Είναι το ‘LUX’ της Rosalia το καλύτερο άλμπουμ της χρονιάς;

Mία σχεδόν επαναστατική εμπειρία μεγαλοπρεπούς μπαρόκ όπερας, από μία καλλιτέχνιδα που επαναπροσδιορίζει την pop.

ροσαλια

Μεταξύ των δύο προηγούμενων άλμπουμ της, El mal querer (2018) και Motomami (2022), η Rosalia έχει καταφέρει να εδραιώσει τον εαυτό της ως ποπ σταρ, μουσικό με όραμα, και γυναίκα με άποψη και ‘τσαγανό’ στη δύσκολη παγκόσμια βιομηχανία της μουσικής. Έχει επίσης αποδείξει ότι μιλάει άπταιστα τις μουσικές γλώσσες του παραδοσιακού φλαμένκo, της Latin R&B και του reggaeton, ακόμη και των οριεντάλ επιρροών, που κυρίως γίνονται αντιληπτές στο Motomami.

Συνδυάζοντας, αναμειγνύοντας και ταιριάζοντας με αυτοπεποίθηση τις μουσικές και τα στυλ με τα οποία μεγάλωσε και εξελίχθηκε, η Rosalia έχει ήδη καταφέρει όχι μόνο να δημιουργήσει έναν συνεκτικό και προσιτό ήχο σε όλες τις μέχρι στιγμής δουλειές της, αλλά να συγκεντρώσει ένα ευρύ κοινό που ξεπερνάει κατά πολύ τα ισπανικά σύνορα.

Είναι το ‘LUX’ της Rosalia το καλύτερο άλμπουμ της χρονιάς; - εικόνα 1

Αυτή τη στιγμή, η Καταλανή τραγουδίστρια, γεννημένη ως Rosalía Vila Tobella, βρίσκεται στην κορυφή της καριέρας της με το LUX, το τρίτο της άλμπουμ που συγκεντρώνει διθυραμβικές κριτικές και παγκόσμιο praise, με την κοινή γνώμη να συμφωνεί ότι μάλλον πρόκειται για τον καλύτερο δίσκο του 2025.

Είναι το ‘LUX’ της Rosalia το καλύτερο άλμπουμ της χρονιάς; - εικόνα 2

Αντί να ακολουθήσει τα βήματα των προκατόχων του, το LUX χαράζει εξαρχής ένα δικό του, μοναδικό μονοπάτι: Αξιοποιώντας την κλασική της εκπαίδευση στο φημισμένο ωδείο Catalonia College of Music, η Rosalia παρουσιάζει εδώ μία σχεδόν επαναστατική εμπειρία μεγαλοπρεπούς μπαρόκ όπερας, φωνητικών που σε κάνουν να ανατριχιάσεις και υπερβατικών μελωδιών που διακόπτονται ‘εν ψυχρώ’ από ηλεκτρονικά εφέ.

Ηχογραφημένο με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου και με πολλαπλές ενορχηστρώσεις από τη βραβευμένη με Πούλιτζερ Κάρολιν Σο, το LUX είναι ένα ριζοσπαστικό έργο με βάση την όπερα, το οποίο δε μοιάζει με τίποτα άλλο στον κόσμο της pop μουσικής, ενώ ταυτόχρονα αποδεικνύει πως υπάρχουν τρόποι επαναπροσδιορισμού του είδους.

Είναι το ‘LUX’ της Rosalia το καλύτερο άλμπουμ της χρονιάς; - εικόνα 3

Η Rosalía ορμάει μετωπικά σε θέματα όπως τη σχέση της με τον Θεό, το σεξ, τις μουσικές συμβάσεις της βιομηχανίας, τον έρωτα, τον θάνατο και την ελευθερία, ‘γεννώντας’ ένα μουσικό μείγμα, στο οποίο τα καταιγιστικά και ‘άβολα’ συναισθήματά της αντισταθμίζονται από την άψογη δεξιοτεχνία που χαρακτηρίζει το άλμπουμ από την αρχή μέχρι το τέλος του.

Το πρώτο κομμάτι, Sexo, Violencia y Llantas, δελεάζει τον ακροατή με μια αγωνιώδη μελωδία πιάνου πριν θέσει το βασικό ερώτημα που αναζητάει απάντηση σε ολόκληρο το LP: " Who could live between the two, First love the world, then love God” (δηλαδή "Ποιος θα μπορούσε να ζήσει ανάμεσα στα δύο, Πρώτα να αγαπήσει τον κόσμο, μετά να αγαπήσει τον Θεό”)

Είναι το ‘LUX’ της Rosalia το καλύτερο άλμπουμ της χρονιάς; - εικόνα 4

Αλλά καθώς το τραγούδι πλησιάζει στο τέλος του και οι αιθέριες μελωδίες των εγχόρδων δίνουν τη θέση τους σε ένα κρεσέντο κρουστών, αυξάνοντας τις προσδοκίες μας για μια ικανοποιητική μουσική κάθαρση, το κομμάτι τελειώνει απρόσμενα και ξαφνικά. Το μήνυμα της Rosalía γίνεται τότε ξεκάθαρο: Το LUX δεν πρόκειται να είναι μια ‘άνετη’ ακουστική εμπειρία άμεσης ικανοποίησης. Για να καταλάβουμε τόσο το πρότζεκτ όσο και την ίδια την καλλιτέχνη μέσω της δουλειάς της, πρέπει να δέσουμε τις ζώνες μας και να απολαύσουμε τη διαδρομή.

Μέσα από 18 κομμάτια χωρισμένα σε τέσσερα movements, η Rosalía αποκαλύπτει την ψυχή και το καλλιτεχνικό της όραμα με θαυμαστή ευαλωτότητα και ζηλευτή μαεστρία, από παιχνιδιάρικους στίχους και μελωδία βαλς στο La Perla μέχρι απελπισμένες άριες στο Mio Cristo Piange Diamanti.

Είναι ακόμα πολύ νωρίς για να προβλέψουμε την επιρροή και την διάρκεια που θα έχει το LUX στη συνείδηση των ακροατών του, ειδικά σε έναν κόσμο όπου η pop μουσική παράγεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα, αλγοριθμική ακρίβεια και με συνεχώς μειωμένο χρόνο ‘ζωής’ πριν προχωρήσουμε στο επόμενο big hit. Ίσως όμως το τρίτο άλμπουμ της Rosalia μπορεί να ερμηνευτεί ως διαμαρτυρία ενάντια σε αυτές ακριβώς τις συνθήκες.

Σύμφωνα με τη δημιουργό του, το LUX ακούγεται καλύτερα με ακουστικά σε ένα σκοτεινό δωμάτιο, και μπορεί να αποτελέσει ένα μικρό ‘αντίδοτο’ στις τάσεις του TikTok και τα trending sounds. "Όσο περισσότερο βρισκόμαστε στην εποχή της ντοπαμίνης, τόσο περισσότερο εγώ θέλω να παράγω το αντίθετο”, δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή της στους New York Times. "Ξέρω ότι ζητάω πολλά, αλλά αυτό θέλω”.

Όποιος αποδεχτεί την πρόκληση της Rosalia θα ανταμειφθεί πλουσιοπάροχα. Καλή ακρόαση.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το φαινόμενο Κουρεντζή: Γητευτής ή πλάνος;

Με ορχηστρικά αποσπάσματα από την Τετραλογία του Βάγκνερ επανέρχεται για δύο sold out συναυλίες (14-15/11) στο Μέγαρο Μουσικής ο Θεόδωρος Κουρεντζής. Ευκαιρία για μία νηφάλια αποτίμηση ενός πραγματικού "φαινομένου".

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
10/11/2025

50 χρόνια Saxon: Τζιν, Δερμάτινα & Τροχοί από Ατσάλι

Μισός αιώνας διά πυρός και σιδήρου για μια μπάντα λατρεμένη στην Ελλάδα, που ύψωσε θρυλικές σημαίες για τo βρετανικό metal, άλωσε τη Ριζούπολη σε μια αξέχαστη συναυλία και δίχασε ακόμα και τους πιστούς όταν προσπάθησε να κατακτήσει την Αμερική, προτού καλπάσει αγέρωχα στον 21ο αιώνα συμμαχώντας με τις κεντροευρωπαϊκές power δυνάμεις.

Μυσταγωγία με τις αδερφές Βουγιουκλή στο Theatre of the NΟ

Η Ελένη και η Σουζάνα Βουγιουκλή ξανασυστήνουν στο κοινό το "Roots & Rituals" ως μια ζωντανή, εξελισσόμενη μουσική τελετουργία.

H Φένια Παπαδόδημα επιστρέφει στο "Half Note"

Παρουσιάζει τη συναυλία "Women’s Prayers – Redemption" έχοντας πάντα σαν οδηγό γυναικείες φωνές που άφησαν εποχή.

Για την DJ Pitsouni δεν υπάρχει ωραιότερο κοπλιμέντο από το "έχεις ωραία αισθητική"

Λίγες μέρες πριν το live των Las Ninyas Del Corro στο "Arch" (22/11), η δραστήρια DJ μιλά για τον ρόλο της πίσω από τα decks και την εξέλιξη της ελληνικής ραπ σκηνής, ενώ παράλληλα μοιράζεται με τους αναγνώστες του "α" μια προσωπική playlist.

Grammys 2026: Όλες οι υποψηφιότητες

Φέτος, το hip hop και η pop βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο, η latin μουσική αποκτά επιτέλους τη θέση που της αξίζει, και η νέα γενιά δοκιμάζει τις δυνάμεις της απέναντι σε καλλιτέχνες που έχουν ήδη γράψει ιστορία.

"Τόσκα"

Η περίφημη όπερα του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία Νίκου Σ. Πετρόπουλου, επιστρέφει μετά τα συνεχόμενα sold out.