Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

3

«Καβαφική» ανάγνωση του αμερικανικού μονόπρακτου, ατμοσφαιρική, αλλά ράθυμη σκηνοθεσία βασισμένη στη σύζευξη κινηματογράφου και θεάτρου και αξιόλογες ερμηνείες.

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

«Καβαφική» ανάγνωση του αμερικανικού μονόπρακτου, ατμοσφαιρική, αλλά ράθυμη σκηνοθεσία βασισμένη στη σύζευξη κινηματογράφου και θεάτρου και αξιόλογες ερμηνείες από την Μπέττυ Αρβανίτη και τη Λουκία Μιχαλοπούλου.

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι - εικόνα 1

Η εικόνα του Νίκου Κουρή, ως ηδυπαθούς συνδαιτυμόνα σε ομοφυλοφιλικό πάρτι-ενθύμιο ρωμαϊκού οργίου, στοιχειώνει την παράσταση έστω κι αν ο ηθοποιός­ δεν παίζει σε αυτήν. εμφανίζεται μόνο στα ασπρόμαυρα βίντεο του Χρήστου Δήμα που προβάλλονται πίσω από το ριντό της άδειας σκηνής. Μια παρόμοια λογική παρουσίας/απουσίας πρυτανεύει στο «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» (1958). Ο μεγάλος απών (αλλά πανταχού παρών στα λόγια και στις πράξεις των υπολοίπων) είναι ο νεκρός ομοφυ­λόφιλος ποιητής Σεμπάστιαν, ο οποίος ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι κατασπαράχτηκε από μια αγέλη πεινασμένων παιδιών. Η ξαδέρφή του Κάθριν υπήρξε μάρτυρας αυτής της ανήκουστης ωμοφαγίας. Όμως η μητέρα του Βάιολετ επιδιώκει έναν άλλο σπαραγμό – τη λοβοτομή της, ώστε «να μη σπιλώνει με τα λόγια της τη μνήμη του Σεμπάστιαν».

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι - εικόνα 2

Έργο αδυσώπητης ομορφιάς και υψηλής δραματικής στάθμης, το «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» είναι ένα εκτενές μονόπρακτο, υπέρμετρα στατικό και αναλυτικό, διαρθρωμένο μεν πάνω στους κώδικες του ψυχολογικού ρεαλισμού, διαποτισμένο δε με ένα διάχυτο λυρισμό, νεο-ρομαντισμό, ακόμη και μια ροπή στο μελοδραματισμό. «Ακομη ένα γραμμάτιο τύψεων του Τενεσί Ουίλιαμς απέναντι στην αδερφή του Ρόουζ, την οποία η μητέρα τους οδήγησε σε μετωπική λοβοτομή αφήνοντάς τη διανοητικά ανάπηρη»: έτσι χαρακτηρίζει στο σκηνοθετικό του σημείωμα το «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» ο Δημήτρης Μαυρίκιος. Η «φωνή» της Ρόουζ αντηχεί κάποια στιγμή στην παράσταση, όπως και η «φωνή» του Σεμπάστιαν, μέσα από το υποτιθέμενο τελευταίο ποίημά του, το οποίο ο Ουίλιαμς αφαίρεσε από την τελική εκδοχή του έργου.
Το ποίημα αναφέρεται στον Άγιο Σεβαστιανό, «ομοερωτικό σύμβολο της Αναγέννησης και σύγχρονό μας “gay icon”», όπως τονίζει ο Μαυρίκιος, για να συμπληρώσει: «Η παράσταση θέλησε να αποκαταστήσει ένα ποίημα που θα την καθορίσει». Εντάσσοντάς το, λοιπόν, ξανά στο έργο κι επιτείνοντας τον τόνο του ομοφυλοφιλικού επικήδειου που το διατρέχει, ο Μαυρίκιος στήνει μια παράσταση πνιγηρά ατμοσφαιρική και υπογραμμίζει με τη χρήση­ των βίντεο τους συμβολισμούς και τους υπαινιγμούς του Ουίλιαμς­. Έχει επιδείξει εμβρίθεια απέναντι στο υλικό του – μπορεί κάποιος να «διαβάσει» στην παράστασή του διά­φορες θεωρίες ανάλυσης (από τις αρχέγονες τελετουργίες ωμοφαγίας μέχρι τη φροϊδική ψυχανάλυση).
Απουσιάζει όμως η δυναμική εκείνη θεατρική λύση που θα έδινε πνοή στη ραδιοφωνικής χροιάς σκηνοθεσία του και στο (μάλλον πληκτικό για όσους γνωρίζουν την υπόθεσή του) έργο. Η ολόγυμνη εμφάνιση της Κάθριν στον αποκαλυπτικό μονόλογό της είναι μια ενδιαφέρουσα «ρωγμή» και η Λουκία Μιχαλοπούλου καταθέτει μια πολύ αξιόλογη ερμηνεία. Εξίσου εντυπωσιακή ως συμπλεγματικά αφοσιωμένη Βάιολετ είναι η Μπέττυ Αρβανίτη, ενώ από τον υπόλοιπο θίασο ξεχωρίζει η Βαγγε­λιώ Ανδρεαδάκη (παίζουν επίσης οι Αλέξανδρος Βάρθης, Άννα Πατητή και Γιάννης Φλουράκης). Το πιο ενδιαφέρον ίσως στοιχείο της παράστασης είναι βιογραφικό: γεννημένος στο Κάιρο και μεγαλωμένος στο Πορτ Σάιντ, ο Δημήτρης Μαυρίκιος διατρέχει με το μελαγχολικό βλέμμα μιας καβαφικής decadence την αμερικανική θλίψη του Ουίλιαμς.

ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 2108838727. Διάρκεια: 95΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 95 '

Η Βάιολετ θεωρεί υπεύθυνη για το θάνατο του γιου της την ξαδέρφη του κι επιθυμεί να την κλείσει σε ψυχιατρική κλινική. Η αναμέτρηση των δύο γυναικών θα είναι ολέθρια

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Nomsferatu" γιορτάζει το Halloween

Ο Δράκουλας που… δεν φοβάται να γελάσει μας περιμένει στο Θέατρο 104, για να γιορτάσουμε Halloween με γέλιο, τρόμο και δαγκωματιές, σε μια μαύρη κωμωδία γεμάτη φαντάσματα και spooky διάθεση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
31/10/2025

Ελληνικός θίασος σε βρετανικό "Οιδίποδα" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση;

Πότε κάνει πρεμιέρα η πολυαναμενόμενη παράσταση "Οιδίποδας" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με Έλληνες ηθοποιούς;

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Μετά τον Δημήτρη Πασσά, η πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρέλαβε τη σκυτάλη από τη Λίνα Μενδώνη.

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.