Ηλέκτρα

3

Μια ενδιαφέρουσα παράσταση καλλιτεχνών της νεότερης γενιάς, συγκρατημένα «σύγχρονη», με γνώμονα την παρουσίαση του αρχαίου δράματος σε κλειστό χώρο τόσο για το ελληνικό όσο και για το ξένο κοινό της πόλης μέσω της χρήσης υπέρτιτλων.

Ηλέκτρα

Μια ενδιαφέρουσα παράσταση καλλιτεχνών της νεότερης γενιάς, συγκρατημένα «σύγχρονη», με γνώμονα την παρουσίαση του αρχαίου δράματος σε κλειστό χώρο τόσο για το ελληνικό όσο και για το ξένο κοινό της πόλης μέσω της χρήσης υπέρτιτλων.

Ηλέκτρα - εικόνα 1

Φονική παρθένα και αμετανόητη εκδικήτρια, η σοφόκλεια Ηλέκτρα είναι ταγμένη σε ένα σκοπό: να τιμωρήσει τη μητέρα της Κλυταιμνήστρα και τον θείο της κι εραστή της μητέρας της Αίγισθο για το φόνο του πατέρα της Αγαμέμνονα. Όπως το θέτει και η πανεπιστημιακός Ελένη Παπάζογλου (στο εξαιρετικό βιβλίο της «Το πρόσωπο του πένθους»): «η Ηλέκτρα προτείνει ένα έμπλεο μίσους “οφθαλμόν αντί οφθαλμού”». Ως Ηλέκτρα, η Βάσω Καβαλιεράτου βουλιάζει στον πυρήνα του μίσους, με μια όμως παράταιρη καθημερινότητα, «γλιτώνοντας» ίσως έτσι τον ρόλο από την πολυφορεμένη έννοια της τραγικότητας. Μοιάζει, ωστόσο, συμπλεγματικά μετέωρη, κάπου ανάμεσα στα αρχέτυπα και στη σύγχρονη ψυχολογία. Η πορεία του ρόλου είναι υποκριτικά και σκηνοθετικά ασαφής.
Η μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά ανοίγει την κατεύθυνση προς το πολιτικό πεδίο, βάζοντας την Ηλέκτρα να δηλώνει: «Δεν θέλω να ζω μ’ αυτούς τους νόμους». Πράγματι, η Ηλέκτρα δεν θέλει να ζει με αυτούς τους νόμους – ούτε και με αυτό το πένθος. Η παράσταση δεν παρουσιάζει τους δύο μητροκτόνους, την Ηλέκτρα και τον αδερφό της Ορέστη, ως κατ’ ουσίαν τυραννοκτόνους. Ανοίγει το διάλογο μύθου και παρόντος, κυρίως όμως χάρη στην ιερατική και αφαιρετική όψη της παράστασης με την εντυπωσιακή «μεταλλόφωνη» πύλη που παράγει… μουσική (Κλειώ Μπομπότη). Αποφεύγοντας τις ρητορείες και το στόμφο, αλλά δίχως να ανατρέπει τις συμβάσεις, ο Ξανθόπουλος προτείνει ένα νηφάλιο, στατικό και στοχαστικό ύφος στα όρια του νεοκλασικισμού. μόνο που μες στη σκηνική νηνεμία χάνεται, λόγου χάρη, η εκρηκτική σκηνή της αναγνώρισης Ηλέκτρας και Ορέστη (ο Γιάννης Παπαδόπουλος με σκηνική δύναμη, αλλά άγουρη φωνή).

Ηλέκτρα - εικόνα 2

Πάντως, δεν είναι τόσο τα δύο βασικά πρόσωπα όσο τα περιφερειακά που κάνουν αίσθηση, όπως ο Θανάσης Δόβρης –να ένας νέος ρολίστας– ως Παιδαγωγός με… αυξημένες αρμοδιότητες: εκπαιδευτής του Ορέστη στον ρόλο του «εκτελεστή» κι ενορχηστρωτής του δόλου. «Τελειώνετε με το άπληστο βουητό της ευτυχίας σας. Μπείτε μέσα», διατάζει τα δύο αδέρφια στέλνοντάς τα στο παλάτι για να ξεπαστρέψουν τη μητέρα τους. Η Μαρία Πανουργιά προσεγγίζει την Κλυταιμνήστρα φλερτάροντας με το μεταμοντέρνο: γίνεται η μπουρζουά πόρνη που δεν μπορεί να σταθεί στα πόδια της από τις καταχρήσεις, το φόβο, ίσως και τις ενδόμυχες τύψεις. «Φυσικοί», σχεδόν καθημερινοί είναι οι Κατερίνα Μαυρογεώργη (Χρυσόθεμις) και Γιάννης Λεάκος (Αίγισθος).
Τη μεγάλη διαφορά κάνει ο Χορός, ενδεδυμένος από την Ιωάννα Τσάμη με κοθόρνους κι «εξωτικές» ενδυμασίες, που παραπέμπουν ταυτόχρονα σε ταναγραίες κόρες, παραδοσιακή φορεσιά κάποιου βαλκανικού έθνους και στη… Φρίντα Κάλο! Ιδανικά ερμηνευμένος από τις Στέλλα Βογια­τζάκη και Νάνσυ Σιδέρη και τολμηρά εκπαιδευμένος από τη Ρηνιώ Κυριαζή (φωνητική), αυτός ο διμελής Χορός με την κουκλίστικη εμφάνιση και τις παιδικές φωνούλες συντρέχει την Ηλέκτρα με τους παρηγορητικούς ψιθύρους, τους μελωδικούς λαρυγγισμούς, τα νανουρίσματα και τα μοιρολόγια του. Το ερώτημα της σύγχρονης ερμηνείας του αρχαίου Χορού μοιάζει εδώ να απαντήθηκε επιτυχώς.

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 2103464380. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηλέκτρα

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Μετά τη δολοφονία του Αγαμέμνονα από τη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα και τον Αίγισθο, ο γιος του Ορέστης επιστρέφει στο παλάτι με σκοπό να εκδικηθεί

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.