"Αίας" του Σοφοκλή: Μια παράσταση-τομή στον σύγχρονο σκηνικό λόγο

Ο «Αίας» του Σοφοκλή γίνεται μια καθηλωτική σκηνική πρόταση με τη σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη, τον Μιχάλη Σαράντη σε ερμηνευτικό άθλο και τον Απόστολο Χαντζαρά να ζωγραφίζει επί σκηνής. Προλαβαίνετε να δείτε την παράσταση-γεγονός που μετατρέπει μια από τις πιο δύσκολες τραγωδίες του αρχαίου ρεπερτορίου σε ζωντανό, οικείο θέατρο για τον άνθρωπο του σήμερα.

Αίας

Πριν έξι χρόνια ξεκίνησε τη διαδρομή της παράστασης "Αίας” σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη. Η επιστροφή της, σε Αθήνα (Θέατρο Λυκαβηττού 30/8) και Θεσσαλονίκη (Θέατρο Γης 2/9) είναι μια επιβεβαίωση ότι το αρχαίο δράμα μπορεί ακόμη να μας ταράζει, να μας συγκλονίζει, να μας καθρεφτίζει. Ένα έργο βαθιά πολιτικό και υπαρξιακό, από τα παλαιότερα του Σοφοκλή, που εδώ αποκτά νέα πνοή και φέρνει στην επιφάνεια, με τρόπο τολμηρό και απολύτως συγκινητικό, όλα τα υπαρξιακά και ηθικά του διλήμματα.

Ο "Αίας” θεωρείται η παλαιότερη από τις σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή και ταυτόχρονα μια από τις πιο σύνθετες- ένα έργο που δεν βασίζεται μόνο στη δράση, αλλά κυρίως στην εσωτερική σύγκρουση, την ηθική σύγκρουση ενός ήρωα με τον ίδιο του τον εαυτό, τον κόσμο και τους θεούς. Στον πυρήνα του, ο ήρωας Αίας, δεύτερος μόνο μετά τον Αχιλλέα σε ανδρεία, πληγώνεται βαθιά όταν οι Έλληνες αποφασίζουν να αποδώσουν τα όπλα του Αχιλλέα στον Οδυσσέα. Προδομένος, καταρρακωμένος, απομονώνεται. Σε μια στιγμή μανίας-προκαλούμενης από την Αθηνά- ξεσπά πάνω στα ζώα του στρατοπέδου, πιστεύοντας ότι σφαγιάζει τους εχθρούς του. Όταν συνέρχεται, το αίσθημα της ντροπής και της ατίμωσης τον συνθλίβει. Ανίκανος να συμβιβαστεί με μια νέα τάξη πραγμάτων, όπου η πολιτική και η διπλωματία υπερισχύουν της προσωπικής τιμής, επιλέγει την αυτοκτονία.

 

Αίας

Αναμετρώντας το ατομικό ηρωικό ήθος με την πολιτική αναγκαιότητα, ο "Αίας" φέρει τον ομηρικό απόηχο σε ένα καίριο πολιτικό ερώτημα: Πόσο αντέχει η τιμή μπροστά στον συμβιβασμό; Ο Γιώργος Νανούρης χρησιμοποιεί τη μετάφραση του ποιητή Νίκου Α. Παναγιωτόπουλου που προσδίδει λυρικότητα, ακρίβεια και θεατρικότητα, σεβόμενη τον λόγο του Σοφοκλή και μεταφέροντάς τον σε μια γλώσσα σύγχρονη και φορτισμένη. Η σκηνική πρόταση του δεν φοβάται το ρίσκο: στηρίζει ολόκληρη την αφήγηση πάνω στη σωματικότητα και την ερμηνευτική τόλμη ενός και μόνο ηθοποιού

Ο Μιχάλης Σαράντης-σπαρακτικός και πολυσχιδής-ερμηνεύει όλους τους ρόλους του έργου-εννιά, για την ακρίβεια-αποκαλύπτοντας μέσα από συνεχείς μεταμορφώσεις τον ψυχικό χάρτη ενός ήρωα που αρνείται να παραδώσει τα όπλα στην παρακμή του κόσμου. Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως η ερμηνεία του αποτελεί μια μικρή θεατρική υπέρβαση: συναισθηματικά ευθύβολη, τεχνικά εξαντλητική, βαθιά ανθρώπινη. Δίπλα του, σε έναν παράλληλο διάλογο με τη γλώσσα της εικόνας, ο εικαστικός Απόστολος Χαντζαράς, ζωγραφίζει επί σκηνής, δημιουργώντας έναν οπτικό σχολιασμό ζωντανό, οργανικό, σχεδόν μυσταγωγικό. Η ζωγραφική γίνεται το άηχο χορικό μιας παράστασης που εξελίσσεται μπροστά στα μάτια του θεατή ως ένας συνεχής αγώνας ύπαρξης και ερμηνείας. 

Αίας

Η συγκεκριμένη επαναπροσέγγιση του αρχαίου κειμένου μοιάζει με κραυγή για τον σύγχρονο άνθρωπο που πνίγεται στην αδικία, που χάνει τη θέση του σε έναν κόσμο όπου η τιμή, η αξιοπρέπεια και οι αξίες γίνονται τροφή για διαπραγμάτευση. Ένας ήρωας που, αδύναμος να προσαρμοστεί στη "νέα τάξη", καταρρέει, σαν προφητεία για τον σημερινό άνθρωπο της κρίσης, της βίας και της σιωπής.

Αίας

Τίθεται πάντα ένα ερώτημα: Πόσες αναγνώσεις μπορεί να γεννήσει ένα αρχαίο δράμα; Άπειρες-όταν οι δημιουργοί έχουν την ευαισθησία και τη διορατικότητα να το ακούσουν ξανά από την αρχή. Αυτή η παράσταση είναι απόδειξη πως το αρχαίο θέατρο παραμένει ριζοσπαστικά σύγχρονο, αρκεί να του δοθεί χώρος να αναπνεύσει, να ακουστεί χωρίς προκαταλήψεις, να παιχτεί με πάθος και ειλικρίνεια.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Δείτε όλες τις παραστάσεις στον οδηγό θεάτρου του "α".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αίας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύει και τους εννιά ρόλους της τραγωδίας που έγραψε ο Σοφοκλής, συνομιλώντας την ίδια στιγμή με το ζωγραφικό σύμπαν του Απόστολου Χαντζαρά σε μια πρωτότυπη παράσταση, μια εξωστρεφή σκηνική συνάντηση λόγου, κινήσεων και αισθήσεων. Κεντρικό πρόσωπο του έργο είναι ο Αίας, ο μεγαλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων, ο οποίος δικαιούται τα όπλα του Αχιλλέα μετά τον θάνατό του. Όταν αυτά, όμως, με δολοπλοκία καταλήγουν στον Οδυσσέα, αποφασίζει να πάρει εκδίκηση. Ωστόσο, τελικά καταλήγει έρμαιο της θεάς Αθηνάς και όντας πια περίγελος του στρατεύματος των Αργείων, νιώθοντας πλήρως ατιμασμένος και απεγνωσμένος, δίνει τέλος στη ζωή του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

Για τον Δημήτρη Μακαλιά, η κωμωδία είναι το πιο γενναιόδωρο είδος

Ο αγαπημένος ηθοποιός μιλά στο "α" για τον "Ράφτη κυριών" του Ζορζ Φεϊντό (avant première στις 24/10) και το "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου (από 27/10). Δύο κωμωδίες που τον κρατούν απασχολημένο και τις επτά ημέρες της εβδομάδας στο θέατρο Γκλόρια.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 23 έως 29/10 και ξεχωρίζουν.

Το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας δείχνει τη νέα του δυναμική παρουσία με πλούσιες φθινοπωρινές δράσεις

Με τις νέες πρωτοβουλίες της Τζένης Αργυρίους σηματοδοτείται μια νέα εποχή για το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, ένα κέντρο ανοιχτό, δημιουργικό, σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο. Αυτές είναι οι Φθινοπωρινές Δράσεις.

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.

"Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα"-Ο Θωμάς Μοσχόπουλος επιστρέφει με μια παράσταση για το τίμημα της ελευθερίας

Ένα έργο στοχαστικό, συγκινητικό και απολαυστικά αιχμηρό φέρνει στη σκηνή ο Θωμάς Μοσχόπουλος με πρωταγωνιστές τους Ορφέα Αυγουστίδη και Ευγενία Σαμαρά.