"Νέκυια": Ο Γιάννης Αγγελάκας και το όνειρο μιας υποβλητικής Οδύσσειας

Η διασημότερη ραψωδία του εμβληματικού έπους μετασχηματίζεται σε υβριδική παράσταση μεταξύ θεάτρου και συναυλίας και κάνει πρεμιέρα στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση την Πέμπτη 21/12 –για συνολικά 6 βραδιές, με τη σκηνοθετική σφραγίδα του Χρήστου Παπαδόπουλου.

Neky_front Νέκυια © Τάσος Βρεττός

Αιώνες μετά τη δημιουργία της "Ιλιάδας" και της "Οδύσσειας", φιλόλογοι και ιστορικοί μπορεί ακόμα να ερίζουν για το αν υπήρξε ο Όμηρος (ή όχι), πάντως κανείς δεν αμφιβάλλει για το πόσο εμβληματικά παραμένουν αυτά τα δύο έπη: η θέση τους δείχνει ακλόνητη στο παγκόσμιο βασίλειο του πνεύματος, ενώ εξακολουθούν να εμπνέουν διάφορες σύγχρονες προσεγγίσεις στο αληθώς παμπάλαιο υλικό τους. Τώρα, λοιπόν, η διασημότερη και μάλλον πιο συζητημένη ραψωδία της "Οδύσσειας" –η "λ", η επονομαζόμενη και "Νέκυια"– μετασχηματίζεται σε υβριδική παράσταση μεταξύ θεάτρου και συναυλίας, δοσμένη "με πλήκτρα, φωνές και μουσικό πριόνι", όπως εύστοχα παρουσιάζεται στο συνοδευτικό δελτίο Τύπου. 

Η σύλληψη και η καλλιτεχνική επιμέλεια ανήκουν στον Γιάννη Αγγελάκα, ο οποίος αναλαμβάνει και τη μουσική (με τον Coti K. να συνεισφέρει ορισμένα πρόσθετα μέρη), τις ενορχηστρώσεις (με την αρωγή του Ηλία Μπαγλάνη), αλλά και την αφήγηση, παρέα με τη γνωστή ηθοποιό Όλια Λαζαρίδου. Όπως αποκαλύπτει, άλλωστε, ήταν με δική της παρότρυνση που ξεκίνησε να διαβάζει τα ομηρικά έπη πριν 15 χρόνια, διαπιστώνοντας ότι πρόκειται για κείμενα "υπεράνθρωπα", τα οποία ποτέ δεν αναδείχθηκαν σωστά στο πλαίσιο των εγχώριων σχολείων. Έχει δίκιο, το ξέρουμε όλοι όσοι τα αγαπάμε: σε έναν καλύτερο εκπαιδευτικό κόσμο το υλικό τους θα αναδεικνυόταν περισσότερο, με τις ανυπέρβλητες αναλύσεις του Wolfgang Schadewaldt να γίνονται κι αυτές, ίσως, κτήμα των Ελλήνων μαθητών και φοιτητών.

Neky_01
© Τάσος Βρεττός
Γιάννης Αγγελάκας & Όλια Λαζαρίδου

Κάπως έτσι, έχοντας ως μότο το όνειρο μιας νέας, υποβλητικής αφήγησης της "Οδύσσειας", ο Γιάννης Αγγελάκας έρχεται για πρώτη φορά στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, όπου και θα παρουσιαστεί αυτή η εκδοχή στη "Νέκυια", σε σκηνοθεσία του πανευρωπαϊκώς ανερχόμενου χορογράφου Χρήστου Παπαδόπουλου: η πρεμιέρα θα γίνει την Πέμπτη 21/12, ενώ θα ακολουθήσουν άλλες πέντε παραστάσεις (Παρασκευή 22, Σάββατο 23, Πέμπτη 28, Παρασκευή 29 & Σάββατο 30/12), με μέριμνα και για υπέρτιτλους στα αγγλικά για τους μη Έλληνες θεατές. Τη μετάφραση της ραψωδίας υπογράφει ο Γιώργος Ψυχουντάκης, ωστόσο το τελικό αποτέλεσμα έχει τον χαρακτήρα μιας αρκετά ελεύθερης διασκευής, αφού θα περιέχει και πρωτότυπους, εμβόλιμους στίχους, δημιουργημένους ειδικά για την περίσταση από τον Αγγελάκα και τη Θεοδώρα Καπράλου.

"Ο Γιάννης Αγγελάκας προτείνει μια κατάβαση", σημειώνει χαρακτηριστικά ο Χρήστος Παπαδόπουλος, ενώ η Όλια Λαζαρίδου μιλάει για μια "βόλτα στον Άδη", που όμως εμπεριέχει, ταυτόχρονα, την ελκυστική προοπτική της εκ νέου ανόδου στο φως. Η όλη κατεύθυνση, λοιπόν, στοχεύει στην επανανοηματοδότηση του γνώριμου ομηρικού σκηνικού, που μεταφέρεται στον δικό μας χρόνο ως ένας τόπος συνάντησης: αφενός της μουσικής και της θεατρικής εμπειρίας, που μαζί φιλοδοξούν να δημιουργήσουν κάτι σαν τελετή, αφετέρου για το κοινό, το οποίο καλείται να ξαναβρεθεί, νοερά, με όσα αγαπημένα πρόσωπα χάθηκαν στο διάβα του χρόνου, αλλά και με τα ίδια τα ενδότερα σκοτάδια του. Ώστε, όπως ακριβώς και ο Οδυσσέας, να μπορέσουμε έπειτα να επιστρέψουμε ανανεωμένοι στην καθημερινότητα, συνεχίζοντας το δικό μας ταξίδι προς την (όποια) Ιθάκη.  

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Νέκυια

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 60 '

Μια υβριδική εμπειρία θέασης και ακρόασης της πιο υποβλητικής ραψωδίας της ομηρικής Οδύσσειας, της ραψωδίας λ, όπου περιγράφεται η κάθοδος του Οδυσσέα στον Άδη. Οι θεατές καλούνται να γίνουν κοινωνοί σε μια ηχοτροπική κατάσταση σαν τελετή προς το πιο απόκοσμο, μυστικιστικό και σχεδόν αποκρυφιστικό ομηρικό τοπίο, με όχημα τη μουσική σύνθεση, τις εικόνες και τις φωνές.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.