Πέθανε «ένας γίγαντας του θεάτρου»

Έτσι αποκάλεσε ο Ιρλανδός πρωθυπουργός τον συγγραφέα Μπράιαν Φρίελ που έφυγε από τη ζωή σήμερα.

Πέθανε «ένας γίγαντας του θεάτρου»

Σε ηλικία 86 ετών πέθανε ο θεατρικός συγγραφέας Μπράιαν Φρίελ, ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του ως επιφυλλιδογράφος στο The New Yorker για να μείνει γνωστός ως ο «Τσέχοφ της Ιρλανδίας». Αν και πολύ λίγα από τα περίπου τριάντα θεατρικά του έργα έχουν ανέβει στην Αθήνα, υπήρξε ιδιαίτερα αγαπητός και δημοφιλής στα μέρη μας από κάποιες παραστάσεις-σημείο αναφοράς, κατεξοχήν στο Απλό θέατρο του Αντώνη Αντύπα, ο οποίος και μας τον «σύστησε», ανεβάζοντας το 1996 την «Μόλλυ Σουήνυ», με την Μάνια Παπαδημητρίου να δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας ως τυφλή που βρίσκει ξαφνικά το φως της.

Πέθανε «ένας γίγαντας του θεάτρου» - εικόνα 1
Μπράιαν Φρίελ (1929-2015)

Λίγα χρόνια μετά, ο Αντύπας σκηνοθέτησε τον «Θαυματοποιό», με τον Γιάννη Φέρτη ως τσαρλατάνο κομπογιαννίτη σε μία από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του και, έπειτα, τον «Ξεριζωμό» με τους Δημήτρη Καταλειφό-Μάνια Παπαδημητρίου να μας ταξιδεύουν σε ένα «αγροτικό σχολείο» στην Ιρλανδία του 1833. Να θυμήσουμε πως ως θαυματοποιός, έδωσε το δικό του ρεσιτάλ και ο Άρης Λεμπεσόπουλος, ακολουθώντας τη σκηνοθεσία του Αλέξη Ρίγλη, ενώ το πλέον πολυβραβευμένο έργο του Φρίελ, το οποίο έγινε και ταινία με την Μέριλ Στριπ, το «Χορεύοντας στη Λουνάσα» έφερε μαζί στη σκηνή του θεάτρου Βικτώρια, χάρη στη σκηνοθεσία του Γιώργου Θεοδοσιάδη, το 1998, τις Νόρα Βαλσάμη, Βάσια Παναγοπούλου, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου και Παναγιώτα Βλαντή. Αφηγηματικός όσο και ποιητικός, ρεαλιστικός όσο και αλληγορικός, ο Φρίελ ανήγαγε το ιρλανδικό βίωμα σε παγκόσμιο, συνέδεσε τη σημασία της τέχνης με εκείνη της ίδιας της ζωής, μίλησε για το χάρισμα και τη ματαιοδοξία, για την τυφλότητα και την αποκαλυπτικότητα. Όπως μετέδωσε το πρακτορείο Reuters, σε ανακοίνωσή του σχετικά με τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα, ο πρωθυπουργός της Ιρλανδίας Έντα Κένι ανάφερε: «Το έθνος και όλος ο κόσμος έχασαν έναν από τους γίγαντες του θεάτρου».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.