτης επιστρέφει στα πάτρια εδάφη για να ανατρέψει την «τακτοποιημένη» ζωή της αλλοτινής του αγαπημένης στην ανανεωμένη «ηλεκτρισμένη» μεταφορά του ομώνυμου διηγήματος στη σκηνή με live DJ set του J. Mouzakitis και video art του Kelloggs.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.