Ο Έμπορος της Βενετίας

3

Με σκηνικά που αποτίνουν φόρο τιμής στην ομώνυμη παράσταση του 1960 και με μια σκηνοθεσία παλαιάς κοπής, αλλά μεγάλης ακρίβειας, η σκοτεινή σαιξπηρική κωμωδία βρίσκει έναν ιδανικό ­Σάιλοκ στο πρόσωπο του ­Νικήτα Τσακίρογλου.

Ο Έμπορος της Βενετίας

Με σκηνικά που αποτίνουν φόρο τιμής στην ομώνυμη παράσταση του 1960 και με μια σκηνοθεσία παλαιάς κοπής, αλλά μεγάλης ακρίβειας, η σκοτεινή σαιξπηρική κωμωδία βρίσκει έναν ιδανικό ­Σάιλοκ στο πρόσωπο του ­Νικήτα Τσακίρογλου.

Ο Έμπορος της Βενετίας - εικόνα 1

Θα σου δανείσω, αλλά θέλω ένα κομμάτι από την όμορφη σάρκα σου»: αυτήν την παράδοξη ρήτρα θέτει σαν αστείο ο Νικήτας Τσακίρογλου, ως Εβραίος τοκογλύφος Σάιλοκ, στον Λάζαρο Γεωργακόπουλο, ο οποίος ερμηνεύει τον Βενετσιάνο –και xριστιανό– έμπορο του τίτλου Αντόνιο που ζητά δάνειο προκειμένου να βοηθήσει τον καλό του φίλο Μπασάνιο (Μάξιμος Μουμούρης) να εκπορθήσει την πολύφερνη ­νύφη Πόρσια (Μαρία Σκουλά). Το φυλετικό μίσος που πάντα υπέβοσκε ανάμεσα στον Σάιλοκ και τον Αντόνιο δυναμιτίζεται με αφορμή­ τη δυσκολία της έγκαιρης αποπληρωμής του δανείου. Ο φόνος του Αντόνιο αποφεύγεται τελικά χάρη στα δικανικά παιχνίδια της –μεταμφιεσμένης σε νομομαθή– Πόρσια. Αυτή είναι μόνο μία από τις μικρο-υποθέσεις του «Εμπόρου της Βενετίας» (1596-1597), αυτού του απλού σαν παραμύθι και παράδοξου σαν πολύσημη παραβολή (για όλο το κοινωνικό, πλουτοκρατικό, πολιτειακό και δικανικό σύστημα) έργου, το οποίο –παρά τις έντονα φορτισμένες δραματικές σκηνές του– δεν συγκαταλέγεται στις τραγωδίες του Σαίξπηρ, αλλά στις κωμωδίες του.
Ο Σπύρος Ευαγγελάτος έχει φωτίσει εύστοχα τις επιμέρους υποθέσεις του έργου, προσδίδοντάς του έτσι ένα γλυκόπικρο, μειλίχιο τόνο και μια ατμόσφαιρα «παραμυθιού για μεγάλους». Ο Νικήτας Τσακίρογλου δίνει την εντύπωση πως η στιγμή ήταν ιδανική για να ενσαρκώσει τον Σάιλοκ: με θαυμαστή άνεση, νομιμοποιεί στην ερμηνεία του την αμφισημία του ρόλου και δίνει καίρια υπόσταση­ στις εξωφρενικές αντιδράσεις του. Η Μαρία Σκουλά, αν και ηλικιακά μεγαλύτερη από ό,τι απαιτεί ο ρόλος κι ενδεχομένως περισσότερο κινητική από όσο χρειαζόταν, λειτουργεί ως άξιο αντίβαρό του στη σκηνή του δικαστηρίου. Ο υπόλοιπος θίασος, χωρίς να καταθέτει αξιοσημείωτες ερμηνείες, αποδεικνύεται εκφραστικός και συνεπής σε ό,τι του ζητήθηκε σκηνοθετικά, έστω κι αν ο Θανάσης Κουρλαμπάς (αν και είναι φανερή η προσπάθεια) μοιάζει να μη διαθέτει το ταμπεραμέντο για το ρόλο του τρελο-Γκρατσιάνο.
Συνολικά η παράσταση υστερεί σε δημιουργικότητα όσο και σε ζητήματα ρυθμού. Ωστόσο, για ένα κοινό που γαλουχήθηκε στα σκηνοθετικά ιδεώδη του 1960 ή του 1970 και δεν ενδιαφέρεται για νεότερες αναζητήσεις φαίνεται πως το ιδίωμα του Σπύρου Ευαγγελάτου –ένα κράμα φιλολογικής ακρίβειας, σεβάσμιας ανάδειξης του έργου και ανάλαφρης διάθεσης– συνιστά εγγύηση «καλού θεάτρου». Τα αψιδωτά σιδερένια σκηνικά του Γιώργου Πάτσα κλείνουν επίσης το μάτι στο παρελθόν, καθώς αποτελούν ολοφάνερα ένα φόρο τιμής σε εκείνα που σχεδίασε ο Κλεόβουλος Κλώνης για την παράσταση του Αλέξη Μινωτή το 1960 στο Εθνικό Θέατρο. Περισσότερο μοντέρνα κι επιβλητικά είναι τα κοστούμια –οι ζωηρόχρωμες κάπες του Γιάννη Μετζικώφ–, αλλά εντελώς άσχετα τα γυαλιά ηλίου. Ρέουσα και διόλου «παλιακή», παρά τις επιμέρους παραφωνίες της, η μετάφραση του Μίνου Βολανάκη.

ΑΚΡΟΠΟΛ Ιπποκράτους 9-11, 2103643700. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο έμπορος της Βενετίας

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Για χάρη ενός φίλου του, ένας έμπορος δανείζεται χρήματα από έναν τοκογλύφο και βάζει ενέχυρο ένα κομμάτι από τη σάρκα του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
04/05/2024

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.