Η Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου καταγγέλλει τη διοίκηση του ΣΕΗ για παραπλάνηση των Ελλήνων ηθοποιών

Με επιστολή της η ΠΕΘ κάνει λόγο για παραπλάνηση των εργαζομένων ηθοποιών σχετικά με το μέλλον του εργασιακού τους καθεστώτος.

Η Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου καταγγέλλει τη διοίκηση του ΣΕΗ για παραπλάνηση των Ελλήνων ηθοποιών

Την Παρασκευή 12/4 η Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου (ΠΕΘ) έστειλε επιστολή μέσα από την οποία καταγγέλλει δημόσια τη διοίκηση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) για παραπλάνηση των εργαζομένων ηθοποιών σχετικά με το μέλλον του εργασιακού τους καθεστώτος.

Η αλήθεια για την "Επιχειρησιακή" Συλλογική Σύμβαση με το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών

"H Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου παραμένει σταθερή στην πάγια θέση της ότι οι ηθοποιοί είναι πολύτιμοι συνοδοιπόροι του έργου της και πολύτιμοι συνεργάτες ενός εκάστου των παραγωγών που εκπροσωπεί. Στη βάση αυτής της θέσης στάθηκε, στέκεται και θα στέκεται στο πλευρό των ηθοποιών σε κάθε εύλογο αίτημά τους αλλά και στις αγωνιστικές τους κινητοποιήσεις. Η ΠΕΘ, με κάθε ευκαιρία, κάλεσε, προσφέρθηκε και προσφέρεται στην συνομολόγηση Συλλογικής Σύμβασης με το ΣΕΗ.

Για λόγους που, προφανώς, ανάγονται στις προθέσεις της Διοίκησης του ΣΕΗ και καθόλου δεν σχετίζονται με οιαδήποτε δική μας άρνηση για διάλογο και συνεννόηση, η Διοίκηση του ΣΕΗ προτίμησε, ανεπίτρεπτα και  εν μέσω διαπραγματεύσεων, να προωθήσει στους παραγωγούς ένα ανορθολογικό και ελλιπές συμβατικό κείμενο "επιχειρησιακής" σύμβασης, επιχειρώντας να προκαταλάβει την αποδοχή του με την μέθοδο της "προσχώρησης" και επιχειρώντας να διαιρέσει τους παραγωγούς σε "καλούς" και "κακούς". Την καλούμε να απομακρύνει την μικροπολιτική από τις συνεννοήσεις μας. 

Επί της ουσίας: 1) Οικονομικο σκέλος: Ανορθολογισμός και ψέματα. Η ΠΕΘ έχει εξ αρχής συναινέσει στα μεγέθη των προτεινομένων από το ΣΕΗ μηνιαίων αποδοχών των παραστάσεων, που ρυθμίζει μερικώς και ουδέποτε αρνήθηκε την πληρωμή των προβών, στο πνεύμα της οικονομικής κλίμακας των αποδοχών των παραστάσεων. Αυτό δεν σημαίνει, ότι είναι – λογικώς, νομικώς και λειτουργικώς – αποδεκτό οι μηνιαίες αποδοχές των προβών να υπερβαίνουν ως προς το ύψος του τις μηνιαίες αποδοχές των παραστάσεων! Επ’ αυτού του "παραλογισμού", του οποίου την θεραπεία αναμέναμε, εφόσον έγινε προφορικά αποδεκτή από μέλη της Διοίκησης του ΣΕΗ, δεν υπήρξε πρόοδος – αντίθετα διακινούνται ψεύδη ότι δεν θέλουμε να πληρώσουμε "ένα χιλιάρικο" για τις πρόβες, όταν το συμβατικό τους κείμενο κάνει λόγο για "μηνιαίο μισθό 1.250 ευρώ", την ώρα που προβλέπει μηνιαίο μισθό 1.050 ευρώ για τις παραστάσεις από 4 - 6 εβδομαδιαίως! 

2) Ουσιώδη κενά της σύμβασης. Η ΠΕΘ εμμένει στη θέση της, ότι τα ρυθμιστικά κενά της σύμβασης που διακινείται από το ΣΕΗ προς υπογραφή είναι ΟΥΣΙΩΔΗ, η δε έλλειψή τους αποβαίνει σε βάρος του Θεάτρου ως οργανικό σύνολο.

Αποκλειστικότητα

Δεν επιθυμούμε την προτεινόμενη – παραδόξως – από το ΣΕΗ "αποκλειστικότητα" υπέρ ενός παραγωγού, επειδή περιορίζει την κινητικότητα των θιάσων και δημιουργεί "στρατούς" ηθοποιών στους σχεδιασμούς των ισχυρών παραγωγών. Μας προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση πώς οι ηθοποιοί προτείνουν αυτή τη ρύθμιση. Από την πλευρά μας, δεν επιθυμούμε να δεσμεύσουμε κανέναν ηθοποιό στις επιλογές του, πέραν από τα αυστηρά όρια της κάθε φορά συνεργασίας μας. Η ΠΕΘ παραμένει υπέρμαχος της ελεύθερης καλλιτεχνικής παραγωγής, σταθερός αντίπαλος των διαδικασιών "συγκέντρωσης" και "βιομηχανοποίησης" του Ελληνικού Θεάτρου και πιστεύει στην διακριτή και ισότιμη λειτουργία της θεατρικής παραγωγής από συναφείς λειτουργίες, όπως η τηλεοπτική ή κινηματογραφική παραγωγή. 

Αφανισμός μικρών θεάτρων

Δεν επιθυμούμε να συμπράξουμε στον αφανισμό των μικρών θεάτρων και των πειραματικών παραστάσεων (παρότι τα μέλη μας στην πλειοψηφία τους δεν ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία), επειδή θεωρούμε ότι εκεί βρίσκεται το "φυτώριο" της ανανέωσης της θεατρικής παραγωγής. Γι’ αυτό ζητούμε ρητή εξαίρεση και ειδική ρύθμιση για τα θέατρα χωρητικότητας έως 100 θέσεων. Η ΠΕΘ δεν διαπραγματεύεται την αρμονική της συνύπαρξη με τις μικρού μεγέθους και τις πειραματικές παραγωγές.

Συρρίκνωση θιάσων

Δεν επιθυμούμε να συμπράξουμε στην συρρίκνωση του μεγέθους των θιάσων, γι’ αυτό και ζητούμε ειδική ρύθμιση για βοηθητικούς ρόλους και τους μικρής επαγγελματικής διαδρομής ηθοποιούς, δεδομένου ότι η υπαγωγή τους στα μισθολογικά δικαιώματα της προτεινόμενης σύμβασης θα οδηγήσει μαθηματικά στην αφαίρεση αυτών των βοηθητικών ρόλων από τις παραστάσεις, δηλαδή περισσότερους άνεργους ηθοποιούς. Η ΠΕΘ θα υπερασπίζεται πάντα την ποιότητα των θεατρικών παραγωγών και το περιβάλλον ανάδειξης νέων καλλιτεχνών. 

Παραστάσεις ειδικού καθεστώτος

Δεν προτιθέμεθα να μπούμε σε ανασφάλεια δικαίου και "αφανείς" διαδικασίες για παραστάσεις βραχύβιες (έως 15 παραστάσεις), για παραστάσεις "ειδικού καθεστώτος" (επιχορηγούμενες κτλ. που ενδέχεται να εκτελούνται με μεμονωμένες παραστάσεις εντός μίας θεατρικής περιόδου), για τις οποίες προτείνουμε να υπάρξει ρύθμιση ανάλογη αυτής των παιδικών παραστάσεων. Η ΠΕΘ διεκδικεί "καθαρούς λογαριασμούς" με τους ηθοποιούς.

Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως οι βελτιώσεις που έχουμε προτείνει στο ΣΕΗ πολύ λιγότερο αφορούν τα στενά οικονομικά μας συμφέροντα αλλά αποδεικνύουν έμπρακτα την έγνοια μας για την ελεύθερη και δημιουργική θεατρική παραγωγή. Γι’αυτό επιστρέφουμε κάθε αιτίαση περί "υποκρισίας", αφού όσα διατυπώνουμε  (αποκλειστικότητα, "μικρά" θέατρα, βοηθητικοί ρόλοι κτλ.) εμείς τα υιοθετούμε με την υπογραφή μας την ώρα που οι πλέον αρμόδιοι (η Διοίκηση του ΣΕΗ) έπρεπε να τα προασπίζουν.

ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ στην ορθολογική και πλήρη ολοκλήρωση του διαλόγου μας, ΑΝΑΚΑΛΩΝΤΑΣ, παράλληλα, τη Διοίκηση του ΣΕΗ στον καλόπιστο διάλογο, από τον οποίο έχει απομακρυνθεί".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θα έχει τα μάτια σου": Παράταση για την παράσταση-έκπληξη του Ηλία Κουνέλα

Η πρωτότυπη σκηνική σύνθεση παρατείνεται για τρίτο κύκλο παραστάσεων, από τις 10 Μαΐου ως και τις 30 Ιουνίου στην Κάμιρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

"Macbeth": Η Σοφία Χιλλ συνσκηνοθετεί και ερμηνεύει Σαίξπηρ σε μια πρωτότυπη περφόρμανς

Η σπουδαία ηθοποιός μαζί με τον Κωνσταντίνο Χατζή παρουσιάζουν τη σαιξπηρική τραγωδία στην πρωτότυπη γλώσσα σε ένα αλώνι της Δυτικής Μάνης.

"Oι Παίχτες": Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει αυτό το καλοκαίρι!

Το άγνωστο έργο του Γκόγκολ που έγινε η απόλυτη talk of the town παράσταση επί δύο σεζόν, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή και με τον Γιάννη Νιάρρο επικεφαλής ενός εκρηκτικού θιάσου, βγαίνει σε καλοκαιρινή περιοδεία!

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.