Ιεροκλής Μιχαηλίδης και Γεράσιμος Σκιαδαρέσης συναντιούνται στον "Αμπιγιέρ"

Τον κόσμο του θεάτρου, τις σχέσεις των ανθρώπων του, την αγωνία των παρασκηνίων και το πάθος της σκηνής περιγράφει ο «Αμπιγιέρ». Το έργο του Ρόναλντ Χάργουντ τα έχει όλα: είναι ευφυές, με πολλές δραματουργικές αρετές, ανατέμνει την ψυχολογία των ανθρώπων του θεάτρου. Και ο Κώστας Γάκης το σκηνοθετεί με πρωταγωνιστές τους εξαιρετικά έμπειρους Ιεροκλή Μιχαηλίδη και Γεράσιμο Σκιαδαρέση στο θέατρο «Τζένη Καρέζη»

Αμπιγιέρ Μάνος Γεωργίου©
Ένα καμαρίνι σ’ ένα θέατρο της Αγγλίας την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου είναι το μικρό βασίλειο του Σερ, ενός ηλικιωμένου διευθυντή σαιξπηρικού θεάτρου, ο οποίος βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης περιοδεύοντας με τον "Βασιλιά Ληρ". Δίπλα του βρίσκεται ο Νόρμαν, ο αμπιγιέρ του θιάσου, ο οποίος τον υπηρετεί και τον στηρίζει. Με αυτά τα πρόσωπα καταπιάστηκε ο συγγραφέας Ρόναλντ Χάργουντ στο έργο του "Αμπιγιέρ", ένα μελαγχολικό μπουλβάρ στο οποίο μεταστοιχειώνει την προσωπική του εμπειρία ως αμπιγιέρ ενός διάσημου για το βρετανικό θέατρο σαιξπηρικού ηθοποιού, του Σερ Ντόναλντ Γούλφιτ, πρωταγωνιστή και θιασάρχη σ’ έναν από τους περιοδεύοντες θιάσους της αγγλικής υπαίθρου. Με αυτοβιογραφικό οίστρο, φλεγματικό χιούμορ και γλυκόπικρη διάθεση, ο εβραϊκής καταγωγής συγγραφέας, ο οποίος αργότερα βραβεύτηκε με Όσκαρ για το σενάριο του "Πιανίστα" (Ρομάν Πολάνσκι, 2003), εκθέτει εδώ την αθέατη όψη του θεάτρου, τη ναρκισσευόμενη ψυχοπαθολογία του ηθοποιού, τη σχέση εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου και, αλληγορικά, το τέλος μιας εποχής. Από τη μία αναπαρίσταται το κλίμα της εποχής, κι από την άλλη η πάλη των ανθρώπων να επιβιώσουν σ’ έναν κόσμο όπου έχει χαθεί το πάθος, σ’ έναν κόσμο χωρίς κατανόηση και αυτονομία, στον οποίο κυριαρχεί η απελπισία. Ο Χάργουντ περιγράφει μέσα από κωμικές καταστάσεις μια θεατρική οικογένεια, η οποία τελικά τρώει τις σάρκες της. Απ’ έξω εξελίσσονται οι βομβαρδισμοί του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και εντός θεάτρου τα… πλήγματα προκύπτουν από την έλλειψη επικοινωνίας. Το έργο είναι γεμάτο ενδοθεατρικές αναφορές –εκείνες στον Σαίξπηρ και τον Τσέχοφ είναι οι περισσότερο προφανείς– αλλά και ψυχολογικούς συσχετισμούς, προκαλώντας το θεατή να κοιτάξει πίσω από τα φώτα της σκηνής, αλλά και να στρέψει το βλέμμα του εντός. Δυο ηθοποιοί με πλούσια καλλιτεχνική διαδρομή και αξιομνημόνευτες υποκριτικές στιγμές ανέλαβαν τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους στην
παράσταση "Αμπιγιέρ", που σκηνοθετεί ο μεθοδικός Κώστας Γάκης στο θέατρο "Τζένη Καρέζη" (από 22/12).

Αμπιγιέρ
Μάνος Γεωργίου©


Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης ενσαρκώνει τον Σερ και ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης τον πιστό αμπιγιέρ Νόρμαν, έχοντας στο πλάι τους τους Τζένη Κόλλια, Μάρω Παπαδοπούλου, Απόστολο Πελεκάνο, Αντριάνα Ανδρέοβιτς, Άγγελο Νεράντζη. Και οι δύο πρωταγωνιστικοί ρόλοι είναι συγκλονιστικοί. Ο Σερ είναι ένας ο μεγάλος καλλιτέχνης που έχει αγωνιστεί πολύ και θέλει να έχει τη δική του αυλή, να περιστοιχίζεται από ανθρώπους "μικρότερους" σε προσωπικότητα, για να μπορεί να τους εξουσιάζει. Στη θηριωδία που συντελείται έξω από το θέατρο αντιδρά με τον δικό του τρόπο: "Δεν θα καταφέρετε φίλοι μου απ’ έξω να μας υποδουλώσετε, εμείς μέσα από το θέατρο, μέσ’ απ’ τα χαλάσματα θα ζήσουμε". Ο Νόρμαν, πάλι, επιλέγει να ζει μόνο όσα συμβαίνουν στο θέατρο και του ομορφαίνουν τη ζωή. "Θέλεις; Θέλεις να ζήσεις; Θέλεις να υπάρξεις;" ρωτάει τον Σερ. Ο Νόρμαν είναι ένας άνδρας που βίωσε δύσκολα παιδικά χρόνια σε μια μητριαρχική οικογένεια, έχει βιώσει την εμπειρία του ψυχιατρείου και παρ’ όλα αυτά καταφέρνει να σταθεί όρθιος. Ενώ έξω πέφτουν οι βόμβες, αυτός μιλάει για την πούδρα, για τη μαγεία που κρύβει το θέατρο, που είναι πέρα από την καθημερινότητα, από τους φόβους μας και από καθετί που μας φυλακίζει σε μια εγωιστική ατομικότητα. Μας θυμίζει όσα μας ενώνουν στο θέατρο και πως ο κόσμος βρίσκει παρηγοριά στην τέχνη και οι καλλιτέχνες μέσο έκφρασης.

Με τους ρόλους αυτούς έχουν αναμετρηθεί πολλοί σπουδαίοι ηθοποιοί στο θέατρο αλλά και στον κινηματογράφο, όπου η ομώνυμη ταινία έγινε επιτυχία το 1983 σε σκηνοθεσία Πίτερ Γέιτς με τον Άλμπερτ Φίνεϊ και τον Τομ Κόρτνεϊ, ενώ το 2015 το BBC πρόβαλε και την τηλεοπτική μεταφορά της σε σκηνοθεσία Ρίτσαρντ Έιρε, με τον Ίαν Μακέλεν στο ρόλο του αμπιγιέρ και τον Άντονι Χόπκινς στο ρόλο του Σερ.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο αμπιγιέρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Η σχέση ενός μεγάλου ηθοποιού με τον αμπιγιέρ του και όσα συμβαίνουν στα παρασκήνια ενός ετοιμόρροπου θεάτρου κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ιδωμένα με βάση το δίπολο εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου.

«Τζένη Καρέζη»

Ακαδημίας 3

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Ανδρέας Πασπάτης είναι "Σόλο" στην τοποθεσία Άβατον

Αφού μας εξήγησε πώς είναι να μένεις μόνος στο "Διαβάστηκε", ο τίτλος "Σόλο" ήταν ουσιαστικά αναμενόμενος για νέα του παράσταση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/02/2023

Δύο θιασαρχίνες σε νέες παραστάσεις

Η Μαίρη Ραζή στο θέατρο Πρόβα και η Μαίρη Ιγγλέση στο θέατρο "Ελεύθερη έκφραση"

Ρεπορτάζ: Γόνιμο ή άγονο το περιβάλλον που διαμορφώνεται γύρω από το Προεδρικό Διάταγμα 85 για τους απόφοιτους δραματικών σπουδών;

Την ώρα που οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών είναι σε εξέλιξη, η κυβέρνηση κάνει τους δικούς της χειρισμούς για να λύσει ή να εξομαλύνει την κατάσταση γύρω από το Προεδρικό Διατάγμα 85/2022, το οποίο αναγνωρίζει στους αποφοίτους δραματικών σχολών προσόντα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι εύκολο να υπάρξει λύση και μάλιστα οριστική;

"Ποιος κρατάει το φανάρι": Πρωτότυπη θεατρική ξενάγηση στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Ανακαλύπτουμε ένα σπάνιο βιομηχανικό μνημείο και την ιστορία του με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο.

"Axis Mundi - Το τελευταίο δέντρο": Το πρώτο οικολογικό μήνυμα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Μία περφόρμανς για τις ολέθριες συνέπειες της ανθρώπινης αλαζονείας και της από-ιεροποίησης της φύσης.

O Γιάννης Χουβαρδάς λύνει την "Παρεξήγηση"

Την "Παρεξήγηση" σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης και, υπό τους ήχους της μουσικής που ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής ο Blaine L. Reininger, δίνει στην απίθανη ιστορία του Αλμπέρ Καμί μια μυστηριώδη, σχεδόν μεταφυσική χροιά. Η Μαριάννα Κάλμπαρη μετέφρασε το έργο και πρωταγωνιστεί πλαισιωμένη από ένα πολλά υποσχόμενο καστ.

"O Υπέροχος Γκάτσμπι" συνεχίζεται μέχρι τον Μάρτιο

Η θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος-σταθμού για την αμερικανική λογοτεχνία παίρνει παράταση στη σκηνή του Αγγέλων Βήμα.