Ιόλας: μέγας αφυπνιστής ή πορνο-συλλέκτης; Μια παράσταση ξεγυμνώνει το ελληνικό κράτος

Αλέξανδρος Ιόλας, 1907-1987: τι ζωή! Αξιοθαύμαστη και αξιοθρήνητη, έστω κι αν ακόμη πιο αξιοθρήνητο αποδεικνύεται –για πολλοστή φορά– το ελληνικό κράτος. Αυτό συλλογιζόμουν παρακολουθώντας την παράσταση που παίχτηκε στη ρημαγμένη βίλα του βαθύπλουτου συλλέκτη.

Ιόλας: μέγας αφυπνιστής ή πορνο-συλλέκτης; Μια παράσταση ξεγυμνώνει το ελληνικό κράτος

Αλέξανδρος Ιόλας, 1907-1987: τι ζωή! Αξιοθαύμαστη και αξιοθρήνητη, έστω κι αν ακόμη πιο αξιοθρήνητο αποδεικνύεται –για πολλοστή φορά– το ελληνικό κράτος. Αυτό συλλογιζόμουν παρακολουθώντας την παράσταση που παίχτηκε στη ρημαγμένη βίλα του βαθύπλουτου συλλέκτη.

Ιόλας: μέγας αφυπνιστής ή πορνο-συλλέκτης; Μια παράσταση ξεγυμνώνει το ελληνικό κράτος - εικόνα 1

Πλήθος κόσμου συνέρρεε την προηγούμενη­ εβδομάδα στην οδό Δημοκρατίας. Το θρυλικό κτίριο άνοιγε τις πύλες του στο κοινό για πρώτη φορά. Οι κάτοικοι­ της περιοχής έστηναν λαϊκές συνελεύσεις διεκδικώντας τη βίλα του Αλέξανδρου Ιόλα ως κοινόχρηστο­ κι ελεύθερο χώρο πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Και όλα αυτά χάρη σε μια παράσταση είκοσι επτά χρόνια μετά το θάνατό του βαθύπλουτου συλλέκτη. Το υβριδικό θέαμα «Alexandros Iolas» παίχτηκε με ελεύθερη είσοδο (29/5-1/6), υπό την αιγίδα του Δήμου Αγίας Παρασκευής και με την παραχώρηση της βίλας από τον τωρινό ιδιοκτήτη­ της.
Το γεγονός της βραδιάς δεν ήταν, ωστόσο, η –αμφιβόλου ερμηνευτικής κι αισθητικής επάρκειας­– παράσταση του Χριστόφορου Αντωνιάδη, με βάση τη βιογραφία «Αλέξανδρου Ιόλα: η ζωή μου» από τον Νίκο Σταθούλη. Το γεγονός ήταν ο χώρος της παράστασης: αυτό το σπίτι-μουσείο της μοντέρνας τέχνης που έχει καταντήσει μνημείο βανδαλισμού. Ενείχε έναν ισχυρό συμβολισμό το ότι ο εκκεντρικός βίος του Ιόλα ξετυλιγόταν μες στα ερείπια της αλλοτινής του αίγλης. Με φόντο τα ρημαγμένα πεντελικά μάρμαρα, ακούσαμε τις περιπέτειες του νεαρού Αλεξανδρινού που άφησε πίσω την πατρίδα του για να γίνει πολίτης του κόσμου, αρχικά ως μουσικός με τις συστατικές επιστολές του Καβάφη, αργότερα ως χορευτής κι έπειτα ως γκαλερίστας και συλλέκτης έργων τέχνης, ως φίλος του Ντε Κίρικο, του Κοκτό, του Βαλερί και του Μπρετόν αλλά και ως αρραβωνιαστικός της εγγονής του προέδρου Ρούσβελτ κι «εφευρέτης» του Άντι Γουόρχολ.
Η «Le Monde» τον αποκαλούσε «ο μέγας αφυπνιστής» την ίδια περίοδο που η «Αυριανή» έγραφε για «ρωμαϊκά όργια, ασέλγειες και ναρκωτικά στη βίλα του ανώμαλου παιδεραστή και αρχαιοκάπηλου». Άδοξο ήταν το τέλος του ένδοξου βίου του, θαρρείς και ο Ιόλας έπρεπε κάπως να τιμωρηθεί, με την έννοια της ειμαρμένης, για την ύβρη του να ζήσει έξω από τα συνηθισμένα μέτρα και για το λάθος του να περάσει τα τελευταία χρόνια του στην Ελλάδα.

Πώς θα ήταν άραγε τα πράγματα αν η ελληνική πολιτεία, αγνοώντας το φόβο («Δεν μπορώ. Θα με θάψει ο Τύπος. Θα γράψουν πως η πορνο-υπουργός δέχεται το δώρο του πορνο-συλλέκτη», φέρεται να είχε πει η Μελίνα Μερκούρη), αποδεχόταν τη δωρεά του κι έτσι περνούσε στο ελληνικό κράτος η έπαυλη της Αγίας Παρασκευής με την αμύθητης αξίας συλλογή των 10.000 έργων σύγχρονης τέχνης; Πώς θα ήταν αν κάποιες «προοδευτικές» δυνάμεις είχαν αναχαιτίσει τη συστηματική διαπόμπευση του Ιόλα από τον ελληνικό Τύπο; Ίσως και τίποτα να μην είχε αλλάξει. Δίχως να παραβλέπουμε τον αμφιλεγόμενο ρόλο που έπαιξε ο ίδιος κι έπειτα η αδερφή του ως διαχειρίστρια της περιουσίας του, το ελληνικό κράτος είναι –για πολλοστή φορά– υπαίτιο που έχασε μέσα από τα χέρια του ένα δώρο, την αξία του οποίου μάλλον δεν ήταν σε θέση να εκτιμήσει. Άλλος Ιόλας δεν ξέρω αν θα μας τύχει ώστε να επανορθώσουμε.
Η βίλα όμως στην Αγία Παρασκευή περιμένει κάπως να αξιοποιηθεί, με μια μελέτη αποκατάστασης εγκεκριμένη από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων και χρηματοδοτημένη από τα λιμνάζοντα κονδύλια που προορίζονται για τέτοιους σκοπούς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Κλείνει τα 130 του χρόνια με σπουδαίο ρεπερτόριο

Χουβαρδάς, Καραθάνος, Δαδακαρίδης, εορταστικές εκδηλώσεις, "Όσα παίρνει ο άνεμος", "Merde" κι όλα όσα θα δούμε εντός και εκτός των τειχών του τη σεζόν 2025-26.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
10/09/2025

100 χρόνια Martha Graham Dance Company στο Μέγαρο Μουσικής

Η θρυλική ομάδα που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό γιορτάζει έναν αιώνα δημιουργίας και έρχεται στην Αθήνα με την επετειακή παράσταση "The First and The Future" για έξι μαγικές βραδιές στο Μέγαρο.

Ένα έργο-πρόκληση για όλους τους ηθοποιούς έρχεται στο θέατρο Ζίνα

Μια νύχτα, δύο ζευγάρια, μυστικά και πάθη πρωταγωνιστούν σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του παγκόσμιου δραματολογίου. Ποιοι θα αντέξουν την αλήθεια που καραδοκεί πίσω από κάθε λέξη;

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου στηρίζει τη 'Μεταμόρφωση' του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Μια πρωτοβουλία που ανοίγει δρόμους: Η μοναδική βραδιά "This That Keeps On" στο Ηρώδειο, με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, δείχνει πώς κορυφαίοι Έλληνες δημιουργοί μπορούν να ενώσουν την τέχνη με την υποστήριξη θεσμών και την ενίσχυση πολιτιστικών υποδομών.

Ποιοι θα βρεθούν στο πιο αλλόκοτο οικογενειακό δείπνο της "Οικογένειας Άνταμς" στο Βέμπο;

Το μιούζικαλ-θρύλος "Η οικογένεια Άνταμς" επιστρέφει στο Βέμπο! Το πιο σκοτεινό –και ταυτόχρονα ξεκαρδιστικό– οικογενειακό δείπνο στήνεται ξανά, γεμάτο ανατροπές, έρωτες και εκπλήξεις που κάνουν το αφύσικο να μοιάζει απόλυτα φυσιολογικό. Δείτε ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές.

'Ο Άγνωστος Πρίγκιπας': Λίγος ακόμη Παύλος Σιδηρόπουλος στη σκηνή

Η παράσταση που σημείωσε συνεχόμενα sold out, επιστρέφει αυτή τη φορά στη Σκηνή Brecht-2510.

9 χρόνια Θέατρο Σταθμός: 16 παραστάσεις με το ελληνικό έργο στο επίκεντρο

Το πρόγραμμα της σεζόν 2025-26 παρουσίασε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Σταθμός, Μάνος Καρατζογιάννης.