Ανθρώπινη φωνή

4

Μια αξιομνημόνευτη ερμηνεία από τη Λουκία Μιχαλοπούλου, σκηνοθετημένη από τον Νικορέστη Χανιωτάκη, σε ένα έργο-πρόκληση όσο και παγίδα.

Η ανθρώπινη φωνή Γιώργος Καλφαμανώλης©

Σχεδόν εκατό χρόνια μας χωρίζουν από το 1929, όταν ο Ζαν Κοκτώ έγραφε την "Ανθρώπινη φωνή", τον δραματικό μονόλογο μιας γυναίκας που συνομιλεί με τον πρώην εραστή της στο τηλέφωνο λίγο μετά το χωρισμό τους και ενώ αυτός ετοιμάζεται να παντρευτεί μια άλλη γυναίκα. Ο Κοκτώ επιλέγει να αφήσει στην αφάνεια τη φωνή που βρίσκεται στην άλλη πλευρά του ακουστικού και φέρνει στο προσκήνιο μόνο την γυναίκα, που βιώνει με οδύνη την πραγματικότητα της στέρησης του αγαπημένου προσώπου. Το έργο αποτελεί σίγουρα ερμηνευτική πρόκληση (και δεν είναι τυχαίο ότι έχει ερμηνευθεί από ηθοποιούς κλάσης όπως οι Σιμόν Σινιορέ, Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Λιβ Ούλμαν, και η δική μας Έλλη Λαμπέτη), και θέτει σε ιδιαίτερη ψυχική δοκιμασία την ηθοποιό που καλείται να το ενσαρκώσει. Ο λαβύρινθος των συναισθημάτων που βιώνει η ηρωίδα, από την προσποιητή αυτοσυγκράτηση και ψυχραιμία έως την απόγνωση και την κατάρρευση, θέτει τον πήχη της δυσκολίας ψηλά. Από την άλλη, η "Ανθρώπινη φωνή" δεν παύει να αποτελεί ένα αβανταδόρικο κείμενο, καθώς το θέμα του εύκολα ανασύρει συναισθήματα, δημιουργεί συγκίνηση, συμπαρασύρει τον θεατή  – ο κίνδυνος, μάλιστα, να εκπέσει προς τον μελοδραματισμό δεν είναι ανύπαρκτος.

Η ανθρώπινη φωνή

Η αποφυγή αυτού του κινδύνου χρεώνεται ως μεγάλο επίτευγμα στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης, ο οποίος έδωσε το χώρο και δημιούργησε τις προϋποθέσεις για τη συνταρακτική ερμηνεία της Λουκίας Μιχαλοπούλου, που φτάνει σε μια ουσιαστική, χωρίς ίχνος μελοδραματισμού, απόδοση της ηρωίδας του Κοκτώ. Ο ερμηνευτικός έλεγχος, η βαθιά εσωτερικότητα που επιδεικνύει, η ενσάρκωση (κυριολεκτικά, καθώς δονεί με το σώμα της ένα κατεξοχήν λογοκρατούμενο έργο), λειτουργούν αφοπλιστικά – και παράλληλα δίνουν νόημα σε σκηνικές επιλογές που, σε άλλη περίπτωση, ίσως έδειχναν πως εκβιάζουν το συναίσθημα: στο φορτισμένο μουσικό μοτίβο του Γιάννη Μαθέ, στο ανδρικό πουκάμισο που φοράει η ηρωίδα, το ακατάστατο υπνοδωμάτιο (σκηνικά-κοστούμια: Αρετή Μουστάκα). Σκηνοθεσία και ερμηνεία επιτυγχάνουν επίσης κάτι ακόμη, μάλλον σημαντικότερο: δικαιώνουν τη σκηνική παρουσίαση ενός έργου που, παρά τη δραματική του αξία, ακούγεται σε σημεία κάπως παρωχημένο. Είναι τέτοια η δύναμη της παράστασης ώστε και το μάλλον εύκολο συγγραφικό εύρημα των συνεχών διακοπών στην τηλεφωνική συνομιλία, προκειμένου να κλιμακωθεί η συναισθηματική αγωνία, όσο, κυρίως, η συνολικότερη συνθήκη που θέλει την ηρωίδα να αυτοθυματοποιείται και να αυτοενοχοποιείται περνούν σε δεύτερη μοίρα.

Περισσότερες πληροφορίες

Η ανθρώπινη φωνή

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Η ηρωίδα που έχουν ερμηνεύσει μερικές από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς διεθνώς, βιώνει την έννοια του θανάτου μέσα από έναν έρωτα που πεθαίνει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αποκλειστικό: Τον "Πουπουλένιο" σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης την επόμενη σεζόν

Το Σύγχρονο Θέατρο ξεκινά τη νέα σεζόν με ένα από τα σημαντικότερα έργα της σύγχρονης παγκόσμιας δραματουργίας, όπου παίζουν οι Αργύρης Αγγέλου, Νίκος Πουρσανίδης, Γεράσιμος Σκαφίδας, Αλέκος Συσσοβίτης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/07/2024

Το "Και εφύτευσεν ο Θεός παράδεισον" έρχεται δυναμικά για τρίτη σεζόν

Η παράσταση των C for Circus με θέμα το sex trafficking, την οποία έγραψε και σκηνοθέτησε η Βαλέρια Δημητριάδου, επανέρχεται στο θέατρο Άνεσις.

Αποκλειστικό: Demy, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Μίρκα Παπακωνσταντίνου και Ιαν Στρατής πρωταγωνιστούν στο "Ωραία μου κυρία" της Θέμιδας Μαρσέλλου

Μαθαίνουμε τα λαμπερά ονόματα που θα αποτελέσουν τον θίασο της νέας λαμπερής παραγωγής που ετοιμάζει η σκηνοθέτρια στο θέατρο Παλλάς.

"Τι Ομάδα Είσαι Ρε;": Μια παράσταση που σκοράρει κατά της οπαδικής βίας

Η εταιρεία θεάτρου αντίqρηση παρουσιάζει μια καθηλωτική παράσταση σε σκηνοθεσία Γιάννη Μαυρόπουλου, ανοίγοντας διάλογο για το φαινόμενο της οπαδικής βίας στο Β’ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας.

"Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός": Η "Ιφιγένεια των Ταύρων" στο Γεντί Κουλέ

Η νέα παράσταση του Χριστόφορου Χριστοφή έρχεται στο Επταπύργιο Θεσσαλονίκης, συνδέοντας μια Ιφιγένεια, έναν Πυλάδη, έναν Ορέστη και κάποιον Άντον Τσέχοφ σε ένα άχρονο αντάμωμα.

Αποκλειστικό: Αυτή είναι η νέα παράσταση που ανεβάζει ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης

Στη Ρωσία θα μας μεταφέρει από τον Οκτώβριο η παράσταση που σκηνοθετεί ο ταλαντούχος καλλιτέχνης, με τον θίασο να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τον Μιχάλη Οικονόμου, τον Παντελή Δεντάκη και τον Σταύρο Σβήγκο.

Ο "Γιοσίρου Γιαμαγκούσι" μάς δίνει ραντεβού από Οκτώβριο

Η παράσταση σε κείμενο του Γιάννη Κεντρωτά και σκηνοθεσία Μιχάλη Κοιλάκου -κάτι ανάμεσα σε μαύρη κωμωδία και αστυνομικό θρίλερ- επιστρέφει στο Olvio.