Ρωμαίος και Ιουλιέτα

4

Αυτό που έμεινε να αποκαλείται «το μεγαλύτερο love story όλων των εποχών» ανεβαίνει σε μια παράσταση καλοπαιγμένη, καλαίσθητη και καλά δομημένη γύρω από μία κεντρική ιδέα, που αντιπαραβάλλει την ομορφιά (αλλά και την ήττα) του έρωτα απέναντι στην ασχήμια ενός παρηκμασμένου κόσμου.

Ρωμαίος και Ιουλιέτα © Γκέλυ Καλαμπάκα

Πόσες ελπίδες και πόσος χώρος χρειάζεται για ν’ ανθίσει η ομορφιά και η αλήθεια μέσα σε έναν κόσμο παρακμής; Αυτό αναρωτιέται ο Δημήτρης Καραντζάς στο ανέβασμα του σαιξπηρικού έργου με μια παράσταση καθαρή, καλαίσθητη και καλά δομημένη γύρω από μία κεντρική ιδέα. Ο κόσμος του "Ρωμαίου και της Ιουλιέτας" είναι ο κόσμος ενός διπόλου και μιας σύγκρουσης, καθώς τον κόσμο των Καπουλέτων και των Μοντέγων που κυριαρχείται από το μίσος –και ο σκηνοθέτης διάβασε δίνοντας έμφαση στις πατριαρχικές, σεξιστικές και machο εκφάνσεις του– έρχεται να διαρρήξει η ομορφιά και η ειλικρίνεια του ερωτικού συναισθήματος. Μια σειρά επαναστάσεων αφηγούνται έργο και παράσταση: η ιδιοσυγκρασία του Ρωμαίου, που επιμένει ν’ αγαπάει εκεί όπου οι άλλοι επιβάλλονται ή μισούν, το θάρρος της Ιουλιέτας, ενός κοριτσιού που μεγαλώνει υπακούοντας στην πατρική εντολή ("τα μάτια μου δεν θα τα σηκώνω πιο πάνω από τις δικές σας υποδείξεις", λέει στον Καπουλέτο), αλλά προβαίνει σε γενναίες πράξεις αυτοδιάθεσης· ακόμη και ο υπέροχος ποιητικός σαιξπηρικός λόγος στη μετάφραση του Διονύση Καψάλη λειτουργεί ως πράξη αντίστασης στην ασχήμια.

Ρωμαίος και Ιουλιέτα
© Γκέλυ Καλαμπάκα

Η δράση της παράστασης τοποθετείται σε ένα γεωμετρικό ψυχρό σκηνικό με όψη οστεοφυλακίου (Μαρία Πανουργιά), στο μαυσωλείο των Καπουλέτων, όπου συγκεντρώνονται νεκροί και ζωντανοί για το φινάλε και ένα σύμπλεγμα άψυχων σωμάτων κλείνει την παράσταση, το τραγικό αποτέλεσμα μιας αλληλουχίας μίσους που πηγαίνει γενιές πίσω – και, κατά τη σκηνοθετική ανάγνωση, μένει αβέβαιο αν θα σταματήσει. Η ιδέα της παρηκμασμένης αριστοκρατίας αντιπαραβάλλεται με την ομορφιά των ερωτευμένων και επί σκηνής διαδραματίζονται συχνά παράλληλες δράσεις˙ όπως στη σκηνή του μπαλκονιού, όταν ταυτόχρονα με την πρώτη ιδιωτική συνάντηση των δύο νέων συνεχίζεται το εκμαυλισμένο γλέντι των Καπουλέτων. Σε αυτό το πλαίσιο, ο έρωτας ανθίζει σχεδόν σαν θαύμα και η σκηνοθεσία συχνά αντιμετωπίζει το ζευγάρι ως μια "λεπτομέρεια", την πιο σημαντική όμως, στο πλουραλιστικό κάδρο που δημιουργεί. Όπως στη σκηνή της εκκλησίας (αν και με προβληματική ορατότητα για αρκετούς θεατές), όταν η πόρτα μισανοίγει και μόλις που διακρίνουμε τους δύο παθιασμένος νέους, ή στην πρώτη τους γνωριμία, που λειτουργεί σαν όαση μέσα στη σκηνή του χορού όπου δεσπόζει η κακόηχη, στριγκιά μουσική του Γιώργου Πούλιου.

Ρωμαίος και Ιουλιέτα
© Γκέλυ Καλαμπάκα

Αξιοσημείωτος είναι και ο ερωτισμός της παράστασης και κορυφαίες οι σκηνές της Ιουλιέτας, που δονείται από την προσμονή του αγαπημένου της, ενώ η αυτοκτονία της πάνω στο σώμα του ήδη νεκρού Ρωμαίου φέρει την υπόμνηση μιας τελευταίας ερωτικής ένωσης. Οι ηθοποιοί ερμηνεύουν επάξια το σκηνοθετικό σύμπαν με κορυφαίους την Ηρώ Μπέζου και τον Έκτορα Λιάτσο στο πρωταγωνιστικό ζευγάρι· ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Πατήρ Λαυρέντιος), ο Άρης Μπαλής (Μπενβόλιο), ο Γιάννης Κλίνης (Μερκούτιος) και, στον αντίποδα, οι "εκπρόσωποι" του παρηκμασμένου κόσμου: Ρένη Πιττακή (Νένα), Άννα Καλαϊτζίδου (Κυρία Καπουλέτου), Γιάννης Νταλιάνης (Καπουλέτος), Ρίτα Λυτού (Κυρία Μοντέγου) κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Ρωμαίος και Ιουλιέτα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 140 '

Έρωτας και θάνατος συνυπάρχουνι στην συγκλονιστική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας που ανεβαίνει σε μια παράσταση που φωτίζει αυτές τις αντίρροπες δυνάμεις και αντιπαραβάλλει την ομορφιά (αλλά και την ήττα) του έρωτα απέναντι στην ασχήμια ενός παρηκμασμένου κόσμου..

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ένα γερό "MindFAQ" μάς ετοιμάζει ο Γιάννης Σαρακατσάνης στο "Τζένη Καρέζη"

Ο content creator φέρνει το YouTube υλικό του στο θέατρο και εξερευνά, μαζί με το κοινό, τη δύναμη, τα όρια και τα βραχυκυκλώματα της σκέψης, σε μία διαδραστική παράσταση γεμάτη χιούμορ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/06/2024

Οι πρεμιέρες του Φεστιβάλ Αθηνών για την εβδομάδα 13-19/6

Με τέσσερις νέες παραγωγές και μία σε επανάληψη συνεχίζεται η δεύτερη εβδομάδα του φεστιβάλ στην Πειραιώς 260.

"Τότε, τώρα, πάντα": Ο Σταμάτης Φασουλής μιλάει για την επιθεώρηση του καλοκαιριού στο θέατρο Άλσος

Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη που ενορχηστρώνει σκηνοθετικά, συνυπογράφει και πρωταγωνιστεί με all star θίασο στη νέα επιθεώρηση του θεάτρου Άλσος (από 14/6), ένα είδος που γνωρίζει όσο λίγοι.

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου συμπράττει με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό

Νέο μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψαν οι δύο φορείς ανανεώνοντας τη συνεργασία τους για όλους τους χώρους λειτουργίας και εκδηλώσεων του Ελληνικού Φεστιβάλ.

Οι αστέρες των μπαλέτων Μπολσόι χορεύουν σε ένα Grand Gala μπαλέτου χωρίς σύνορα

Δώδεκα κορυφαίοι χορευτές έρχονται στο Λυκαβηττό τον Οκτώβριο για να παρουσιάσουν τις καλύτερες στιγμές από σπουδαία έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου.

Αντωνία Οικονόμου, πώς χορεύουν μέσα σε λευκό καμβά;

Η ανερχόμενη χορογράφος, σκηνοθέτης και performer μιλάει στο "α" με αφορμή τη νέα της δουλειά "Άτιτλον", μια αλληγορία για τον έρωτα, τη σύγκρουση, την μνήμη και το τραύμα με επιρροές από τη ζωγραφική και τη γλυπτική που τοποθετεί το γυναικείο σώμα στο επίκεντρο, η οποία θα παρουσιαστεί στο Σύγχρονο Θέατρο (11-13/6).

"Kill the movement": Η Ίρις Καραγιάν δημιουργεί μια χορογραφία-απάντηση στα βιώματα της εποχής

Για λίγες παραστάσεις θα δούμε στο Palm Tree-MCA τη νέα δουλειά της χορογράφου, η οποία θέτει τους δύο χορευτές της σε ένα φανταστικό περιβάλλον που θυμίζει εικονικό παιχνίδι.