"Αίας" του Σοφοκλή: Μια παράσταση-τομή στον σύγχρονο σκηνικό λόγο

Ο «Αίας» του Σοφοκλή γίνεται μια καθηλωτική σκηνική πρόταση με τη σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη, τον Μιχάλη Σαράντη σε ερμηνευτικό άθλο και τον Απόστολο Χαντζαρά να ζωγραφίζει επί σκηνής. Προλαβαίνετε να δείτε την παράσταση-γεγονός που μετατρέπει μια από τις πιο δύσκολες τραγωδίες του αρχαίου ρεπερτορίου σε ζωντανό, οικείο θέατρο για τον άνθρωπο του σήμερα.

Αίας

Πριν έξι χρόνια ξεκίνησε τη διαδρομή της παράστασης "Αίας” σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη. Η επιστροφή της, σε Αθήνα (Θέατρο Λυκαβηττού 30/8) και Θεσσαλονίκη (Θέατρο Γης 2/9) είναι μια επιβεβαίωση ότι το αρχαίο δράμα μπορεί ακόμη να μας ταράζει, να μας συγκλονίζει, να μας καθρεφτίζει. Ένα έργο βαθιά πολιτικό και υπαρξιακό, από τα παλαιότερα του Σοφοκλή, που εδώ αποκτά νέα πνοή και φέρνει στην επιφάνεια, με τρόπο τολμηρό και απολύτως συγκινητικό, όλα τα υπαρξιακά και ηθικά του διλήμματα.

Ο "Αίας” θεωρείται η παλαιότερη από τις σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή και ταυτόχρονα μια από τις πιο σύνθετες- ένα έργο που δεν βασίζεται μόνο στη δράση, αλλά κυρίως στην εσωτερική σύγκρουση, την ηθική σύγκρουση ενός ήρωα με τον ίδιο του τον εαυτό, τον κόσμο και τους θεούς. Στον πυρήνα του, ο ήρωας Αίας, δεύτερος μόνο μετά τον Αχιλλέα σε ανδρεία, πληγώνεται βαθιά όταν οι Έλληνες αποφασίζουν να αποδώσουν τα όπλα του Αχιλλέα στον Οδυσσέα. Προδομένος, καταρρακωμένος, απομονώνεται. Σε μια στιγμή μανίας-προκαλούμενης από την Αθηνά- ξεσπά πάνω στα ζώα του στρατοπέδου, πιστεύοντας ότι σφαγιάζει τους εχθρούς του. Όταν συνέρχεται, το αίσθημα της ντροπής και της ατίμωσης τον συνθλίβει. Ανίκανος να συμβιβαστεί με μια νέα τάξη πραγμάτων, όπου η πολιτική και η διπλωματία υπερισχύουν της προσωπικής τιμής, επιλέγει την αυτοκτονία.

 

Αίας

Αναμετρώντας το ατομικό ηρωικό ήθος με την πολιτική αναγκαιότητα, ο "Αίας" φέρει τον ομηρικό απόηχο σε ένα καίριο πολιτικό ερώτημα: Πόσο αντέχει η τιμή μπροστά στον συμβιβασμό; Ο Γιώργος Νανούρης χρησιμοποιεί τη μετάφραση του ποιητή Νίκου Α. Παναγιωτόπουλου που προσδίδει λυρικότητα, ακρίβεια και θεατρικότητα, σεβόμενη τον λόγο του Σοφοκλή και μεταφέροντάς τον σε μια γλώσσα σύγχρονη και φορτισμένη. Η σκηνική πρόταση του δεν φοβάται το ρίσκο: στηρίζει ολόκληρη την αφήγηση πάνω στη σωματικότητα και την ερμηνευτική τόλμη ενός και μόνο ηθοποιού

Ο Μιχάλης Σαράντης-σπαρακτικός και πολυσχιδής-ερμηνεύει όλους τους ρόλους του έργου-εννιά, για την ακρίβεια-αποκαλύπτοντας μέσα από συνεχείς μεταμορφώσεις τον ψυχικό χάρτη ενός ήρωα που αρνείται να παραδώσει τα όπλα στην παρακμή του κόσμου. Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως η ερμηνεία του αποτελεί μια μικρή θεατρική υπέρβαση: συναισθηματικά ευθύβολη, τεχνικά εξαντλητική, βαθιά ανθρώπινη. Δίπλα του, σε έναν παράλληλο διάλογο με τη γλώσσα της εικόνας, ο εικαστικός Απόστολος Χαντζαράς, ζωγραφίζει επί σκηνής, δημιουργώντας έναν οπτικό σχολιασμό ζωντανό, οργανικό, σχεδόν μυσταγωγικό. Η ζωγραφική γίνεται το άηχο χορικό μιας παράστασης που εξελίσσεται μπροστά στα μάτια του θεατή ως ένας συνεχής αγώνας ύπαρξης και ερμηνείας. 

Αίας

Η συγκεκριμένη επαναπροσέγγιση του αρχαίου κειμένου μοιάζει με κραυγή για τον σύγχρονο άνθρωπο που πνίγεται στην αδικία, που χάνει τη θέση του σε έναν κόσμο όπου η τιμή, η αξιοπρέπεια και οι αξίες γίνονται τροφή για διαπραγμάτευση. Ένας ήρωας που, αδύναμος να προσαρμοστεί στη "νέα τάξη", καταρρέει, σαν προφητεία για τον σημερινό άνθρωπο της κρίσης, της βίας και της σιωπής.

Αίας

Τίθεται πάντα ένα ερώτημα: Πόσες αναγνώσεις μπορεί να γεννήσει ένα αρχαίο δράμα; Άπειρες-όταν οι δημιουργοί έχουν την ευαισθησία και τη διορατικότητα να το ακούσουν ξανά από την αρχή. Αυτή η παράσταση είναι απόδειξη πως το αρχαίο θέατρο παραμένει ριζοσπαστικά σύγχρονο, αρκεί να του δοθεί χώρος να αναπνεύσει, να ακουστεί χωρίς προκαταλήψεις, να παιχτεί με πάθος και ειλικρίνεια.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Δείτε όλες τις παραστάσεις στον οδηγό θεάτρου του "α".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αίας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύει και τους εννιά ρόλους της τραγωδίας που έγραψε ο Σοφοκλής, συνομιλώντας την ίδια στιγμή με το ζωγραφικό σύμπαν του Απόστολου Χαντζαρά σε μια πρωτότυπη παράσταση, μια εξωστρεφή σκηνική συνάντηση λόγου, κινήσεων και αισθήσεων. Κεντρικό πρόσωπο του έργο είναι ο Αίας, ο μεγαλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων, ο οποίος δικαιούται τα όπλα του Αχιλλέα μετά τον θάνατό του. Όταν αυτά, όμως, με δολοπλοκία καταλήγουν στον Οδυσσέα, αποφασίζει να πάρει εκδίκηση. Ωστόσο, τελικά καταλήγει έρμαιο της θεάς Αθηνάς και όντας πια περίγελος του στρατεύματος των Αργείων, νιώθοντας πλήρως ατιμασμένος και απεγνωσμένος, δίνει τέλος στη ζωή του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
05/09/2025

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber