Ιεροκλής Μιχαηλίδης και Γεράσιμος Σκιαδαρέσης συναντιούνται στον "Αμπιγιέρ"

Τον κόσμο του θεάτρου, τις σχέσεις των ανθρώπων του, την αγωνία των παρασκηνίων και το πάθος της σκηνής περιγράφει ο «Αμπιγιέρ». Το έργο του Ρόναλντ Χάργουντ τα έχει όλα: είναι ευφυές, με πολλές δραματουργικές αρετές, ανατέμνει την ψυχολογία των ανθρώπων του θεάτρου. Και ο Κώστας Γάκης το σκηνοθετεί με πρωταγωνιστές τους εξαιρετικά έμπειρους Ιεροκλή Μιχαηλίδη και Γεράσιμο Σκιαδαρέση στο θέατρο «Τζένη Καρέζη»

Αμπιγιέρ Μάνος Γεωργίου©
Ένα καμαρίνι σ’ ένα θέατρο της Αγγλίας την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου είναι το μικρό βασίλειο του Σερ, ενός ηλικιωμένου διευθυντή σαιξπηρικού θεάτρου, ο οποίος βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης περιοδεύοντας με τον "Βασιλιά Ληρ". Δίπλα του βρίσκεται ο Νόρμαν, ο αμπιγιέρ του θιάσου, ο οποίος τον υπηρετεί και τον στηρίζει. Με αυτά τα πρόσωπα καταπιάστηκε ο συγγραφέας Ρόναλντ Χάργουντ στο έργο του "Αμπιγιέρ", ένα μελαγχολικό μπουλβάρ στο οποίο μεταστοιχειώνει την προσωπική του εμπειρία ως αμπιγιέρ ενός διάσημου για το βρετανικό θέατρο σαιξπηρικού ηθοποιού, του Σερ Ντόναλντ Γούλφιτ, πρωταγωνιστή και θιασάρχη σ’ έναν από τους περιοδεύοντες θιάσους της αγγλικής υπαίθρου. Με αυτοβιογραφικό οίστρο, φλεγματικό χιούμορ και γλυκόπικρη διάθεση, ο εβραϊκής καταγωγής συγγραφέας, ο οποίος αργότερα βραβεύτηκε με Όσκαρ για το σενάριο του "Πιανίστα" (Ρομάν Πολάνσκι, 2003), εκθέτει εδώ την αθέατη όψη του θεάτρου, τη ναρκισσευόμενη ψυχοπαθολογία του ηθοποιού, τη σχέση εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου και, αλληγορικά, το τέλος μιας εποχής. Από τη μία αναπαρίσταται το κλίμα της εποχής, κι από την άλλη η πάλη των ανθρώπων να επιβιώσουν σ’ έναν κόσμο όπου έχει χαθεί το πάθος, σ’ έναν κόσμο χωρίς κατανόηση και αυτονομία, στον οποίο κυριαρχεί η απελπισία. Ο Χάργουντ περιγράφει μέσα από κωμικές καταστάσεις μια θεατρική οικογένεια, η οποία τελικά τρώει τις σάρκες της. Απ’ έξω εξελίσσονται οι βομβαρδισμοί του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και εντός θεάτρου τα… πλήγματα προκύπτουν από την έλλειψη επικοινωνίας. Το έργο είναι γεμάτο ενδοθεατρικές αναφορές –εκείνες στον Σαίξπηρ και τον Τσέχοφ είναι οι περισσότερο προφανείς– αλλά και ψυχολογικούς συσχετισμούς, προκαλώντας το θεατή να κοιτάξει πίσω από τα φώτα της σκηνής, αλλά και να στρέψει το βλέμμα του εντός. Δυο ηθοποιοί με πλούσια καλλιτεχνική διαδρομή και αξιομνημόνευτες υποκριτικές στιγμές ανέλαβαν τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους στην
παράσταση "Αμπιγιέρ", που σκηνοθετεί ο μεθοδικός Κώστας Γάκης στο θέατρο "Τζένη Καρέζη" (από 22/12).

Αμπιγιέρ
Μάνος Γεωργίου©


Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης ενσαρκώνει τον Σερ και ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης τον πιστό αμπιγιέρ Νόρμαν, έχοντας στο πλάι τους τους Τζένη Κόλλια, Μάρω Παπαδοπούλου, Απόστολο Πελεκάνο, Αντριάνα Ανδρέοβιτς, Άγγελο Νεράντζη. Και οι δύο πρωταγωνιστικοί ρόλοι είναι συγκλονιστικοί. Ο Σερ είναι ένας ο μεγάλος καλλιτέχνης που έχει αγωνιστεί πολύ και θέλει να έχει τη δική του αυλή, να περιστοιχίζεται από ανθρώπους "μικρότερους" σε προσωπικότητα, για να μπορεί να τους εξουσιάζει. Στη θηριωδία που συντελείται έξω από το θέατρο αντιδρά με τον δικό του τρόπο: "Δεν θα καταφέρετε φίλοι μου απ’ έξω να μας υποδουλώσετε, εμείς μέσα από το θέατρο, μέσ’ απ’ τα χαλάσματα θα ζήσουμε". Ο Νόρμαν, πάλι, επιλέγει να ζει μόνο όσα συμβαίνουν στο θέατρο και του ομορφαίνουν τη ζωή. "Θέλεις; Θέλεις να ζήσεις; Θέλεις να υπάρξεις;" ρωτάει τον Σερ. Ο Νόρμαν είναι ένας άνδρας που βίωσε δύσκολα παιδικά χρόνια σε μια μητριαρχική οικογένεια, έχει βιώσει την εμπειρία του ψυχιατρείου και παρ’ όλα αυτά καταφέρνει να σταθεί όρθιος. Ενώ έξω πέφτουν οι βόμβες, αυτός μιλάει για την πούδρα, για τη μαγεία που κρύβει το θέατρο, που είναι πέρα από την καθημερινότητα, από τους φόβους μας και από καθετί που μας φυλακίζει σε μια εγωιστική ατομικότητα. Μας θυμίζει όσα μας ενώνουν στο θέατρο και πως ο κόσμος βρίσκει παρηγοριά στην τέχνη και οι καλλιτέχνες μέσο έκφρασης.

Με τους ρόλους αυτούς έχουν αναμετρηθεί πολλοί σπουδαίοι ηθοποιοί στο θέατρο αλλά και στον κινηματογράφο, όπου η ομώνυμη ταινία έγινε επιτυχία το 1983 σε σκηνοθεσία Πίτερ Γέιτς με τον Άλμπερτ Φίνεϊ και τον Τομ Κόρτνεϊ, ενώ το 2015 το BBC πρόβαλε και την τηλεοπτική μεταφορά της σε σκηνοθεσία Ρίτσαρντ Έιρε, με τον Ίαν Μακέλεν στο ρόλο του αμπιγιέρ και τον Άντονι Χόπκινς στο ρόλο του Σερ.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο αμπιγιέρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Στη σκιά του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, πίσω από τις ιστορίες των παρασκηνίων ενός ετοιμόρροπου θεάτρου της αγγλικής επαρχίας, η ακλόνητη σχέση ενός μεγάλου ηθοποιού (Σερ) με τον αμπιγιέρ του (Νόρμαν) και των υπόλοιπων μελών του θιάσου, δημιουργούν ένα παιχνίδι ανάμεσα σε εξουσιαστή και εξουσιαζόμενο. Το κλασικό έργο μέσα από τον μικρόκοσμο των συντελεστών-ηθοποιών ενός θιάσου, έρχεται αντιμέτωπο με τα μεγάλα και διαχρονικά προβλήματα όλων των ανθρώπινων σχέσεων. Ο αιώνιος φόβος της μοναξιάς, η ανάγκη μας για αφοσίωση, πίστη και αυταπάρνηση στον άλλον, δημιουργούν μοιραία σχέσεις αλληλεξάρτησης. Η ισορροπία όμως έρχεται πάντοτε με την αναπόφευκτη σύγκρουση ζωής και θανάτου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το 67ο Φεστιβάλ Φιλίππων ανακοινώνει το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμά του τιμώντας τον συγγραφέα Βασίλη Βασιλικό

Μια "συνάντηση με τον ήλιο" επιχειρεί φέτος η διοργάνωση που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα φεστιβάλ της χώρας, σε μια χρονιά αφιερωμένη στη μνήμη του σπουδαίου συγγραφέα Βασίλη Βασιλικού, ενώ παράλληλα διατηρεί και τον εκπαιδευτικό της χαρακτήρα με το 8ο Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/06/2024

Ανανεωμένο βγαίνει σε καλοκαιρινή περιοδεία το "Σεσουάρ για δολοφόνους"

Ιωάννης Απέργης, Βάσω Γουλιελμάκη, Δημήτρης Μακαλιάς, Αλέξανδρος Παπατριανταφύλλου, Αρετή Πασχάλη, Χάρης Χιώτης πρωταγωνιστούν στην ξεκαρδιστική διαδραστική κωμωδία που συνεχίζεται και open air μετά από τρεις επιτυχημένους χειμώνες.

Παράταση για τους "Υπνοβάτες" της ομάδας "Εν δυνάμει" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Συνεχίζεται για λίγο ακόμα η νέα παράσταση της κολεκτίβας καλλιτεχνών με και χωρίς αναπηρία από τη Θεσσαλονίκη, σε σκηνοθεσία της Ελένης Ευθυμίου.

Η αγαπημένη του κυρίου Λιν

Σε σκηνοθεσία του Βέλγου σκηνοθέτη Γκι Κασίερς, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης ερμηνεύει τη νουβέλα του Φιλίπ Κλοντέλ, που αφηγείται μια βαθιά ανθρώπινη ιστορία προσφυγιάς και φιλίας. | Powered by Uber

Φεστιβάλ Επιδαύρου: Η "Ιφιγένεια / Βορά" ενώνει τρεις καλλιτέχνιδες της νέας γενιάς

Η Βίβιαν Στεργίου υπογράφει ένα έργο εμπνευσμένο από την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι", σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου και ερμηνεία Ελίζας Σκολίδη, το οποίο έρχεται στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου.

"Blue train": Το νέο έργο του Γεράσιμου Ευαγγελάτου έρχεται τη νέα σεζόν στο θέατρο Άλμα

Ο Γιώργος Σουλεϊμάν σκηνοθετεί τον Σπύρο Χατζηαγγελάκη, τον Γιώργο Μπένο, την Αναστασία Στυλιανίδη, τον Γιάννη Τσουμαράκη και τη Λουκία Πιστιόλα στο έργο που αποτυπώνει την πρώιμη υπαρξιακή και ηλικιακή κρίση μιας χαμένης γενιάς.

Στον Γκι Κασίερς, η σύγχρονη Αθήνα θυμίζει Νέα Υόρκη των 80s και Βερολίνο μετά την πτώση του τείχους

Το "α" συνάντησε τον κορυφαίο Βέλγο σκηνοθέτη όταν ήταν ακόμη στις πρόβες της παράστασης "Η αγαπημένη του κυρίου Λιν". Με αφορμή την παρουσίασή της στο Φεστιβάλ Αθηνών ο Κασίερς μάς μίλησε για τη συνεργασία του με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην παράσταση, αλλά και την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη.