Ήρθε το τέλος της κριτικής;

Η παντοκρατορία του διαδικτύου λέγεται πως, εδώ και μία δεκαετία, απειλεί ένα από τα πιο παραδοσιακά επαγγέλματα της θεατρικής πιάτσας: τον/την κριτικό. Ψυχραιμία. Στο θέατρο αρέσουν εξίσου οι θάνατοι όσο και οι νεκραναστάσεις.

Ήρθε το τέλος της κριτικής;

Η παντοκρατορία του διαδικτύου λέγεται πως, εδώ και μία δεκαετία, απειλεί ένα από τα πιο παραδοσιακά επαγγέλματα της θεατρικής πιάτσας: τον/την κριτικό. Ψυχραιμία. Στο θέατρο αρέσουν εξίσου οι θάνατοι όσο και οι νεκραναστάσεις.

Ήρθε το τέλος της κριτικής; - εικόνα 1

Στο θέατρο, λοιπόν, αρέσουν πολύ οι θάνατοι. Ειδικά από τη δεκαετία του ’70, με την έλευση του μεταμοντέρνου, το θέατρο γέμισε νεκρούς. Πρώτα κηρύχτηκε ο θάνατος του πρωταγωνιστή (κι έτσι αναδείχθηκαν οι ομάδες), έπειτα του σκηνοθέτη (κι έτσι ο ηθοποιός λυτρώθηκε από τον αλλοτινό «δεσμώτη» του), αργότερα ήρθε το τέλος του συγγραφέα (και καλωσορίσαμε το devised theatre και το μεταδραματικό θέατρο) και πάει λέγοντας.

Ένας αντίστοιχος «θάνατος» λέγεται πως απειλεί, εδώ και μία δεκαετία, τη θεατρική κριτική, και δη την έντυπη. Ως «εχθρός» λογίζεται το διαδίκτυο και οι πολυπληθείς χρήστες του που αυτοχρίζονται κριτικοί, αναρτώντας τις γνώμες τους σε ιστοσελίδες, blogs, chatrooms και κοινωνικά δίκτυα.

Όπως παρατηρεί σε πρόσφατο κείμενό του ο κριτικός και θεωρητικός Σάββας Πατσαλίδης, «η άναρχη ιντερνετική ασυδοσία αποψιλώνει τον κριτικό λόγο από το βάθος και τη δυναμική του, ενώ συχνά ο αναγνώστης εισπράττει καραμπινάτο μάρκετινγκ πασπαλισμένο με κλισέ οργίλου ή διθυραμβικού ύφους». Πράγματι, συχνά η προώθηση μιας παράστασης μεταμφιέζεται άτσαλα σε κριτική, προκειμένου εκείνη να πουληθεί «με όρους ντελάλη», όπως λέει κι ο Πατσαλίδης.

Υπάλληλοι εταιρειών δημοσίων σχέσεων, με το προκάλυμμα μιας αμφιβόλου εγκυρότητας εγκωμιαστικής κριτικής, επιδιώκουν να προσελκύσουν θεατές-πελάτες. Βέβαια έτσι υποτιμούν τη νοημοσύνη του θεατρόφιλου, ο οποίος πολύ συχνά ξέρει περισσότερα από εκείνους και δεν δέχεται εύκολα… φύκια για μεταξωτές κορδέλες.

Ο κριτικός πρέπει διαρκώς να επανεφευρίσκει τον εαυτό του. Γιατί τώρα είναι πιο απαραίτητος από ποτέ.

Κανένας, πάντως, δεν πεθαίνει στ’ αλήθεια. Όπως και με τους άλλους προαναγγελθέντες θανάτους, γίνεται, απλώς, μια άρση της πρωτοκαθεδρίας. Κλονίζεται το status quo. Ανοίγει το πεδίο. Μετατοπίζονται οι ρόλοι. Υπάρχουν ακόμη πρωταγωνιστές, σκηνοθέτες, συγγραφείς, θεατρικά έργα κ.ο.κ. Έχει, όμως, πληγεί η παντοκρατορία τους. Το ίδιο ισχύει και με τους κριτικούς θεάτρου. «Η έντυπη κριτική έχασε την αριστοκρατική ανωτερότητά της», δια­πίστωνε το 2006 ο βετεράνος κριτικός Μάικλ Μπίλινγκτον του βρετανικού «Guardian». Ξέρετε κάτι; Ευτυχώς! Ας τελειώνουμε με τις «αριστοκρατίες». Ο κριτικός πρέπει διαρ­κώς να επανεφευρίσκει τον εαυτό του. Γιατί τώρα είναι πιο απαραίτητος από ποτέ.

Διόλου δεν διακυβεύεται το κύρος του μέσα στην ακατάσχετη φλυαρία κριτικών λόγων. Παραφράζοντας ό,τι έλεγε για τον ερωτικό λόγο ο Ρολάν Μπαρτ, έτσι και για τον κριτικό ισχύει το εξής: «τον μιλούν χιλιάδες υποκείμενα, αλλά δεν τον στηρίζει κανένας». Αυτή η υποστήριξη, η θεμελίωση και η νομιμοποίηση του κριτικού λόγου είναι το καθήκον του ειδικού που σέβεται εξίσου την τέχνη του θεάτρου και την τέχνη του θεατή. Ο καθένας μπορεί, δηλαδή, να γράψει «ήταν μια απολαυστική παράσταση με ατμοσφαιρικά σκηνικά κι εξαιρετικές ερμηνείες». Μα αυτό πια είναι το νέο mainstream!

Ο κριτικός δεν παρακολουθεί, απλώς, συστηματικά τις παραστάσεις των συγχρόνων του. Είναι εκείνος που διαθέτει τη διεπιστημονική γνώση, τα αξιολογικά κριτήρια και τα μεθοδολογικά και εννοιολογικά εργαλεία για να ορίσει το θεωρητικό πλαίσιο και το πλέγμα αναφορών τους. Εκείνος που καλείται να παρέμβει ριζοσπαστικά, να ανακαλύψει το πρωτοποριακό και να το διακρίνει από το εντυπωσιοθηρικό, να εντοπίσει τις ασχημάτιστες ακόμη δυναμικές, να πάρει το ρίσκο της πρώτης αποτίμησης, να αποκωδικοποιήσει τα υβριδικά μορφώματα και να οριοθετήσει τις ιστορικές και κοινωνικοπολιτικές δομές εντός των οποίων αναπτύσσονται.

Η ψηφιακή εποχή, με τη διασπορά, την ελεύθερη διακίνηση ιδεών, την αλληλεπίδραση, την «κοινωνικοποίηση» και την παράδοξη δημοκρατικοποίησή της, προτείνει, τελικά, στον ειδικό (όπως και στον καθένα μας) ένα νέο κοσμοπολιτισμό του βλέμματος, του διαλόγου και της κριτικής σκέψης.

Ο νέος κριτικός οφείλει, ως επιδραστικός θεωρητικός, να βρει τη νέα ηθική, τη νέα γλώσσα και τα νέα ερωτήματα, ανοίγοντας με άλλους όρους πια το διάλογο μεταξύ χειραφετημένου καλλιτέχνη και (εξίσου χειραφετημένου) θεατή, ούτως ώστε, ως συνδημιουργοί πια, να διανοιχτούν σ’ εκείνα τα σκηνικά διαβήματα που μπορούν (και αξίζει) να γίνουν το θέατρο του μέλλοντός μας.

Η ψηφιακή εποχή, με τη διασπορά, την ελεύθερη διακίνηση ιδεών, την αλληλεπίδραση, την «κοινωνικοποίηση» και την παράδοξη δημοκρατικοποίησή της, προτείνει, τελικά, στον ειδικό (όπως και στον καθένα μας) ένα νέο κοσμοπολιτισμό του βλέμματος, του διαλόγου και της κριτικής σκέψης. Ακόμη κι αν η αναγνωσιμότητά του μετριέται πλέον με τα «likes» που αποσπά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
04/05/2024

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.