Τίρζα

4

Ο Στέλιος Μάινας και η Άννα Μάσχα δίνουν ένα διπλό ερμηνευτικό ρεσιτάλ ως άσπονδοι σύζυγοι, σε ένα πολύ ιδιότυπο έργο που σαρκάζει ανελέητα την πτώση του ευρωπαϊκού ουμανισμού μέσα από μια παράδοξη όσο και αξέχαστη οικογενειακή ιστορία.

Τίρζα

Ο Στέλιος Μάινας και η Άννα Μάσχα δίνουν ένα διπλό ερμηνευτικό ρεσιτάλ ως άσπονδοι σύζυγοι, σε ένα πολύ ιδιότυπο έργο που σαρκάζει ανελέητα την πτώση του ευρωπαϊκού ουμανισμού μέσα από μια παράδοξη όσο και αξέχαστη οικογενειακή ιστορία.

Τίρζα - εικόνα 1

Η καταστροφή της οικογένειας Χοφμέιστερ θα μπορούσε να παρομοιαστεί με εκείνη του οίκου των Ατρειδών αν ο Άρνον Γκρούνμπεργκ δεν την είχε μπολιάσει με τόση σαρκαστική υπερβολή και προβοκατόρικη ωμότητα, υπονομεύοντας την τραγικότητά της με έναν αλλόκοτο, γκροτέσκο τόνο. Γιατί ο 42χρονος Ολλανδός συγγραφέας θέλει να δούμε, μέσω ενός οριακού οικογενειακού χρονικού, την κατάντια του δυτικού πολιτισμού, τη λήθη του ανθρωπισμού.
Κεντρικός ήρωας είναι ο φιλήσυχος μεσοαστός οικογενειάρχης Γέργκεν Χοφμέιστερ (Στ. Μάινας), ένας άνθρωπος που δεν αντιδρά ποτέ, ούτε όταν τον εγκαταλείπει η σεξουαλικά ακόρεστη σύζυγός του (Αν. Μάσχα) ούτε όταν χάνει –λόγω της χρηματοπιστωτικής κρίσης– τις επενδύσεις μιας ολόκληρης ζωής. Κάποια στιγμή πιάνει στα πράσα τη μεγάλη του κόρη (Ίρ. Μάρα) με τον νοικάρη του (Γ. Τσαμπουράκης). Θολώνει. Κατηγορεί τον νοικάρη για βιασμό και τον χτυπά βίαια. Κι όμως, αυτό δεν είναι τίποτα μπροστά σε όσα θα διαπράξει όταν η σύζυγός του επιστρέψει και η πολυαγαπημένη μικρή του κόρη Τίρζα (Ηλ. Μαυρομάτη) τα φτιάξει με έναν Άραβα (Τ. Δημητρόπουλος) ο οποίος του θυμίζει τον τρομοκράτη που έπεσε στους Δίδυμους Πύργους. Η άγρια συνειδητοποίηση όσων έχουν συμβεί θα έρθει, εν είδει κάθαρσης, μόνο όταν ο Χοφμέιστερ φτάσει στην Αφρική.
Η θεατρική διασκευή υστερεί, σε σχέση με το πρωτότυπο μυθιστόρημα, στην ανάδειξη των ιστορικών, οικονομικοκοινωνικών και πολιτικών αιτίων της πτώσης του Χοφμέιστερ και αποδίδει την ευθύνη της συντριβής του σχεδόν αποκλειστικά στην επιστροφή της συζύγου και στην παθητική στάση της αυτολύπησης την οποία μάταια πασχίζει να αρνηθεί. Η παγίδα, πάντως, της λογοτεχνικής αφηγηματικότητας έχει αποσοβηθεί χάρη στις γοργές εναλλαγές και στους σφιχτούς διαλόγους, έστω κι αν συχνά οι στιχομυθίες θυμίζουν ψευδο-φιλοσοφικά τσιτάτα και οι αντιδράσεις των ηρώων ψυχαναλυτικές θεωρίες για τους μηχανισμούς του εγώ. Ο Κ. Φιλίππογλου γράπωσε σωστά το δραστικό ρυθμό του έργου.
Οι άστοχοι όμως κινησιολογικοί αυτοσχεδιασμοί και η διάθεσή του να χορογραφήσει κάθε σκηνή, εκτός του ότι δεν ταιριάζουν καθόλου στο νατουραλιστικό και ψυχολογικό υπόβαθρο του έργου –αποπροσανατολίζοντας έτσι τον θεατή–, παραπέμπουν επιπλέον σε ασκήσεις εν ώρα πρόβας. Η προχειρότητα στη σκηνογραφία και την ενδυματολογία (Γ. Μετζικώφ) και η αδιάφορη περιγραφικότητα της μουσικής (Lost Bodies) όσο και η γενικότερη απογοητευτική αισθητική, με τις πλαστικές καρέκλες και το ογκώδες τραπέζι, κοντράρονται με τις αγέρωχες, πλούσιες, ώριμες και πλήρεις ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών αλλά και με τη συνέπεια του υπόλοιπου θιάσου.
Ο Στ. Μάινας δίνει σάρκα και οστά σε κάτι σχεδόν άπιαστο, στην ανεμοδαρμένη ψυχοσύνθεση του Χοφμέιστερ – προσέξτε την καρτερικότητά του όταν υποχρεώνεται να συμβουλέψει την Τίρζα πώς να χάσει την παρθενιά της ή τις κωμικοτραγικές εκλάμψεις του καθώς και το σπαρακτικό μονόλογο του τέλους. Η Άννα Μάσχα, σαρωτική ως απομεινάρι των χίπικων ’60s κι αιώνια έφηβη –«μια σκύλα σε οίστρο» κατά τον σύζυγό της–, επικυρώνει με αυτήν τη μοντέρνα ερμηνεία την ικανότητά της να μπαίνει στο πετσί των ρόλων.

ΙΛΙΣΙΑ Παπαδιαμαντοπούλου 4, Ιλίσια, 2107210045. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Τίρζα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Μια αλληγορική ιστορία για τα εγκλήματα του σύγχρονου Ευρωπαίου απέναντι στους συνανθρώπους και τους απογόνους του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.