Πέντε θεατρικές παραστάσεις ξεπερνούν τους τυπικούς έμφυλους ρόλους των πρωταγωνιστών τους

Φέτος, μια πεντάδα έργων ερμηνεύονται με μη αναμενόμενο τρόπο, καθώς ηθοποιοί κάθε γενιάς υποδύονται τους ρόλους τους χωρίς να περιορίζονται από τις δεσμεύσεις του φύλου τους.

ρόλοι

Αυτή τη σεζόν, η Μπέττυ Αρβανίτη εμπλουτίζει την γκάμα των ερμηνειών της με έναν σπουδαίο πρωταγωνιστικό ρόλο: είναι ο ομώνυμος ήρωας στην παράσταση του "Βασιλιά Ληρ", που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός (Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας). Πρόκειται για μία από τις συγκλονιστικότερες σαιξπηρικές ιστορίες, που εμβαθύνει στο σκοτάδι της ανθρώπινης ύπαρξης και αποθεώνει το μεγαλείο της άδολης αγάπης, που εδώ ανεβαίνει σε μία συντομευμένη εκδοχή οχτώ ηθοποιών και εννέα προσώπων (ερμηνεύουν επίσης οι Nίκος Αλεξίου, Ερατώ Πίσση, Γκαλ Ρομπίσα, Εύα Σιμάτου, Βιργινία Ταμπαροπούλου κ.ά.).

Βασιλιάς Ληρ
Ελίνα Γιουνανλή
Η Μπέττυ Αρβανίτη στο ρόλο του Ληρ

Στο Θέατρο Τέχνης, εκτυλίσσεται ένα ξέφρενο παιχνίδι αλλαγής ρόλων: στην ευφρόσυνη κωμωδία του Ισπανού Χαθίντο Μπεναβέντε, "Τα κατασκευασμένα συμφέροντα", δύο απατεώνες, προσπαθώντας να ξεφύγουν από τους δανειστές τους, καμώνονται τους σπουδαίους και ξεγελούν μια ολόκληρη πόλη. Ο Γιάννης Καλαβριανός, που υπογράφει τη σκηνοθεσία, ανέθεσε τους δεκαέξι ρόλους διαφορετικού φύλου και ηλικιών σε έξι ερμηνεύτριες (Κατερίνα Πατσιάνη, Μαρία Κοσκινά, Τζένη Διαγούπη, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Όλγα Σκιαδαρέση, Μαρία Κωνσταντά), σε μια παράσταση που αποθεώνει τη δύναμη της θεατρικότητας!

Τα κατασκευασμένα συμφέροντα
Ελίνα Γιουνανλή
Έξι ηθοποιοί ερμηνεύουν δεκαέξι ρόλους στα "Κατασκευασμένα συμφέροντα"

Στο ίδιο θέατρο, ο Χρήστος Στέργιογλου θα υποδυθεί μία από τις πιο εμβληματικές ηρωίδες του παγκόσμιου ρεπερτορίου: θα γίνει η αυταρχική χήρα του δράματος του Λόρκα "Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα", που, μετά το θάνατο του συζύγου της, καταδικάζει τις πέντε κόρες της σε υποχρεωτικό εγκλεισμό. Την παράσταση σκηνοθετεί η Μαρία Πρωτόπαππα (από 24/1/24) και ερμηνεύουν επίσης οι Άννα Καλαϊτζίδου, Ευγενία Αποστόλου, Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη κ.ά.

Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα
Ο Χρήστος Στέργιογλου θα ερμηνεύει την Μπερνάρντα Άλμπα

Ένας ακόμη ταλαντούχος ηθοποιός, ο Αργύρης Ξάφης, θα ερμηνεύσει σε πανελλήνια πρώτη το "Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος" του Ζουζέπ Μαρία Μιρό, όπου εφτά πρόσωπα, προορισμένα να παίζονται από έναν ηθοποιό ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικίας, εξιστορούν την οπτική τους γύρω από ένα ατύχημα˙ σκηνοθετεί η Ζωή Ξανθοπούλου (Θησείον, από 22/3/24). Ακόμη, στο θέατρο Coronet o Aντώνης Παπαηλίας ερμηνεύει το ρόλο μιας "Καθαρίστριας", στο μονολογικό έργο-ωδή στη διεκδίκηση των ονείρων του Αντώνη Τσιπιανίτη Αθερινού που σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Λιακόπουλος.

Ο Αργύρης Ξάφης στο "Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος"
Καθαρίστρια
Ιωάννα Τζετζούμη©
Ο Αντώνης Παπαηλίας στην "Καθαρίστρια"

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Βασιλιάς Ληρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Έργο που γράφτηκε το 1609, περίοδο που στην Αγγλία εκτός από πολλά είδη λόγου άκμαζε το θέατρο, ο «Βασιλιάς Ληρ», αποτελεί ένα διαχρονικό αριστούργημα της παγκόσμιας δραματουργίας. Το έργο έχει μεταφραστεί σε πάρα πολλές γλώσσες και έχει παρουσιαστεί σχεδόν σε όλες τις χώρες του κόσμου, σε κάποιες από αυτές πάμπολλες φορές. Το θέμα αυτής της τραγωδίας του Σαίξπηρ, αφορά στην απόφαση του Βασιλιά Ληρ να μοιράσει το βασίλειό του στις τρεις κόρες του τη Γονερίλη, τη Ρεγάνη και τη μικρότερη την Κορδέλια. Αυτή που θα τον πείσει για την αγάπη της θα πάρει το βασίλειο. Ο γηραιός βασιλιάς, παρά τις συμβουλές του Δούκα του Κεντ, αποκληρώνει την Κορδέλια κι εξορίζει το Δούκα… Στον ρόλο του Ληρ, η Μπέττυ Αρβανίτη.

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 100 '

Ένας έφηβος, το πιο όμορφο αγόρι σε όλη την αγροτική περιοχή της Καταλονίας, βρίσκεται νεκρός στη μέση του πουθενά. Με αφορμή αυτό το γεγονός, ξεδιπλώνεται η παθογένεια της κλειστής κοινωνίας μιας επαρχιακής πόλης στην οποία δε συμβαίνει ποτέ τίποτα. Παιδεραστία, ομοφοβία, ένοχα μυστικά, καταπιεσμένες ζωές κι ένα τραγούδι που ξυπνά τις πιο εφιαλτικές αναμνήσεις. Όσα δε λέγονται, οδηγούν στον αφανισμό των ηρώων, πραγματικό και υπαρξιακό. Ζωντανοί-νεκροί βυθισμένοι στους πόθους και στα ένστικτά τους, εγκλωβισμένοι στον καθωσπρεπισμό και σε στερεοτυπικές κατασκευές. Αλήθεια, πόσο συνένοχοι είμαστε όταν μένουμε απλοί θεατές αυτής της ανθρωποφαγίας; Ο Αργύρης Ξάφης ερμηνεύει τον πολυπρόσωπο μονόλογο σαν μία εξορκιστική τελετουργία, εμβαθύνοντας στο τραγικό γεγονός της δολοφονίας του έφηβου αγοριού. Οι χαρακτήρες που υποδύεται παλεύουν με τις δικές τους επιθυμίες, αλλά και εκείνες που τους επιβάλλονται από τις καταπιεστικές κοινωνικές δομές μίας φαινομενικά δεμένης κοινότητας.

Καθαρίστρια

  • Μονόλογοι
  • Διάρκεια: 65 '

Η Πελαγία, καθαρίστρια από τα γεννοφάσκια της, συνηθισμένη στο να της της λέει η ζωή όχι, βρίσκεται αντιμέτωπη με το μεγάλο ναι. Μπροστά σε αυτό το δίλημμα πηγαινοέρχεται μέσα στο σαλόνι του σπιτιού της, με την άλλοτε φινετσάτη, τώρα φθαρμένη πολυθρόνα, και εξομολογείται την μέχρι τώρα ζωή της. Σφουγγαρίστρες και ξεσκονόπανα, γοητευτικοί άνδρες και καλοντυμένες γυναίκες, έρωτες που έμειναν στη μέση, η μάνα που έφυγε ξαφνικά από τη ζωή. Γιατί Πελαγία ίσον σφουγγαρίστρες και ξεσκονόπανα. Γιατί Πελαγία ίσον όχι με κεφαλαία γράμματα. Και ξαφνικά η τύχη της χαμογελά. Θα πάρει άραγε την μεγάλη απόφαση να αλλάξει μια για πάντα την ζωή της;

Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα (Το σώμα όπου ανατέλλει η αντοχή)

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Μια αυταρχική χήρα, μετά τον θάνατο του δεύτερου συζύγου της, επιβάλλει στις πέντε κόρες της 8 χρόνια πένθους και εγκλεισμού. Εκείνες απεγνωσμένα αντιδρούν, η κάθε μια με τον δικό της τρόπο, και με την αφορμή ενός νέου άντρα, ο οποίος για άλλην είναι εραστής, για άλλην μνηστήρας, για άλλην φαντασίωση, η ανάγκη για ζωή φουσκώνει, εκρήγνυται και ο θάνατος ξαναχτυπάει το σπίτι για να το πνίξει σε δεύτερο κύμα πένθους. Ο Λόρκα, παρότι «προνομιούχος» ταξικά, δυσανασχετεί με την φτώχεια, την πείνα, την κοινωνική αδικία, την πολιτική αστάθεια και τα παρελκόμενά της. Με το ιδιαίτερο βλέμμα του οδηγεί τους θεατές σε μια γωνιά του κόσμου, σε μια άγονη γη, μια άνυδρη άκρη του, όπου τοποθετεί τον μεγεθυντικό και ποιητικό του φακό πάνω από ένα «Σπίτι», έναν συμβολικό τόπο, όπου μέσα του βράζει κυριολεκτικά η κλεμμένη ελευθερία και αξιοπρέπεια των γυναικών της γειτονιάς του, και όχι μόνο, της εποχής του, και όχι μόνο, νιώθοντας ο ίδιος φρίκη για τον τρόπο αντιμετώπισης τους.

Τα κατασκευασμένα συμφέροντα

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Δύο αδίστακτοι απατεώνες εμφανίζονται από το πουθενά και συστήνονται σε μια ολόκληρη πόλη ως εξέχουσες προσωπικότητες. Σιγά σιγά, επινοούν για τους πάντες ένα πλήθος συμφερόντων και μοιράζουν υποσχέσεις για μεγάλα οφέλη σε όσους σταθούν δίπλα τους. Η απεγνωσμένη ελπίδα για μια πιο εύκολη ζωή μέσω της εγγύτητας με την εξουσία γίνεται το ιδανικό δόλωμα. Και κάπως έτσι πείθεται ολόκληρη η εκμαυλισμένη πόλη. Οι χαρακτήρες του έργου -δεκαέξι συνολικά, ερμηνευμένοι με φρενήρεις ρυθμούς από τις έξι ηθοποιούς- είναι βασισμένοι στην comedia dell’ arte, με το κείμενο συνολικά να προσεγγίζει τη φάρσα και να αποτελεί μία σάτιρα που στηλιτεύει τη δύναμη της εικόνας.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.