Φον Δημητράκης

3,5

Ο Πέτρος Φιλιππίδης, μαζί με έναν πολύ καλό θίασο, καταφέρνει αβίαστα να περάσει τη θέρμη του έργου στο κοινό.

Φον Δημητράκης

Το πάθος για εξουσία ευτελίζει τον άνθρωπο και με τον «Φον Δημητράκη» του ο Ψαθάς, αν και μιλά για έναν πολιτικάντη την περίοδο της γερμανικής κατοχής, «φωτογραφίζει» τη διαχρονικότητα της λαμογιάς. Ο Πέτρος Φιλιππίδης, μαζί με έναν πολύ καλό θίασο, καταφέρνει αβίαστα να περάσει τη θέρμη του έργου στο κοινό.

Φον Δημητράκης - εικόνα 1

Το τρίπτυχο «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» μοιάζει να δίνει νόημα στη ζωή του κυρίου Χαρίτου, ενός πολιτικάντη που ζει με το απωθημένο της μεγάλης πολιτικής καριέρας. Οι μάσκες, ωστόσο, πέφτουν μόλις γεύεται το μεθυστικό ποτό της εξουσίας. Πολιτευόμενος και πριν από το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο κύριος Δημητράκης συνθλίβεται ψυχολογικά υπό τη σκιά των πολιτευτών που κατάφεραν να καθίσουν στην υπουργική καρέκλα.Όταν όμως του δίνεται η ευκαιρία, δεν διστάζει να συνεργαστεί με τους κατακτητές και να κάνει το μίζερο όνειρό του πραγματικότητα, ξεχνώντας τις αξίες που υποτίθεται ότι πρέσβευε. Ως πάτερ φαμίλιας, μπορεί να διατείνεται πως ενδιαφέρεται για το καλό της οικογένειάς του, με ευκολία όμως αποκηρύσσει γιο και αδελφό που αποφάσισαν να ταχτούν με το μέρος των ανταρτών, ενώ είναι έτοιμος να «ξεπουλήσει» την κόρη του σ’ έναν πολύ μεγαλύτερό της άντρα, τον κύριο Ζαρλά, μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, που διατηρεί στενές σχέσεις με υψηλόβαθμους της Γκεστάπο.

Κωμωδία ή δράμα; Η παράσταση παρακολουθείται μ’ ένα σταθερό μειδίαμα στα χείλη. Είναι πολλές οι στιγμές που τίθεται το ερώτημα καθώς η υπόθεση του έργου διαδραματίζεται σε μια σκληρή εποχή και ξεσκεπάζει σωρεία κοινωνικών ψευδών αλλά και τις υπαρξιακές παλινωδίες των ανθρώπων που διψούν για αναγνώριση. Ο Πέτρος Φιλιππίδης ανέλαβε ένα δύσκολο εγχείρημα. Θέλησε να κάνει κωμωδία, υπογραμμίζοντας ωστόσο τη δραματικότητα και οπωσδήποτε τη σημαντικότητα των γεγονότων και τον αντίκτυπο που έχουν στη ζωή των ανθρώπων σε καιρό πολέμου.

Φον Δημητράκης - εικόνα 2

Σε ένα μεγάλο βαθμό το καταφέρνει αναδεικνύοντας τις θεατρικές ποιότητες του έργου του Ψαθά μέσα στο σκηνικό περιβάλλον του Γιώργου Γαβαλά, που αποτυπώνει επιτυχημένα τον κλειστοφοβικό κατοχικό κόσμο. Η σκηνοθεσία προωθεί την πλοκή με γοργούς, εύθυμους ρυθμούς και αποτυπώνει τον (αρκετά δυνατό) απόηχο του έργου στο σήμερα. Ευχάριστες, μπριόζες, κάποτε ευφυώς κωμικές και κάποτε απλώς πλακατζίδικες οι ερμηνείες των ηθοποιών.

Στο ρόλο του κυρίου Χαρίτου, που έγινε Φον Δημητράκης με το που ανέλαβε το υπουργείο Ασφάλειας, ο Πέτρος Φιλιππίδης προσπάθησε να ισορροπήσει το φαρσικό ύφος με το τραγικό ύψος των περιστάσεων, χωρίς να αποφύγει την υπερβολή σε κάποιες σκηνές. Το κωμικό του γκελ στο κοινό και οι χιουμοριστικές δεξιότητές του είναι αδιαμφισβήτητες, όμως θα θέλαμε πολύ να τον βλέπαμε να αναδεικνύει πιο έντεχνα τη φλεγματικότητα του ρόλου. Αγέρωχη και εκφραστική, η Μαρία Κατσανδρή, ως κυρία Χαρίτου, μας κάνει να τη συμπαθήσουμε στην αρχή και προκαλεί τον οίκτο όταν ξιπάζεται ως κυρία υπουργού.

Στιβαρή η ερμηνεία του Γεράσιμου Σκιαδαρέση επέτρεψε να βγει η συγκίνηση και να αναδυθούν οι ιδεολογικές αγωνίες του Λεωνίδα που στηρίζει κρυφά τους αντάρτες. Εξίσου στιβαρός με στεντόρεια φωνή ήταν και ο Δημήτρης Μαυρόπουλος (κ. Ζαρλάς). Η Φαίη Ξυλά, αν και διαχειρίζεται με συνέπεια το ρόλο της, φαντάζει λιγότερο ισχυρή επί σκηνής συγκριτικά με τους συμπρωταγωνιστές της. Ταιριαστή η υπόλοιπη διανομή (Γιάννα Παπαγεωργίου, Γιώργος Ψάλτου, Μανώλης Χουρδάκης, Χριστίνα Σπατιώτη, Χρύσα Κλουβά, Θανάσης Ισιδώρου) ακολουθεί την πρωταγωνιστική ομάδα με καλές ερμηνείες.

Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 16/01/2014

Περισσότερες πληροφορίες

Φον Δημητράκης

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Ένας ψεύτης πολιτευτής γίνεται υπουργός της κατοχικής κυβέρνησης και γελοιοποιείται για χάρη της εξουσίας, προκαλώντας έτσι προβλήματα αλλά και αντιδράσεις μέσα στην οικογένειά του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
04/05/2024

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.